[국내논문]한국인의 정치적 팬덤 정서와 영화의 수용 : <변호인>,(2013)과 <국제시장>,(2014)을 중심으로 The Political Fandom of Korean and the Acceptance of the Film : ,(2013) vs.,(2014)원문보기
보수와 진보, 이념적 갈등이 빚어내는 정치 정서의 팬덤현상은 문화매체인 영화를 해석하고 수용하는 데에 있어 우리사회의 갈등을 증폭시키는 요인이 되고 있다. 이 글은 우리나라 정치의식구조가 왜 팬덤화되고 있나, 무엇이 영화 수용을 정치 이념의 논란의 중심에 서게 하였는가, 그렇다면 바람직한 영화 수용의 태도는 무엇인가를 점검해 보고자 수행되었다. 당시 영화를 두고 보수와 진보의 논란이 되었던 <변호인>,(2013)과 <국제시장>,(2014) 관련 논문과 기사 그리고 인터넷상의 논쟁들을 면밀히 살펴보는 담론분석을 실시하였다. 연구 결과, 첫째, 보수 진보 양진영은 두 영화를 해석하고 수용함에 있어서 다른 시선으로 같은 세계를 보고 있으며, 두 영화의 공식기억을 정치정서의 양극화와 기억투쟁의 이데올로기, 진영화를 구축하는 기재로 이용하고 있다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 근현대사에 대한 합의된 기억의 구성이 되지 못함으로써 양세력 간에 서로의 공과를 인정치 않으며 자기 진영의 의미와 가치성만을 외치는 이기성이 갈등을 증폭시키고 있었다. 셋째, 영화 해석과 의미생산은 결국 관객들의 몫이며 거기에는 다양성이 중요한 가치성을 지닌다. 영화 수용은 관객 개인들이 현재의 현실에서 어떻게 해석하고 이상을 이성적으로 성찰하는 계기로 삼는 것이 바람직한 태도일 것이다.
보수와 진보, 이념적 갈등이 빚어내는 정치 정서의 팬덤현상은 문화매체인 영화를 해석하고 수용하는 데에 있어 우리사회의 갈등을 증폭시키는 요인이 되고 있다. 이 글은 우리나라 정치의식구조가 왜 팬덤화되고 있나, 무엇이 영화 수용을 정치 이념의 논란의 중심에 서게 하였는가, 그렇다면 바람직한 영화 수용의 태도는 무엇인가를 점검해 보고자 수행되었다. 당시 영화를 두고 보수와 진보의 논란이 되었던 <변호인>,(2013)과 <국제시장>,(2014) 관련 논문과 기사 그리고 인터넷상의 논쟁들을 면밀히 살펴보는 담론분석을 실시하였다. 연구 결과, 첫째, 보수 진보 양진영은 두 영화를 해석하고 수용함에 있어서 다른 시선으로 같은 세계를 보고 있으며, 두 영화의 공식기억을 정치정서의 양극화와 기억투쟁의 이데올로기, 진영화를 구축하는 기재로 이용하고 있다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 근현대사에 대한 합의된 기억의 구성이 되지 못함으로써 양세력 간에 서로의 공과를 인정치 않으며 자기 진영의 의미와 가치성만을 외치는 이기성이 갈등을 증폭시키고 있었다. 셋째, 영화 해석과 의미생산은 결국 관객들의 몫이며 거기에는 다양성이 중요한 가치성을 지닌다. 영화 수용은 관객 개인들이 현재의 현실에서 어떻게 해석하고 이상을 이성적으로 성찰하는 계기로 삼는 것이 바람직한 태도일 것이다.
The fandom phenomenon of political emotion originated from ideological conflicts between the conservative and the progressive amplifies social conflicts in South Korea in interpreting and accepting films as culture media. The purpose of this paper is to examine why the structure of political conscio...
The fandom phenomenon of political emotion originated from ideological conflicts between the conservative and the progressive amplifies social conflicts in South Korea in interpreting and accepting films as culture media. The purpose of this paper is to examine why the structure of political consciousness in South Korea is fandomized, what is the acceptance of cinema at the center of the controversy of political ideology, and what is the desirable attitude of film reception. I conducted a discourse analysis that closely examined the debates and articles on the internet regarding ,(2013) and ,(2014) which were controversial in terms of conservatism and progressivism. As a result, First, while Korean society has not constituted a consensus on modern and contemporary history, it has easily led the acceptance of cinema to the controversy surrounding the political ideology. Second, the failure of constructing consensual memories of modern and contemporary history has made the conservative and the progressive not acknowledge the other's achievements. Third, film interpretation and meaning production are ultimately the roles of the audience, and on interpretation, diversity should be respected but conformity would be rejected. Film acceptance and interpretation should focus on rational awareness of social reality and would reflect on the social ideal objectively.
The fandom phenomenon of political emotion originated from ideological conflicts between the conservative and the progressive amplifies social conflicts in South Korea in interpreting and accepting films as culture media. The purpose of this paper is to examine why the structure of political consciousness in South Korea is fandomized, what is the acceptance of cinema at the center of the controversy of political ideology, and what is the desirable attitude of film reception. I conducted a discourse analysis that closely examined the debates and articles on the internet regarding ,(2013) and ,(2014) which were controversial in terms of conservatism and progressivism. As a result, First, while Korean society has not constituted a consensus on modern and contemporary history, it has easily led the acceptance of cinema to the controversy surrounding the political ideology. Second, the failure of constructing consensual memories of modern and contemporary history has made the conservative and the progressive not acknowledge the other's achievements. Third, film interpretation and meaning production are ultimately the roles of the audience, and on interpretation, diversity should be respected but conformity would be rejected. Film acceptance and interpretation should focus on rational awareness of social reality and would reflect on the social ideal objectively.
이러한 변질된 이념논쟁은 영화, 연극, 가요 등 문화 예술계 전반에까지 확산되는 데에 문제의 심각성이 있다. 2010년 경 비슷한 시기에 개봉된 <변호인>,( 2013> 과 <국제시장>,(2014)을 놓고 벌어진 일련의 논쟁은 우리사회가 얼마나 이념논쟁에 취약한지를 보여 준 사례일 것이다.
우리의 정치적 현실의 원인이라 할 수 있는 것은?
반면 진보주의 입장에서는 한국적 경제발전 모델은 외세와 외국 자본에 대한 종속은 물론이고, 부정한 과정을 통해 부를 축적한 계층이 민중을 억압하는 불평등 구조를 고착했다고 비판한다. 이와 같은 진영의 생성과정과 대결구도는 서로의 공과를 객관적이고 합리적으로 평가하는 데에 인색하게 되었다. 그래서 우리 국민들은 여러 가지 설명하기 어려운 수없는 이유 때문에 보수주의자도 되기도 하고 진보주의자도 되기도 한다.
Nickerson에 의하면 확증편향이란 무엇인가?
그런 면에서 확증편향은 모든 생각의 오류의 출발이 될 수 있다. Nickerson(1998)에 의하면, 확증편향이란 “진리 여부가 불확실한 가설 혹은 믿음을 부적절하게 강화하는 행위”[14]를 뜻한다. 이러한 부적절한 강화는 사전신념으로부터 시작되고 결국 고정관념을 더욱 공고히 구조화시키는 층위를 형성하게 된다.
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