$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

말소리장애 아동의 말명료도와 음향학적 측정치 간 상관관계
The Correlation between Speech Intelligibility and Acoustic Measurements in Children with Speech Sound Disorders 원문보기

Journal of the Korean Society of Integrative Medicine = 대한통합의학회지, v.6 no.4, 2018년, pp.191 - 206  

강은영 (호원대학교 언어치료학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose : This study investigated the correlation between speech intelligibility and acoustic measurements of speech sounds produced by the children with speech sound disorders and children without any diagnosed speech sound disorder. Methods : A total of 60 children with and without speech sound di...

주제어

표/그림 (13)

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
조음이란? 조음이란 혀, 입술, 목젖 등 조음기관을 이용하여 말 소리를 생성하는 것을 의미한다. 원활한 의사소통을 하기 위해서는 자신의 생각을 개념화하여 모국어의 언어 규칙에 적합한 언어로 변환하고 말소리 표상과 관련된 말 운동 프로그래밍을 계획하고 구어 근육들의 조화로운 운동 협응으로 말소리가 생성이 된다.
말소리 장애는 어떻게 분류할 수 있는가? Shriberg와 Kwiatkowski(1994)는 병인에 따라서 말소리 장애를 원인이 불명확한 말장애, 삼출성 중이염으로 인한 말소리 장애, 발달적 구어 실행증, 심리 발달 문제와 연관 있는 말장애로 분류하였고, 말소리 장애 를 갖고 있는 아동들 중 대략 40-60 % 아동들이 언어 장애를 동반하고 있다고 보고하였다. 국내 말소리 장애 아동의 동반 장애를 조사 연구한 결과, 지적장애가 28.
말소리 장애 평가방법 중 음향학적 방법은 무엇인가? 음향학적 방법은 음성 분석 장비를 활용하여 대상자의 발성, 공명, 조음을 정량적으로 평가하는 방법으로 기본주파수(Fo), 포먼트(formant), 피치(pitch), 강도 (intensity), 발성개시시간(VOT, Voice onset time), 길이 (duration), 소음 주파수(noise frequency) 등 음향학적 파라미터들을 측정한다. 해부학적 성장과 더불어 발화기제의 성숙을 의미하는 기본주파수는 신체 성장과 연령 의 증가에 따라서 감소하는 경향을 보이고 성별에 따 른 차이를 보인다(Kent & Read, 2002).
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (41)

  1. Ackermann H, Hertrich I, Ziegler W(1993). Prosodic disorders in neurologic diseases. Fortschr Neurol Psychiatr, 61(7), 241-253. 

  2. Ahn ML, Kim UM, Kim TK(2004). The acquisition process of vowel system in Korean. Korean Journal of Cognitive Science, 15(1), 1-11. 

  3. Allen GD, Hawkins S(1980). Phonological rhythm: definition and development. In: Yeni-Komshian GH, Kavanagh JF, Ferguson CA, eds, Child phonology vol.1. NewYork, Academic press, pp.227-256. 

  4. Cho TH, Ladefoged P(1999). Variation and universality in VOT: evidence from 18 languages. Journal of Phonetics, 27(2), 207-229. 

  5. Choi EA, Park HS, Seong CJ(2010). The phonatory characteristics of voice in profoundly hearing-impaired children: with reference to F0, intensity, and their perturbations. Phonetics and Speech Sciences, 2(1), 135-145. 

  6. Han JS(2009). Percentage of correct consonants, speech intelligibility, and speech acceptability in children with cleft palate. Commun Sci Disord, 14(2), 183-199. 

  7. Jeong JO, Kim DY, Sim HS, et al(2011). The maximum phonation time and temporal aspects in Korean stops in children with spastic cerebral palsy. Phonetics and Speech Sciences, 3(1), 135-143. 

  8. Kang EY(2014). A comparison of perceptual-acoustic characteristics in preschool children with articulation disorders. Graduate school of Chonbuk National University, Republic of Korea, Doctoral dissertation. 

  9. Kent RD, Read C(2002). The acoustic analysis of speech. 2nd ed, Albany, Thomson Learning, pp.75-188. 

  10. Kent RD, Weismer G, Kent JF, et al(1999). Acoustic studies of dysarthric speech: methods, progress, and potential. J Commun Disord, 32(3), 141-186. 

  11. Kim GE, Ko DH(2007). Acoustic characteristics of some vowels produced by the CI children of various age groups. Speech Sciences, 14(4), 203-212. 

  12. Kim HG(2011). Spectrum urimal test of pronunciation. 1st ed, Jeonju, Om Sound. 

  13. Kim JS, Lee JH, Choi YM, et al(2010). Korean speech sound development in children from bilingual japanese-korean environments. Korean J Pediatr, 53(9), 834-839. 

  14. Kim MJ, Bae SY(2005) The percentage of consonants correct and the ages of consonantal acquisition for korean-test of articulation for children(K-TAC). Speech Sciences, 12(2), 139-149. 

