$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

청년 창업가의 패션소매 창업 성공에 관한 질적 사례연구
A Qualitative Case Study on the Success of Fashion Retail Start-up by Young Entrepreneurs 원문보기

한국의류학회지 = Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, v.42 no.1, 2018년, pp.133 - 147  

오현정 (광주대학교 의상디자인학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study examines the experience structure and success theme in the business experience of successful young entrepreneurs in the fashion field. The study was conducted as a qualitative case study. The participants were three CEOs with more than 10 years fashion businesses experience with small and...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
창업을 세 가지로 구분하면? 사업가는 새로운 조직을 만드는 사람이고(Gartner, 1989), 창업은 새롭게 사업을 만들어서 운영하는 것이다(Back Seo, 2013). 창업은 크게 일반창업, 벤처창업, 소호창업으로 구분할 수 있다. 그 중에서 벤처창업은 첨단의 신기술과 아이디어를 개발하여 사업에 도전하는 기술집약형 신생 중소기업이다(J.
벤처창업의 특성은? Kim, 2016). 벤처창업은 첨단기술, 기술 집약, 신규 사업이란 특성을 가지며(K. J. Lee, 2014) 고도의 전문 능력, 창조적 재능, 기업가정신을 살려서 대기업이 진입하기 어려운 특수한 분야로 시작한다는 특성을 갖는다(Mo, 2012). 따라서 패션창업은 일반창업과 다르게 제조기술 기반이나 새로운 아이디어 기반으로 시작한다는 점에서 벤처창업(start-up)의 특성을 갖는다.
소규모 창업에서 창업 성공을 위해 창업가 정신이 중요하게 취급되는 이유는? , 2015). 특히 소규모 창업에서 창업주가 기업의 변혁을 견인하고 조직 구성원에게는 성취 동기를 부여하며, 밀접한 고객 관계를 형성해서 경쟁력을 확보하는 주체란 점에서 창업가 정신이 중요하게 취급되었다(Lee, 2012).
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (39)

  1. Back, J. H., & Seo, J. H. (2013). A grounded theory analysis of the successful process: Consumer perspective of entrepreneurial. Korean Journal of Human Ecology, 22(4), 619-635. doi:10.5934/kjhe.2013.22.4.619 

  2. Bang, J., Park, S., & Shin, J. (2014). Exploratory study on perceived critical sucess factors for young entrepreneurs in the early startup stage. Asia-Pacific Journal of Business Venturing and Entrepreneurship, 9(5), 247-254. 

  3. Chang, S., & Lee, J. (2003). Entrepreneur, environment, strategy, structure, and performance changes of high-tech ventures. Journal of the Korean Operations Research and Management Science Society, 28(2), 35-59. 

  4. Creswell, J. W. (2015). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (3rd ed.) (H. S. Cho, S. W. Jeong, J. S. Kim, & J. S. Kwon, Trans.). Seoul: HAKJISA Publisher, Inc. (Original work published 2013) 

  5. Eom, K. H., & Pyo, J. Y. (2013). A study on launching a blog-based fashion accessory shopping mall. Journal of the Korean Society of Design Culture, 19(1), 287-295. 

  6. Gartner, W. B. (1989). "Who Is an Entrepreneur?" is wrong question. Entrepreneurship Theory and Practice, 13(4), 47-68. doi:10.1177/104225878901300406 

  7. Gwon, Y. R. (2017, June 21). [TV텐+] 베리굿 조현, 에이랜드 화보 현장 깜짝 라이브? 오늘 오후 1시 공개 [[TV TEN+] Very good Cho, Hyun, Aland pictorial scene surprise live? Released at 1 pm today]. Korea Business News CO., LTD. Retrieved June 22, 2017, from http://news.wowtv.co.kr/NewsCenter/News/Read?articleIdA201706210064 

