This study aimed to develop a draping manual for the basic bodice to be available in colleges and industries. For this, draping methods mentioned in six different textbooks were comparatively analyzed. As for the research method, draping methods were compared by using training textbook, and basic bo...
This study aimed to develop a draping manual for the basic bodice to be available in colleges and industries. For this, draping methods mentioned in six different textbooks were comparatively analyzed. As for the research method, draping methods were compared by using training textbook, and basic bodices designed with muslin were assessed using the 5-point Likert scale. First, the draping methods of basic bodices were comparatively analyzed. The main baselines were set as the center front line, the center back line, the bust line, and the shoulder blade line. The position of dart was suggested based on the princess line, in both the front and the back. The value of dart was classified as a fixed size with any associated excess. The length of dart was set based on the bust point and shoulder blade point or a fixed size. The amount of ease was randomly set based on the fixed size, bust circumference, waist circumference, interscye length, armholes and shoulder lines, or the worker's intuition. Second, according to the appearance evaluation of the patterns, the following patterns obtained the highest scores: A pattern 2.5cm away from the B.P point of the waist dart and shoulder dart in the frontal appearance, a pattern of 0.6~0.7cm ease for the front armhole, a pattern with an ease of 1.2cm in the bust and 0.6cm in the waist. As for back appearance, the pattern in which the point of waist dart is 2~3cm from the bust line received the highest score.
This study aimed to develop a draping manual for the basic bodice to be available in colleges and industries. For this, draping methods mentioned in six different textbooks were comparatively analyzed. As for the research method, draping methods were compared by using training textbook, and basic bodices designed with muslin were assessed using the 5-point Likert scale. First, the draping methods of basic bodices were comparatively analyzed. The main baselines were set as the center front line, the center back line, the bust line, and the shoulder blade line. The position of dart was suggested based on the princess line, in both the front and the back. The value of dart was classified as a fixed size with any associated excess. The length of dart was set based on the bust point and shoulder blade point or a fixed size. The amount of ease was randomly set based on the fixed size, bust circumference, waist circumference, interscye length, armholes and shoulder lines, or the worker's intuition. Second, according to the appearance evaluation of the patterns, the following patterns obtained the highest scores: A pattern 2.5cm away from the B.P point of the waist dart and shoulder dart in the frontal appearance, a pattern of 0.6~0.7cm ease for the front armhole, a pattern with an ease of 1.2cm in the bust and 0.6cm in the waist. As for back appearance, the pattern in which the point of waist dart is 2~3cm from the bust line received the highest score.
따라서 본 연구에서는 입체재단 모듈 교재 개발을 위한 기초연구로 첫째, 교육용 교재 6종에서 제시하는 베이직 바디스의 입체재단법을 비교·분석하고 둘째, 교재별로 제시하고 있는 입체재단법으로 제작한 베이직 바디스의 외관을 평가하고자 한다.
제안 방법
베이직 바디스의 입체재단 방법에 따른 패턴을 비교 및 분석하기 위해 국내·외 교육용 교재를 분석하였다. 각 교재에서 제시한 패턴 중 어깨다트와 허리다트가 있는 바디스를 기본원형으로 하였으며, 입체재단법이 서로 비슷한 교재와 입체재단 방법을 수치화하기에 부적당한 교재를 제외한 C패턴(Crawford, 1996), H패턴(Armstrong, 2013), L패턴(Lee et al.
, 2012), Se패턴(Seo & Kang, 2010), So패턴(Song, 2013), Y패턴(Yang, 2006)의 6종을 선정하였다. 분석내용으로는 베이직 바디스 제작을 위한 기준점 및 기준선, 다트위치, 다트분량, 다트길이 그리고 허리둘레선·가슴둘레선·품선·진동둘레선에서의 여유분량 등을 조사하였다.
대상 데이터
현재 교육기관에서 많이 사용하고 있는 삼신 마네킹 8호 더미를 선정한 후, 20대 성인여성 평균 치수 차이가 ±σ 범위를 벗어나는 허리둘레를 보정하여 사용하였으며, 보정 후의 8호 더미치수는 Table 1과 같다.