  15. Kim MJ, Kim SJ, Ha JW, et al(2015). A survey of co-morbidity and speech-language characteristics in speech sound disorders. Commun Sci Disord, 20(3), 446-455. 

  16. Kim SJ, Shin JY(2015). Speech sound disorders. 1st ed, Seoul, Sigma Press, pp.22-153. 

  17. Kim YJ, Kent RD, Weismer G(2011). An acoustic study of the relationship among neurologic disease, dysarthira type, and severity of dysarthria. J Speech Lang Hear Res, 54(2), 417-429. 

  18. Kim YT, Shin MJ(2004). Urimal test of articulation and phonology(U-TAP). 1st ed, Seoul, Hakjisa. 

  19. Kim YT, Seong TJ, Lee YK(2003). Preschool receptive-expressive language scale(PRES). 1st ed, Seoul, Seoul Community Rehabilitation Center. 

  20. Lam J, Tjaden K(2013). Acoustic-perceptual relationships in variants of clear speech. Folia Phoniatr Logop, 65(3), 148-153. 

  21. Lee SE(2010). Auditory-perceptual evaluation of the speech of hearing-impaired adults: based on suprasegmental factors, speech intelligibility, and speech acceptability. Graduate school of Yonsei University, Republic of Korea, Doctoral dissertation. 

  22. Lee SY, Iversion GK(2008). The development of monophthongal vowel in korean : Age and sex differences. Clinical linguistics and phonetics, 22(7), 523-525. 

  23. Liu HM, Tseng CH, Tsao FM(2000). Perceptual and acoustic analysis of speech intelligibility in mandarin-speaking young adults with cerebral palsy. Clin Linguist Phon, 14(6), 447-464. 

  24. Munson B, Bjorum EM, Windson J(2003). Acoustic and perceptual correlates of stress in nonwords produced by children with suspected developmental apraxia of speech and children with phonological disorder. J Speech Lang Hear Res, 46(1), 189-202. 

  25. Neel AT(2008). Vowel space characteristics and vowel identification accuracy. J Speech Lang Hear Res, 51(3), 574-585. 

  26. Oh YJ, Zhi MZ, Kim YT(2000). Acoustic comparison of vowel and plosive production between the normal and the hearing-impaired children. Speech Sciences, 7(2), 51-70. 

  27. Pae JY, Shin JY, Ko DH(1999). Some acoustical aspects of korean stops in various utterance positions: focusing on their temporal characteristics. Speech Sciences, 5(2), 139-159. 

  28. Park JS, Lee YM(2016). Voice onset time of children with functional articulation disorders. Commun Sci Disord, 21(2), 343-354. 

  29. Park SJ(2008). A validity study of formant analysis of vowel errors of children: focused on vowel /u/. Journal of Speech & Hearing disorders, 17(3), 117-131. 

  30. Shin JY(2000). Understanding speech sounds. 1st ed, Seoul, Hankook Munhwasa, pp.210-212. 

  31. Shriberg LD(1993). Four new speech and prosody-voice measures for genetics research and other studies in developmental phonological disorders. J Speech Lang Hear Res, 36(1), 105-140. 

  32. Shriberg LD, Kwiatkowski J(1994). Developmental phonological disorders I: a clinical profile. J Speech Lang Hear Res, 37(5), 1100-1126. 

  33. Son IG(2012). The Correlation between the VOTs of voiceless plosives and their succeeding vowels. The Journal of Linguistic Science, 60(1), 149-168. 

  34. Song YK, Sim HS(2008). Compensation ability in speech motor control in children with and without articulation disorders. Speech Sciences, 15(3), 183-201. 

  35. Sung HJ, Choi EA, Yoon MS(2007). Predicting variables of speech intelligibility in adults with hearing impairment: focusing on correct articulation. MALSORI, 61(1), 1-14. 

  36. Wertzner HF, Schreiber S, Amaro L(2005). Analysis of fundamental frequency, jitter, shimmer and vocal intensity in children with phonological disorders. Braz J Otorhinolaryngol, 71(5), 582-588. 

  37. Xue SA, Cheng RW, Ng LM(2010). Vocal tract dimensional development of adolescents: an acoustic reflection study. Int J Pediatr Otorhinolaryngol, 74(8), 907-912. 

  38. Yi BW, Lee JE, Lee SH(2010). Formant frequency of vowels produced by cochlear implanted and normal-hearing children. Korean Linguistics, 49(1), 267-291. 

  39. Yi SY, Chong HJ(2015). An analysis of tonal characteristics in pre-school children's word utterance. Phonetics and Speech Sciences, 7(2), 85-94. 

  40. Yoon MS, Lee SH(1998). A comparative study on the measures of intelligibility and percentages of consonants correct between phonologically disordered and normal children. Commun Sci Disord, 3(1), 50-68. 

  41. Zhi MJ, Choi UC, Kim SH(1993). Durational aspects of korean: an experimental phonetic study. Proceedings of the 5th Annual Conference on Human and Cognitive Language Technology, 1993(10), 119-130. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로