  8. Jo, Y. W. (1999). 질적 연구: 방법과 사례 [Qualitative research: Methods and practices]. Seoul: Kyoyookbook. 

  9. Kim, H. Y. (2016, January 20). 가정용 미싱 판매부터 교육까지…소잉 DIY 멀티샵 '패션스타트NCC', 창업 아이템으로 각광 [From home sewing machine sales to training... Sewing DIY Multi Shop 'Fashion Start NCC', spotlight as a startup item]. Asia news agency. Retrieved June 22, 2017, from http://www.anewsa.com/detail.php?number958479&thread10r03 

  10. Kim, J. C. (2016). A study on the success factors for start-ups. Unpublished doctoral dissertation, Pai Chai University, Daejeon. 

  11. Kim, W. J. (2016). The effects of entrepreneurship and strategic orientation on the firm performance: Moderated mediation effect of digital literacy and learning orientation. Unpublished doctoral dissertation, Chung-Ang University, Seoul. 

  12. Kim, Y. J. (2012, February 23). 인터넷 쇼핑몰, 4년 안에 승부 봐라! [Internet shopping mall, see if it was success or failure in four years!]. Etnews. Retrieved June 22, 2017, from http://www.etnews.com/201202230073 

  13. Kim, Y. J. (2015, September 4). '그라운드플랜' 런칭…제2의 도약 - 창립 10년 '바리에디션' 화장품 진출 [Launched 'Ground Plan'...2nd leap - 10 years 'Bari editions' cosmetics advance]. Korea Fashion+Tex News. Retrieved June 22, 2017, from http://www.ktnews.com/sub/view.php?PageNo1&cd_cateA010&cd_news95691 

  14. Kim, Y. J., Park, G. I., & Lee, K. M. (2014). 청년 창업가의 성공 DNA를 찾아라 [Find the success DNA of a young entrepreneur]. Trade Focus, 13(58), 1?25. Retrieved August 25, 2017, from http://www.kita.net/newtri2/report/iitreporter_view_kita.jsp?sNo1233 

  15. Kim. Y. C. (2007). 질적연구방법론 I: Bricoleur [Qualitative research methodology I: Bricoleur]. Seoul: Moonumsa. 

  16. Ko, M. Y. (2009). Qualitative case study research. Seoul: Chongmok. 

  17. Lee, C. Y. (2009, September 21). 다기능 패션 편집샵이 뜬다 [A multifunctional fashion editorial shop opens]. Apparelnews. Retrieved June 22, 2017, from http://www.apparelnews.co.kr/2011/pnews.php?tablepaper_news&queryview&uid52048 

  18. Lee, G. (2012). A study on the effect of personal and environmental characteristics of entrepreneur to entrepreneurship and business performance. Unpublished master's thesis, Chung-Ang University, Seoul. 

  19. Lee, K. J. (2014). Analysis on the effect of the venture certification system on SMEs' financial performances. Unpublished master's thesis, Seoul National University, Seoul. 

  20. Lee, K. M., & Hwang, S. J. (2016). Effects of personal and environmental characteristics of college students in fashion schools in Korea on their entrepreneurial intention - Focusing on the regulation effect of business foundation efficacy -. Design Forum: Journal of Korea Society of Design Trend, 50, 129-144. 

  21. Lee, N. I. (2014). 현상학과 질적 연구: 응용현상학의 한 지평 [Phenomenology and qualitative research: A horizon of applied phenomenology]. Paju: Hangilsa Corp. 

  22. Lee, S. B. (2017). An analysis on the critical startup success factors in small-sized venture businesses. Asia-Pacific Journal of Business Venturing and Entrepreneurship, 12(3), 53-63. 

  23. Lee, Y. H., Hong, K. P., & Park, S. H. (2015). Analysis of research trends in the successful establishment of venture companies: With priority given to domestic articles between 1998 and 2014. Asia-Pacific Journal of Business Venturing and Entrepreneurship, 10(6), 15-26. 

