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[국내논문] 해양플랜트 폭발사고 방지를 위한 가스감지기 위치 선정 방법 연구
Development of Gas Detector Location Index Technique to Prevent Explosion Accidents of Offshore Plant 원문보기

大韓造船學會 論文集 = Journal of the society of naval architects of korea, v.54 no.1, 2017년, pp.63 - 70  

손정민 (부경대학교 조선해양시스템공학과) ,  백점기 (부산대학교 조선해양공학과) ,  김상진 (부산대학교 선박해양플랜트기술연구원)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Release of hazardous and flammable gas is a significant contributor to risk. The ignition of flammable gas clouds can lead to explosion accidents in the offshore installations. A gas detector, which is one of active protect systems, brings the module into a safe state through emergency shut down pro...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 연구에서는 가스감지기 위치 최적화를 위하여, 가스감지기 위치인덱스(GLI) 를 개발하였으며, 아래와 같다.
  • 본 연구에서는 해양플랜트 폭발 사고를 보다 효율적으로 사전 방지하고 피해를 최소화시키기 위한 가스감지기 위치 선정 기법을 소개하였다. 확률적인 방법을 바탕으로 가스 확산 시나리오를 선정하였고, 결정된 50개의 시나리오에서 가스 확산 전산유체해석 수행한 결과를 토대로 최적의 가스감지기 위치를 선정하였다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
해양플랜트 사고 중 가장 빈번하고 심각한 결과를 야기하는 원인은 무엇인가? 해양플랜트산업은 유정처리를 함에 있어 필연적으로 유해한 가스가 발생하며, 유럽연합은 (ECR, 2012)은 해양구조물 사고원인과 결과의 심각성을 보고하고 있다 (Table 1). 특히, 가연성 가스의 누출은 해양플랜트 사고 중 가장 빈번하고 심각한 결과를 야기하는 원인 중 하나로 가연성 가스구름의 점화로 인해 Piper Alpha 참사와 같은 대형 화재·폭발사고를 발생하였다 (Cullen, 1990).
가스감지기의 배치장소와 이점은 무엇인가? 이러한 사고를 미연에 방지하기 위해 API (2007)는 연소가스가 누적될 경우 충분한 통풍 또는 가스감지기를 통해 안전성을 확보해야한다고 명시되어있다. 가스감지기는 능동적 안전 시스템 (active safety system)으로 가연성 가스가 밀집된 곳에 배치되며, 최저연소한계점보다 낮게 설정된 농도에서의 가스를 사전에 감지하여 경보 및 차단함으로써 인명과 재산상의 재해를 예방하고 피해를 최소화 할 수 있다.
가스감지 시스템의 작동율이 해양플랜트에서 다소 떨어지는 이유는 무엇인가? 즉, 해양플랜트의 안전성은 가스감지 시스템의 효율성과 유효성에 크게 의존된다고 해도 무방하다. 그러나, Thyer (2005) 는 가스감지기의 작동율은 감지 실패율 보다는 높지만, 해양플랜트 구조의 복잡성, 가스종류의 다양성, 가스트랩 등으로 인해 전체 가스 누출에서 44%가 미감지 된다고 보고하였다. 또한, 통풍구의 양식, 크기의 다양성과 모듈구성의 복잡성은 가스감지기의 위치결정을 어렵게 하며, 가스 감지기능도 보장하지 못한다.
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참고문헌 (11)

  1. ANSI/ISA, 2013. Explosive atmospheres - Part 29-1: Gas detectors - performance requirements of detectors for flammable gases. Approved American National Standard: North Carolina, USA. 

  2. API, 1999. Combustible gas detector systems and environmental and operational factors influencing their performance. American Petroleum Institute: Washington D.C., USA. 

  3. API, 2007. Recommended practice for analysis, design, installation, and testing of basic surface safety systems for offshore production platforms. American Petroleum Institute: Washington D.C., USA. 

  4. Cullen, W., 1990. The public inquiry into the pipe alpha disaster. Stationery Office Books: London, UK. 

  5. ECR, 2012. Safety of offshore oil and gas Operations: Lessons from past accident analysis, European commission report EUR 25646 EN. Ispra, European Commission: Luxembourg. 

  6. FLACS, 2016. User's manual. Gexcon AS: Bergen, Norway. 

  7. HSE, 2004. The selection and use of flammable gas detectors, Health and safety executive report. Health and Safety Executive: London, UK. 

  8. Kim, S.J., 2016. A study on a new procedure for nonlinear structural consequence analysis of offshore installations subjected to explosions. Ph.D. thesis. Pusan National University. 

  9. Legg, S.W. Wang, C. Benavides-Serrano, A.J. & Laird, C.D., 2013. Optimal gas detector placement under uncertainty considering conditional-value-at risk. Journal of Loss Prevention in the Process Industries, 26, pp.410-417. 

  10. Seo, J.K. Kim, D.C. Ha, Y.C. Kim, B.J. & Paik, J.K., 2013. A methodology for determining efficient gas detector locations on offshore installations. Journal of Ships and Offshore Structures, 8(5), pp. 524-535. 

  11. Thyer, A.M, 2005. Offshore ignition probability argument, Report No. HSL-2005-50. Health and Safety Laboratory: Derbyshire, USA. 

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