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논문 상세정보

IT 및 전자제품에 적용되는 알루미늄 합금소재의 표면처리디자인에 관한 연구

Study on surface processing design of aluminum alloy materials that is applied to IT and electronics

초록

앞으로 다가올 감성이 지배하는 '하이터치(High-Touch)'의 시대에 걸맞은 사람이 되기 위해서는 6가지 능력이 중시되는데 디자인, 스토리, 조화, 공감, 놀이, 의미가 있으며 이 중에서 디자인과의 조화를 가장 중요한 능력으로 꼽았다. 모든 비즈니스의 기본요소라고 볼 수 있는 디자인은 논리적이고 객관화된 정보와 지식을 바탕으로 만들어진 현대의 디자인 관으로는 직관적이고 감성적인 앞으로의 시대 흐름에 발맞추기 힘들 것이다. 본 논문은 1차적 관점의 디자인 소재 중요성과 함께 심도 있는 Color, Material, Finishing(CMF) 이해와 차별화 전략을 세워 소비자가 느끼는 감성인지요소와 제품의 표면처리디자인 적용을 통한 대품질, 매력품질, 감동품질을 만족시키는 감성 표면처리디자인의 체계화 및 표준화를 제시하였다. 제품에 적용되어지는 부품 유형별 CMF 차별화 전략 방향 설정에 따라 구현가능성 차별성 신표면처리특성 효율성을 고려하여 시각적 표면처리 샘플로 구현하였다. 이를 통해 향후 실질적으로 제품 개발 시 IT 및 전자제품 분야와 그 이상의 분야에서 디자이너, CMF 디자이너, 표면처리전문가, 엔지니어 등 실무 환경에서의 대상제품, 부품유형, 적용소재, 적용표면처리, 표면컬러, 표면질감, 구현하고자하는 느낌 등 통합적 요소들을 이해하고 공유할 수 있는 실무자 소통연계 툴 및 감성 표면처리디자인 전략적 접근 프레임워크로서의 활용이 예상되는 바이다.

Abstract

To become a person that is suitable to the 'High-Touch' generation where emotion takes over, we can focus on 6 skill including design, story, harmony, empathy, play, and meaning. Among these skills, harmony with design was chosen as the most important skill. Design can be seen as the basic element of all business, but it will be difficult to match the flow of the future Sensibility and intuitive generation with just the modern design that has been made based on reasonable and objective information and knowledge. This study suggests system and standardization of Sensibility surface processing design that satisfies great quality, attractive quality and Sensibility quality by applying surface processing design of product and Sensibility cognitive factors felt by the consumer by setting differentiated strategy and CMF (Color, Material, Finishing) understanding along with the importance of design materials in primary aspect. By considering the efficacy/characteristic of new surface processing characteristic/differentiation/possibility of implementation according to setting direction of differentiated CMF strategy per type of parts applied to the product, visual surface processing sample was implemented. Through this, it is expected that practical communication connected tool and Sensibility surface processing design's strategic access framework can be applied by understanding and sharing comprehensive elements such as target product, part type, applied material, applied surface processing, surface color, surface texture, and implementing feeling to environments such as designers, CMF designers, surface processing experts, and engineers in IT, electronics, and other areas. when developing a product.

질의응답 

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핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
하이터치
하이터치시대에 중요시 되는 6가지 능력은 무엇인가?
디자인, 스토리, 조화, 공감, 놀이, 의미

앞으로 다가올 감성이 지배하는 '하이터치(High-Touch)'의 시대에 걸맞은 사람이 되기 위해서는 6가지 능력이 중시되는데 디자인, 스토리, 조화, 공감, 놀이, 의미가 있으며 이 중에서 디자인과의 조화를 가장 중요한 능력으로 꼽았다. 모든 비즈니스의 기본요소라고 볼 수 있는 디자인은 논리적이고 객관화된 정보와 지식을 바탕으로 만들어진 현대의 디자인 관으로는 직관적이고 감성적인 앞으로의 시대 흐름에 발맞추기 힘들 것이다.

알루미늄 합금
알루미늄 합금의 단점은 무엇인가?
컬러구현을 위한 표면가공 후에는 퇴색과 변색 방지 가공이 별도로 필요하며, 다양한 컬러 구현의 한계점이 있다

IT, 모바일 및 스마트워치, 전자 제품 표면처리기술을 조사 분석한 결과 크게 성형프로세스와 표면가공프로세스를 분류할 수 있다. 활용 현황으로는 백색가전, 로고, 모바일 외관 등에 적용이 되고 단점으로는 컬러구현을 위한 표면가공 후에는 퇴색과 변색 방지 가공이 별도로 필요하며, 다양한 컬러 구현의 한계점이 있다.

알루미늄 합금
알루미늄 합금은 크게 무엇으로 분류하는가?
주조용 합금과 가공용 합금

순도가 높은 알루미늄은 내식성은 우수하나 기계적 성질이 구조용 재료로서 부족하여 공업의 발전과 함께 수많은 알루미늄 합금이 발명되었다. 알루미늄 합금은 크게 주조용 합금과 가공용 합금으로 분류된다. IT, 모바일 및 스마트워치, 전자 제품 표면처리기술을 조사 분석한 결과 크게 성형프로세스와 표면가공프로세스를 분류할 수 있다.

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저자의 다른 논문

참고문헌 (7)

  1. 1. S. Kwon, "A study on desig nBiz process development based on product design", Graduate School of Arts & Design, Kyonggi University (2009) 47. 
  2. 2. T. Kim, "Process research to extract preferred texture factors of mobile phone materials", Kookmin University, Techno Design Graduate School Master's Thesis (2009) 7. 
  3. 3. N. Lee, "Research on emotional application of users on product CMF: focusing on the robot design for 1-person household", Ewha Women's University, Design Graduate School Master's Thesis (2013) 68. 
  4. 4. H. Kim, "Research on D.B [i.e.D.B] construction through classification of surface processing design of electronics", Korea Digital Design Association Thesis Paper (2007) 328. 
  5. 5. H. Kim, "A study D.B construction through surface treatment conditions analysis of digital design", Research Institute of Industrial Design, Hongik University (2005) 30. 
  6. 6. C. Kang, "Research and surface processing chip stick development for product designers based on plastic", Chosun University, Graduate School Master's Thesis (2016) 7. 
  7. 7. K. Lim, "Research on mobile device surface processing design according to the change of trend: correlations of consumer preference of mobile case according to consumer research", Hanseo University, Graduate School Master's Thesis (2014) 36. 

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