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NTIS 바로가기한국항행학회논문지 = Journal of advanced navigation technology, v.20 no.4 = no.79, 2016년, pp.305 - 313
박재익 (한국항공우주연구원 위성항법.응용기술센터 위성항법팀) , 이은성 (한국항공우주연구원 위성항법.응용기술센터 위성항법팀) , 허문범 (한국항공우주연구원 위성항법.응용기술센터 위성항법팀) , 남기욱 (한국항공우주연구원 위성항법.응용기술센터)
International Civil Aviation Organization (ICAO) has recommended the adoption of performance-based navigation (PBN), which utilizes global navigation satellite system (GNSS). As a part of efforts to adopt PBN in South Korea, preparations have been made to implement GNSS. In Oct. 2014, Korea augmenta...
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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APV-I급 시스템 개발·구축의 3단계는 무엇인가? | APV-I급 시스템은 3단계에 걸쳐 개발·구축될 예정이다. 1단계는 시스템 설계, 2단계는 시스템 제작· 통합 및 검증, 3단계는 공개서비스를 통해 시스템 인증 및 SoL 서비스 운영을 준비하는 단계를 거친다. 또한, 2020년부터는 L1/L5 이중 주파수 기반의 CAT-I급 시험운영 기술 개발이 수행된다. | |
RNAV란 무엇인가? | 지상기반의 무선항행시설을 이용하는 재래식 항법은 항공기 탑재 장비와 항행시설의 발달로 인해 RNAV로 발전하게 되다. RNAV는 일정한 조건하에서 기존의 항로에 얽매이지 않고 비행 경로를 설정할 수 있는 비행 방식이다. 이러한 RNAV의 개발은 한정된 공역에 비행로를 자유롭게 구성할 수 있게 함과 동시에 효율적인 공역의 사용을 가능하게 하였다. | |
RNAV와 RNP의 가장 큰 차이점은 무엇인가? | PBN은 RNAV와 RNP 두 가지의 성능요건으로 분류되고 있다. RNAV와 RNP의 가장 큰 차이점은 성능요건에 항공기 자체적인 장비의 성능 감시와 경고기능 (OPMA; on-board performance monitoring and alerting function) 을 포함할 것인지 아닌지에 대한 차이와 지상 시설을 이용할 수 있는가에 대한 차이로 구분할 수 있다[6]. |
Korea Advanced Institute Technology, The Final Report of Medium and Long-term Policy Planning for the 2 ATC Implementation, Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs, June. 2012.
Raza Gulam, ICAO Global Provisions and Regional Developments related to GNSS, Joint ACAC/ICAO MID Workshop on GNSS, Rabat, Morocco, Apr. 2016.
ICAO, Performance-based Navigation(PBN) Manual, International Civil Aviation Organization, Third Edition, 2008.
Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs, Performance Based Navigation Implementation Plan, Dec. 2009.
Ministry of Land, Infrastructure and Transport, The Second Aviation Policy Master Plan(2015-2019), Dec. 2014.
PBN Korea[Internet]. Available: http://pbn.casa.go.kr
ICAO, International Standards and Recommended Practices(SARPs) Annex 10-Aeronautical Telecommunications Vol I, Radio Navigation Aids, International Civil Aviation Organization, Sixth Edition, Jul. 2006.
Ministry of Land, Infrastructure and Transport, Aviation Act Enforcement Regulations No.231, Jun. 2016.
Moon Engineering Co., The Final Report of the Tertiary Performance Based Navigation Transition Service, Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs, Dec. 2012.
Korea Aerospace University, The Final Report of The Master Plan for the GBAS CAT-II/III Technology Development, Ministry of Land, Infrastructure and Transport, Feb. 2014
J.-I. Park, E.S. Lee, M.-B. Heo, and G.-W. Nam, "Latest technology trending for satellite based augmentation aystem," Current Industrial and Technological Trends in Aerospace, Vol.14, No. 1, pp.191-202, Jul. 2016.
SC-159, DO-208 with Change 1, Minimum Operational Performance Standards for Airborne Supplement Navigation Equipment Using Global Positioning System(GPS), RTCA Inc., Sep. 1993.
SC-159, DO-228 Minimum Operational Performance Standards for Global Navigation Satellite System(GNSS) Airborne Antenna Equipment, RTCA Inc., Oct. 1999.
SC-159, DO-229D with Change 1, Minimum Operational Performance Standards for Global Positioning System/Satellite-Based Augmentation System Airborne Equipment, RTCA Inc., Feb. 2013.
SC-159, DO-253C Minimum Operational Performance Standards for GPS Local Area Augmentation System Airborne Equipment, RTCA Inc., Dec. 2008.
SC-159, DO-245A Minimum Aviation System Performance Standards for Local Area Augmentation System (LAAS), RTCA Inc., Sep. 2004.
FAA, Advisory Circular 20-138D: Airworthiness Approval of Positioning and Navigation Systems, Department of Transportation, Washington D.C., 2014.
FAA, TCO-C129a: Airborne Supplemental Navigation Equipment Using the Global Positioning System (GPS), Department of Transportation, Washington D.C., Feb.1996.
FAA, TCO-C196a: Airborne Supplemental Navigation Sensors for Global Positioning System Equipment Using Aircraft-Based Augmentation, Department of Transportation, Washington D.C., Feb. 2012.
FAA, TSO-C145c: Airborne Navigation Sensors Using the Global Positioning System (GPS) Augmented by the Wide Area Augmentation System (WAAS), Department of Transportation, Washington D.C., May. 2008.
FAA, TSO-C146a: Stand-Alone Airborne Navigation Equipment Using the Global Positioning System (GPS) Augmented by the Wide Area Augmentation System (WAAS), Department of Transportation, Washington D.C., Sep. 2008.
FAA, TSO-C161a: Ground Based Augmentation System Positioning and Navigation Equipment, Department of Transportation, Washington D.C., Dec. 2009.
FAA, TSO-C162a: Ground Based Augmentation System Very High Frequency Data Broadcast, Department of Transportation, Washington D.C., Dec. 2009.
FAA, Human Factors and Operations Issues in GPS and WAAS Sensors Approvals: A Review and Comparison of FAA and RTCA Documents, Department of Transportation, Washington D.C., DOT/FAA/AAR-100-97-1, Jul. 1997.
AEEC, ARINC Characteristic 743A-5 GNSS Sensor, ARINC Industry Activities, May. 2009.
AEEC, ARINC Characteristic 755-4 Multi-Mode Receiver (MMR), ARINC Industry Activities, Jun. 2010.
AEEC, ARINC Characteristic 756-3 GNSS Navigation and Landing Unit(GNLU), ARINC Industry Activities, Feb. 2004.
AEEC, ARINC Characteristic 760-1 GNSS Navigation Unit, ARINC Industry Activities, Mar. 2000.
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오픈액세스 학술지에 출판된 논문
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