유네스코 '문화 다양성' 개념의 함축과 「세계지리」 과목에서의 실천 방안 Implications in UNESCO's Concept of 'Cultural Diversity' and Its Application to the 「World Geography」 Subject원문보기
21세기 초 유네스코(UNESCO)의 "세계 문화 다양성 선언"과 함께 '문화 다양성' 개념은 교육, 과학, 문화 부문에서 국제 사회의 핵심 개념이자 화두로 부상하였다. 그런데 문화 다양성 개념은 "세계 문화 다양성 선언"이 발표되기 이전부터 개인 학자와 기관에 따라 여러 용례로 유통되었기 때문에, 유네스코의 문화 다양성 개념이 지닌 함축에 대한 특별한 이해를 선행하지 않고서는 교과목 수준의 적절하고 올바른 교육적 이행을 추구할 수가 없다. "세계 문화 다양성 선언"에 제시된 문화 다양성 개념의 궁극적 지향점은 '세계 평화'와 '다양한 인류 문화의 공존'이다. 이 점에서 그것은 현 세대뿐만 아니라 다음 세대에게 무엇보다 '교육적으로' 특별한 의미를 지닌다. 더구나 국제 사회의 지리교육계가 지난 2000년 세계지리학 대회를 계기로 "문화 다양성을 위한 지리교육 국제 선언"을 내놓은 만큼, "세계지리" 과목을 사례로 문화 다양성 교육의 실천 방안을 강구하는 것은 의미가 있다. 이에 본 연구는 유네스코의 관련 문헌들을 분석하여 문화 다양성 개념이 지닌 함축을 '이념으로서의 문화 다양성', '표상으로서의 문화 다양성', '비전으로서의 문화 다양성', '인식의 미학적 전환으로서의 문화 다양성'의 네 가지 층위에서 해석한 다음, "2015 개정 교육과정"의 "세계지리" 과목 입장에서 문화 다양성 교육을 위한 교수학습 자료의 예시와 활용을 중심으로 교육적 실천 방안을 제안하였다.
21세기 초 유네스코(UNESCO)의 "세계 문화 다양성 선언"과 함께 '문화 다양성' 개념은 교육, 과학, 문화 부문에서 국제 사회의 핵심 개념이자 화두로 부상하였다. 그런데 문화 다양성 개념은 "세계 문화 다양성 선언"이 발표되기 이전부터 개인 학자와 기관에 따라 여러 용례로 유통되었기 때문에, 유네스코의 문화 다양성 개념이 지닌 함축에 대한 특별한 이해를 선행하지 않고서는 교과목 수준의 적절하고 올바른 교육적 이행을 추구할 수가 없다. "세계 문화 다양성 선언"에 제시된 문화 다양성 개념의 궁극적 지향점은 '세계 평화'와 '다양한 인류 문화의 공존'이다. 이 점에서 그것은 현 세대뿐만 아니라 다음 세대에게 무엇보다 '교육적으로' 특별한 의미를 지닌다. 더구나 국제 사회의 지리교육계가 지난 2000년 세계지리학 대회를 계기로 "문화 다양성을 위한 지리교육 국제 선언"을 내놓은 만큼, "세계지리" 과목을 사례로 문화 다양성 교육의 실천 방안을 강구하는 것은 의미가 있다. 이에 본 연구는 유네스코의 관련 문헌들을 분석하여 문화 다양성 개념이 지닌 함축을 '이념으로서의 문화 다양성', '표상으로서의 문화 다양성', '비전으로서의 문화 다양성', '인식의 미학적 전환으로서의 문화 다양성'의 네 가지 층위에서 해석한 다음, "2015 개정 교육과정"의 "세계지리" 과목 입장에서 문화 다양성 교육을 위한 교수학습 자료의 예시와 활용을 중심으로 교육적 실천 방안을 제안하였다.
The concept of 'cultural diversity' has emerged as a key concept and the buzzword of the 21st century's international community in education, science and culture sectors since UNESCO's "World Declaration on Cultural Diversity"(2001). However, the appropriate and correct implementation in educational...
The concept of 'cultural diversity' has emerged as a key concept and the buzzword of the 21st century's international community in education, science and culture sectors since UNESCO's "World Declaration on Cultural Diversity"(2001). However, the appropriate and correct implementation in educational level and in a subject scale can not be pursued without special understanding of multilateral implications of UNESCO's 'cultural diversity' because the concept of cultural diversity has been distributed to various applications according to individual scholars and institutions before the "World Declaration on Cultural Diversity" was released. The ultimate orientation of 'cultural diversity', the concept presented in "World Declaration on Cultural Diversity" is 'world peace' and 'the coexistence of various cultures of mankind'. In this regard, 'cultural diversity' has special 'educational' meaning to the next generation as well as the current one. Also, it is meaningful to take educational practices on cultural diversity in case of the "World Geography" subject in view of that international society of geographical education came up with "International Declaration of Geographical Education for Cultural Diversity" in the IGU(International Geographical Union) 2000. From this point of view, the author proposes that the 'cultural diversity' concept implies four folds of meanings as an ideology, as a symbol, as a vision, and as a epistemological turn based on the analysis of literatures on 'cultural diversity' of UNESCO, then presents an educational practice centering around the examples and its usage of teaching materials of cultural diversity.
