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NTIS 바로가기전기학회논문지 = The Transactions of the Korean Institute of Electrical Engineers, v.66 no.4, 2017년, pp.740 - 744
이기원 (High-Speed Railroad Research Center, Korea Railroad Research Institute) , 조용현 (High-Speed Railroad Research Center, Korea Railroad Research Institute)
Overhead Line is divided by two systems which are OCS (Overhead Catenary Line) and R-Bar (Overhead Rigid Conductor system). R-Bar has an advantage of maintenance and economic aspect comparing with OCS. R-Bar in Korea has developed for the max. speed of 120km/h, but it is evaluated up to the max. spe...
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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강체전차선로 방식의 장점은? | 팬터그래프와 기계적 접f을 통하여 열차에 전기를 공급하는 가공전차선로 시스템은 크게 강체 방식과 커티너리(catenary) 방식으로 나눌 수 있다. 강체전차선로 방식은 커티너리 방식과 비교하여 속도향상에 한계가 있지만, 가고가 작아 차지하는 공간을 작게 설계할 수 있기 때문에 터널 단면적을 줄일 수 있어서 경제적으로 유리하고 유지보수에 장점이 있다[1]. 또한 가고가 작기 때문에 그림 1과 같이 기존 역구내 등 특이구간에의 지장물을 회피하여 설치할 수 있다. | |
가공전차선로 시스템은 크게 어떤방식으로 나눌 수 있는가? | 팬터그래프와 기계적 접f을 통하여 열차에 전기를 공급하는 가공전차선로 시스템은 크게 강체 방식과 커티너리(catenary) 방식으로 나눌 수 있다. 강체전차선로 방식은 커티너리 방식과 비교하여 속도향상에 한계가 있지만, 가고가 작아 차지하는 공간을 작게 설계할 수 있기 때문에 터널 단면적을 줄일 수 있어서 경제적으로 유리하고 유지보수에 장점이 있다[1]. | |
집전성능 예측을 위하여 사용한 프로그램은 무엇을 통해 검증하였는가? | 기존에 개발한 팬터그래프와 커티너리 방식의 전차선로간의 동특성 예측 프로그램[8, 9]을 수정하여 R-Bar 방식의 전차선로를 모델링할 수 있도록 하였다. 개발한 팬터그래프/R-Bar간 동특성 예측 프로그램은 유럽 코드인 EN50318[10]에 따라 검증하였다.[6]. |
"Design of Rigid Catenary R-Bar System(KR E-03170)," Korea Rail Network Authority, 2012. 12.
Furrer+Frey: "Conductor Rail-Rigid Overhead Conductor Rail System (ROCS) for narrow tunnels, high reliability and for special applications, http://www.furrerfrey.ch/en/systems/conductor_rail.html
Kwang-Dong Jang, Sang-Joon Bae, Do-Hyun Park, "Development of Overhead Conductor Rail (Rigid BAR) System," The proceedings of The Korean Institute of Electrical Engineers, 1900-1901, 2013. 7.
"Rigid Catenary R-Bar System (KRSA-3072)," Standard for Korea Rail Network Authority, 2014. 06.
C. Vera et al., "Simulation model for the study of overhead rail current collector systems dynamics, focused on the design of a new conductor rail," Vehicle System Dynamics, Vol. 44, No. 8, 595-614, 2006. 8.
Kiwon Lee, Yong Hyeon Cho, Sam-Young Kwon, Young Park, "A Study on a Sensitivity Analysis of Design Parameters for the Speed-up of Overhead Rigid Conductor System," The Transactions of the Korean Institute of Electrical Engineers Vol. 66, No. 2, 2017
"Railway applications - Fixed installations - Electric traction overhead contact lines," The European Standard EN50119, 2009.
Yong Hyeon Cho, "Numerical simulation of the dynamic responses of railway overhead contact lines to a moving pantograph, considering a nonlinear dropper," Journal of Sound and Vibration, Vol. 315, Issue 3, 2008
Yong Hyeon Cho, Kiwon Lee, Young Park, Bubyoung Kang, and Ki-nam Kim, "Influence of contact wire presag on the dynamics of pantograph-railway catenary," International Journal of Mechanical Sciences, Vol. 52, Issue 11, 2010.
"Railway applications - Current collection systems - Validation of simulation of dynamic interaction between pantograph and overhead contact line," The European Standard EN50318, 2002.
"Railway applications - Current collection systems - Technical criteria for the interaction between pantograph and overhead line (to achieve free access)," International Standard IEC 62486, 2010
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