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NTIS 바로가기한국마린엔지니어링학회지 = Journal of the Korean Society of Marine Engineering, v.40 no.7, 2016년, pp.563 - 568
고원빈 (Department of Mechanical Engineering, Jeju National University) , 박윤철 (Department of Mechanical Engineering, Jeju National University)
In this study, experiments were conducted to evaluate the performance of a heat pump system. A heat pump system with an air as heat source is adapted as reference. The developed system uses a plate heat exchanger an evaporator to absorb heat from a stack of fuel cell driven electric vehicles. Hence,...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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자동차 회사들의 화석에너지를 대체할 수 있는 방안의 확보에는 무엇이 있는가? | 우선 미국의 경우 EPA를 중심으로 차량의 연비 측정에 SC03 모드를 포함하여 에어컨을 가동하였을 때 연비에 미치는 영향을 평가하고, GHG 규제 최종법안에는 에어컨 크레디트(credit)로 에어컨에서의 CO2 배출을 줄이기 위한 친환경적인 기술과 노력 외에도 Super 크레디트를 부여하여 PHEV나, EV 또는 FCEV와 같은 친환경차의 개발을 장려하고 있다[2][3]. | |
신재생에너지를 이용하는 연구가 활발한 이유는 무엇인가? | 최근 계속해서 증가하고 있는 화석연료의 사용으로 점점 악화되어가는 환경오염 문제를 해결하기 위하여 다양한 신재생에너지를 이용하는 연구가 활발히 진행되고 있다. 그 중 자동차로 인한 대기오염과 지구 온난화, 석유의 대량소비 등 환경 에너지 문제에 대비하기 위하여 지금 전 세계 선진 자동차회사에서는 화석에너지를 대체할 수 있는 방안의 확보를 위한 친환경 자동차 개발에 심혈을 기울이고 있다[1]. | |
연료전지 자동차와 기존 내연기관 차량의 난방방식의 차이는 무엇인가? | 그리고 차량을 주행함에 있어서 쾌적한 실내 환경을 위한 차량 내부 냉난방은 없어서는 안될 중요한 요소 중 하나이다. 기존의 내연기관 차량에서는 차량 내부의 난방을 위하여 차량의 엔진을 식힐 때 라디에이터를 통해 밖으로 배출되는 폐열을 이용하여 내부를 난방하지만, 연료전지 자동차에서는 엔진의 부재로 이용할 수 없는 기술이다. 자동차의 난방에너지 소비는 연비에 큰 영향을 미치는 인자 중의 하나이다. |
Y. S. Park, H. R. Kwon, S. G. Kim, C. M. Kim, and T. W. Lym, "The movement installation development of hydrogen fuel cell motor vehicle system," Journal of Fluid Machinery, vol. 9, no. 2, pp. 69-73, 2006 (in Korean).
M. S. Kwon, "Development trends and challenges of environmental friendly vehicles," The Korean Society of Automotive Engineers, HEV and FCEV Workshop, Special Material, 2007 (in Korean).
M. Ogburn, D. J. Nelson, W. Luttrell, S. Postle, and R. Fahrenkrong, "Systems integration and performance issues in a fuel cell hybrid electric vehicle," Proceeding of Society of Automobile Engineers, pp. 3-76, 2000.
Y. C. Kim, S. N. Sup, K. S. Jin, and H. T. Cho, "Consideration of high voltage PTC heater," The Korean Society of Automotive Engineers, vol. 5, pp. 560-564, 2011.
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Mitsubishi Motors Technical Review, "Joint on-road monitoring of i-MiEV new generation electric vehicle with power companies," no. 21, pp. 22-29. 2010.
K. Kim, S. Kim, and M. Kim, "Experimental studies on the heating performance and efficiency for electric vehicle," The Korean Society of Automotive Engineers, vol. 5, pp. 1871-1876, 2010 (in Korean).
D. W. Lee, D. H. Oh, and Y. J. Jee, "Investigation of R134a heat pump system for zero emission vehicle," The Korean Society of Automotive Engineers, vol. 11, pp. 595-600, 2011 (in Korean).
C. W. Cho, H. S. Lee, J. P. Won, and M. Y. Lee, "Measurement and evaluation of heating performance of heat pump system using wasted heat of electric devices for an electric bus," Energies, vol. 3, pp. 658-669, 2012.
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오픈액세스 학술지에 출판된 논문
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