$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

수퍼비젼 관계형성 실행경험에 대한 내러티브 탐구
Narrative Inquiry on the Actual Experience of a Supervisory Relationship in Korea 원문보기

한국콘텐츠학회논문지 = The Journal of the Korea Contents Association, v.17 no.9, 2017년, pp.619 - 636  

주은선 (덕성여자대학교 심리학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 수퍼비전을 통한 수퍼바이저와 수퍼바이지의 관계형성에 대한 내러티브적 묘사이다. 즉, 수퍼바이저 A의 삶과 수퍼바이지 B의 삶 속에서 맺고 있는 그들의 관계를 있는 그대로 기술 및 설명하였다. 본 연구로부터 얻은 결론은 진솔성과 개방성은 인간중심 상담의 핵심요소이며, 특히 수파바이저의 무조건적인 수용에 대한 노력은 수직관계 형성으로 '은폐' 방법을 사용하기 쉬운 수퍼바이지의 태도를 더욱 개방적으로 유도할 수 있었다. 이것은 수퍼비전의 관계는 상하관계라는 기존의 시각에 새로운 관점을 제시한다. 수퍼비전에 초보 수퍼바이지들을 적극적으로 참여 할 수 있도록 수퍼바이저들이 먼저 수용하고 신뢰할 수 있는 분위기와 라포(rapport)를 형성한다면, 수퍼비전의 관계는 수직에서 수평으로 더욱 진전될 수 있음을 본 연구를 통하여 알 수 있었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This research presents the relationship building between the supervisor and supervisee through the supervision process in a narrative inquiry. The supervisory relationships of the supervisor A and supervisee B, and the effects they have on the relationship between the two are described in as factual...

주제어

참고문헌 (27)

  1. C. E. Hill, D. Charlers, and K. G. Reed, "A longitudinal analysis of changes in counseling skills during doctoral training in counseling psychology," Journal of Counseling Psychology, Vol.28, pp.428-436, 1981. 

  2. R. L. Haynes, G. F. Corey, and P. Moulton, Clinical supervision in the helping professions: a practical guide (C. Kim, S. Yoo, H. Kim & H. Choi Trans), Seoul: Sigmapress(origin 2003), 2006. 

  3. K. Park and T. Kim, "Narrative Inquiry: Practical experience of an Introduction to Engineering," Korean Institute of Industrial Education, Vol.34, No.2, pp.128-160, 2009. 

  4. J. M. Bernard and R. K. Goodyear, Fundamentals of clinical supervision (3rd ed.) Boston, MA: Allyn & Bacon. 2003. 

  5. G. Corey, M. S. Corey, and P. Callanan, Issues and ethics in the helping professions(6th ed.), Pacific Grove, CA: Brooks/Cole., 200. 

  6. G. Yontef, Supervision from a Gestalt perspective, In E. Watkins, (Ed.), Handbook of psychotherapy supervision New York: John Wiley & Sons, pp.147-163, 1997. 

  7. M. S. Carifio and A. K. Hess, "Who is the ideal supervisor?," Professional Psychology: Research and Practice, Vol.18, No.3, pp.244-250, 1987. 

  8. E. Lambers, Supervision on a person-centered therapy: Facilitating congruence, In E. Mearns & B. Thorne (Eds.), Person-centered therapy today: New frontiers in theory and practice, London: Sage, pp.196-211, 2000. 

  9. D. S. Davenport, "Ethical and legal problems with client-centered supervision," Counselor Education and Supervision, Vol.31, pp.227-231, 1992. 

  10. E. L. Worthington and H. J. Roehlke, "Effective supervision as perceived by beginning counselors-in-training," Journal of Counseling Psychology, Vol.26, pp.64-73, 1979. 

  11. A. A. Krause and G. J. Allen, "Perception of counselor supervision: An examination of Stotenberg's model from the perspective of supervisor and supervisee," Journal of Counseling Psychology, Vol.35, pp.77-80, 1988. 

  12. D. E. Polkinghorne, Narrative Knowing and the Human Sciences, Albany: State University of New York Press., 1988. 

  13. D. J. Clandinin and F. M. Connelly, Narrative Inquiry: Experience and story in qualitative research, CA: Jossey-Bass., 2000. 

  14. K. Park, Being eastern on a western educational landscape, Unpublished doctoral dissertation, University of Houston, Houston, Texas, U.S. 2006. 

  15. F. M. Connelly and D. J. Clandinin, "Stories of experience and narrative inquiry," Educational Research, Vol.19, No.5, pp.2-14, 1990. 

  16. C. J. Craig, "School portfolio development: A teacher knowledge approach," Journal of Teacher Education, Vol.54, No.2, pp.122-134, 2003. 

  17. C. J. Craig, "Shifting boundaries on the professional knowledge landscape: When teacher communications become less safe," Curriculum Inquiry, Vol.34, No.4, pp.395-423, 2004. 

  18. H. N. Choi and C. D. Kim, "The Dimensionality of Supervisees' Perceptions of a Good Supervisory Relationship," The Korean Journal of Counseling and Psychotherapy, Vol.20, No.1, pp.1-21, 2008. 

  19. E. L. Holloway, Structures for the analysis and teaching of psychotherapy, In C. E. Watkins, (Eds.), Handbook of psychotherapy supervision New York: Wiley, pp.249-276, 1997. 

  20. C. D. Stoltenberg and U. Delworth, Supervising counselors and therapists, San Francisco: Jossey-Bass, 1987. 

  21. E. Joo, "Counselors in South Korea: A qualitative study of senior professionals," Journal of Counseling and Development, Vol.87, No.4, pp.466-475, 2009. 

  22. C. Rogers, On Becoming a Person- A Therapist's View of Psychotherapy (Joo, E. Trans.), Seoul: Hakjisa(origin 1961), 2009. 

  23. S. Sohn, "Supervisees' Nondisclosure in Counseling Supervision," The Korean Journal of Counseling and Psychotherapy, Vol.17, No.1, pp.57-74, 2005. 

  24. E. Song and N. Chung, "A Study of Supervision Educational Contents Needs, Actual Condition and Satisfaction," The Korean Journal of Counseling and Psychtherapy, Vol.17, No.2, pp.317-334, 2005. 

  25. C. Loganbil, E. Hardy, and U. Delworth, "Supervision: A conceptual model," The Counseling Psychologist, Vol.10, pp.3-42, 1982. 

  26. J. Dewey, Experience & education, New York: Simon & Schuster, (1938/1997). 

  27. C. Rogers, Freedom to Learn (Yean M. Trans.), Seoul: Munumsa. (origin 1969), 1992. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로