The concept of 'cultural diversity' has emerged as a key concept and the buzzword of the 21st century's international community in education, science and culture sectors since UNESCO's "World Declaration on Cultural Diversity"(2001). However, the appropriate and correct implementation in educational level and in a subject scale can not be pursued without special understanding of multilateral implications of UNESCO's 'cultural diversity' because the concept of cultural diversity has been distributed to various applications according to individual scholars and institutions before the "World Declaration on Cultural Diversity" was released. The ultimate orientation of 'cultural diversity', the concept presented in "World Declaration on Cultural Diversity" is 'world peace' and 'the coexistence of various cultures of mankind'. In this regard, 'cultural diversity' has special 'educational' meaning to the next generation as well as the current one. Also, it is meaningful to take educational practices on cultural diversity in case of the "World Geography" subject in view of that international society of geographical education came up with "International Declaration of Geographical Education for Cultural Diversity" in the IGU(International Geographical Union) 2000. From this point of view, the author proposes that the 'cultural diversity' concept implies four folds of meanings as an ideology, as a symbol, as a vision, and as a epistemological turn based on the analysis of literatures on 'cultural diversity' of UNESCO, then presents an educational practice centering around the examples and its usage of teaching materials of cultural diversity.
문화는 어떤 사회나 사회 집단을 다른 집단과 차별화시켜주는 정신적, 물질적, 지성적, 감성적 특징으로 이루어진 고유한 복합체이다. 문화는 단지 예술과 문학 영역에 국한되지 않으며, 삶의 방식, 인간 존재로서의 기본 권리, 가치 체계, 전통과 믿음을 포괄한다(UNESCO, 1982, 1).4)
유네스코가 문화 다양성 개념을 매개로 궁극적으로 지향하는 바는 무엇인가?
유네스코가 문화 다양성 개념을 매개로 궁극적으로 지향하는 바는 ‘세계 평화’와 ‘다양한 인류 문화의 공존’이다. 이 점에서 그것은 현 세대뿐만 아니라 다음 세대에게 무엇보다 ‘교육적으로’ 특별한 의미와 가치를 갖는다.
오늘날 유네스코의 「세계 문화 다양성 선언」에 제시된 다양성 개념이 은유를 통해 설명되고 있는 예로는 어떠한 것이 있는가?
오늘날 유네스코의 「세계 문화 다양성 선언」에 제시된 문화 다양성 개념은 여러 가지 은유를 통해 설명되고 있다. 예를 들면 구체적 이행을 위한 토대 개념(a conceptual platform)이라든가, 실천을 위한 사상(a pool of ideas for implementation), 새로운 패러다임(a new paradigm), 미래를 위한 비전(a vision), 인류의 공동 유산(the common heritage of humanity) 등등의 은유적 설명들이 그것이다(UNESCO, 2002, 2). 이들을 종합해볼 때 유네스코의 문화 다양성 개념에 함축된 의미는 다층적 측면에서 인지될 수 있다.
참고문헌 (30)
교육부, 2015, 2015 개정 사회과교육과정(교육부 고시 제 2015-74호).
박동준, 2010, "유럽연합의 문화통합과 문화적 예외 그리고 문화 다양성," 유럽사회문화, 5, 59-99.
박선희, 2009, "유네스코 문화다양성협약과 프랑스의 전략," 한국정치학회보, 43(3), 195-217.
전종한, 2016, "2015 개정 세계지리 교육과정의 개발 과정과 내용," 한국지리환경교육학회지, 24(1), 71-85.
한국문화예술교육진흥원, 2012a, 문화다양성 역량 강화 연수프로그램 개발 연구 - 문화예술분야 전문인력 대상 -, 연구보고서 KACES-1240-R025.
한국문화예술교육진흥원, 2012b, 문화다양성 역량 강화 연수프로그램 개발 연구 - 초중등교사 대상 -, 연구보고서 KACES-1240-R026.
한국문화예술교육진흥원, 2014a, 문화다양성 교육 매뉴얼, 연구보고서 KACES-1370-TP007.
한국문화예술교육진흥원, 2014b, 지역 생활문화예술과 문화다양성, 연구보고서 KACES-1431-C059.
UNESCO, 1947, Resolutions - adopted by the general conference during its second session.
UNSECO, 1982, Declaration of Cultural Policies.
UNESCO, 2001, Universal Declaration on Cultural Diversity.
UNESCO, 2002, Universal Declaration on Cultural Diversity, Cultural Diversity Series No.1.
UNESCO and UNEP, 2002, Cultural Diversity and Biodiversity.
UNESCO, 2003, Sharing a World of Difference - the Earth's linguistic, cultural and biological difference.
UNESCO, 2007, Links between Biological and Cultural Diversity.
UNESCO, 2013, The Hangzhou Declaration Placing Culture at the Heart of Sustainable Development Policies.
Goodhart, D., 2004, Too Diverse?, Prospect (Online), Available at http://www.prospectmagazine.co.uk/2004/02/toodiverse-david-goodhart-multiculturalism-britainimmigration-globalisation/>
Grant, C., 2012, Analogies and Links between Cultural and Biological Diversity, Journal of Heritage Management and Sustainable Development, 2(2), 153-163.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.