  24. Lim, Y. L. (2007, January 22). 의류매장 개설 성공 가이드(2) - 창업 성공의 신개념 요건 [Successful introduction of clothing store establishment(2) - New concept requirement of successful start-up]. Apparelnews. Retrieved July 26, 2017, from http://www.apparelnews.co.kr/2011/pnews.php?tablepaper_news&queryview&uid39127 

  25. Mo, Y. J. (2012). A study on the industrial support policy for entering China. Unpublished master's thesis, Seoul National University, Seoul. 

  26. Oh, H. J. (2015). Phenomenological study on the essential meaning of gentile New Yorkers-Focusing on fashion designers and advertising designers-. Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 39(6), 910-923. doi:10.5850/JKSCT.2015.39.6.910 

  27. Oh, K. C. (2016, September 5). 단돈 300백만 원으로 시작… 3년 만에 100억대 브랜드로 [Start with only 300 million won...With 10 billion brands in three years]. Apparelnews. Retrieved June 22, 2017, from http://www.apparelnews.co.kr/2011/pnews.php?tablepaper_news&queryview&uid81944 

  28. Oh, K. C. (2017, March 30). 스몰 브랜드 온오프라인 유통 늘어난다 [Small brand on-line distribution increases]. Apparelnews. Retrieved July 26, 2017, from http://www.apparelnews.co.kr/main/inews.php?tableinternet_news&queryview&uid65471 

  29. Park, H. Y. (2017, September 28). 패션 교육 이제 좀 바꿔봅시다 [Fashion education Let's change it now]. Apparelnews. Retrieved October 30, 2017, from http://www.apparelnews.co.kr/2011/inews.php?tableinternet_news&queryview&uid67781 

  30. Shin, K. R., Jo, M. O., & Yang, J. H. (2004). 질적연구방법론 [Qualitative research method]. Seoul: Ewha Womans University Press. 

  31. Stake, R. E. (2000). 질적 사례 연구 [The art of case study research] (Y. H. Hong, K. J. Roh, & J. Shim, Trans.). Seoul: Chang-Ji Co., Ltd. (Original work published 1995) 

  32. Yang, D. H. (2016). A case study on management of youth entrepreneurs in social venture. Studies on Life and Culture, 39, 103-150. 

  33. Yi, B. Y., & Oh, K. W. (2010). A study on the operation realities of the teenager internet shopping malls and the entrepreneurship education. Journal of Korean Home Economics Education Association, 22(2), 115-131. 

  34. Yin, R. K. (2011). Case study research (4th ed.) (K. S. Shin & A. Y. Suh, Trans.). Seoul: Han Kyung Sa. (Original work published 2009) 

  35. Yin, R. K. (2013). Qualitative research from start to finish (J. Y. Park, S. H. Lee, & N. H. Kim, Trans.). Seoul: HAKJISA Publisher, Inc. (Original work published 2011) 

  36. Yoo, J. H. (2014). Meta-analysis about the study related with foundation: As the center from 1998 to 2013 treatises. Asia-Pacific Journal of Business Venturing and Entrepreneurship, 9(1), 51-67. 

  37. Yoon, H. S. (2016, December 15). [열정! e경영인]의상전문 DIY 쇼핑몰, '패션스타트' [Enthusiastic! E-manager] Fashion DIY shopping mall 'Fashion Start']. Etnews. Retrieved June 22, 2017, from http://www.etnews.com/20161215000043 

  38. Yun, S. J. (2017). Research on entrepreneurial characteristics of fashion startup brands. Unpublished doctoral dissertation, Seoul National University, Seoul. 

  39. 중소기업기본법 [Basic Law of Small Business]. (2017, July 26). Reliable Ministry of Government legislation National Low Information Center. Retrieved November 17, 2017, from http://www.law.go.kr/LSW/LsiJoLinkP.do?docTypeJO&lsNm%EC%A4%91%EC%86%8C%EA%B8%B0%EC%97%85%EA%B8%B0%EB%B3%B8%EB%B2%95&joNo000200000&languageTypeKO¶s1 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로