데이터처리
평가방법은 각 문항별로 매우적당(5점), 적당(4점), 보통(3점), 미흡(2점), 매우미흡(1점)의 5점 평점 Likert 척도법을 사용하였다. 자료의 통계처리는 SPSS Statistics 23을 이용하여 각 패턴 간의 차이를 알아보기 위해 일원분산분석을 실시하였으며, 사후검정으로 Duncan-test를 실시하였다. 외관평가에 대한 평가자의 신뢰도 검증을 위해 Cronbach Alpha 계수를 구하였다.
이론/모형
의복구성 관련 전문인 5명으로 외관평가를 실시하였으며, 평가문항은 앞 10문항, 옆 5문항, 뒤 10문항을 포함한 총 25문항으로 구성하였다. 평가방법은 각 문항별로 매우적당(5점), 적당(4점), 보통(3점), 미흡(2점), 매우미흡(1점)의 5점 평점 Likert 척도법을 사용하였다. 자료의 통계처리는 SPSS Statistics 23을 이용하여 각 패턴 간의 차이를 알아보기 위해 일원분산분석을 실시하였으며, 사후검정으로 Duncan-test를 실시하였다.
성능/효과
둘째, 교육용 교재 6종에 제시된 베이직 바디스를 면 100%의 머슬린으로 더미에 입체재단 작업 후 5점 평점 Likert 척도법을 사용하여 외관평가를 실시하였다. 그 결과, 앞판의 경우 어깨다트와 허리다트의 길이와 정점은 BP를 기준으로 2.5cm 이동하여 설정할 때 가장 높은 점수를 얻었으며, 여유분량은 앞품 0.6cm, 앞 가슴둘레 1.27cm인 패턴이 가장 높은 점수를 얻었다. 뒤판의 경우 허리다트의 길이와 정점은 다트길이가 15~16.
허리다트와 어깨다트로 구성된 베이직 바디스의 다트위치는 모든 패턴에서 프린세스선에 두고 있었다. 다트분량은 고정치수와 남는 분량을 사용하는 경우로 나눌 수 있었으며, 앞판의 경우 허리다트 약 4.8cm, 어깨다트 약 7cm 정도의 분량으로 나타났으며, 뒤판의 경우 허리다트 약 3.8cm 어깨다트 약 1.4cm 정도의 분량으로 나타났다. 다트길이는 앞판의 경우 대부분 BP에서 2.
6cm의 여유분량을 지닌 패턴이 가장 높은 점수를 얻었다. 따라서 품선과 진동둘레선의 여유분량보다는 가슴둘레선과 허리둘레선에서 여유분량의균형감이 전체적인 실루엣과 외관에 영향을 주고 있다는 것을 알 수 있었다.
후속연구
본 연구에서 제시한 교육용 바디스 입체재단법 비교·분석결과는 향후 입체재단의 효과적인 활용 및 교육용 입체재단방법의 모듈화 교재 개발을 위한 기초자료로 사용되어질 수 있을 것이라 기대한다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
베이직 바디스의 입체재단 방법에 따른 패턴의 비교 분석내용에는 어떠한 것들이 있는가?
, 2012), Se패턴(Seo & Kang, 2010), So패턴(Song, 2013), Y패턴(Yang, 2006)의 6종을 선정하였다. 분석내용으로는 베이직 바디스 제작을 위한 기준점 및 기준선, 다트위치, 다트분량, 다트길이 그리고 허리둘레선·가슴둘레선·품선·진동둘레선에서의 여유분량 등을 조사하였다.
입체재단의 장점은 무엇인가?
국외의 경우 업체들의 디자이너 모집에 있어서 Fashion Illustration과 Draping Design의 능력은 실력평가에 기준이 되고 있으며(Park & Chung, 2000), 국내의 경우 패션전공 학생들이 응시할 수 있는 서울모델리스트 콘테스트와 최고의 기능인을 발굴하고자 하는 전국기능경기대회에서 드레이핑 작업에 대한 평가가 시행되고 있는 등 창의적인 패턴을 제작하기 위한 목적으로 입체재단 방법을 많이 사용되고 있다. 입체재단의 장점은 인체나 인대에 직접 옷감을 대어 제작하므로 신체적 특성의 고려가 크며 원하는 디자인 선을 자유롭게 만들 수 있다는 것이고, 단점은 평면재단에 비해 장기간의 훈련과 능숙한 기술이 필요하다는 것이다(Seong & Han, 2008).
입체재단법이란 무엇인가?
입체재단법은 오랜 역사를 가진 기법으로, 아주 오래 전 자신이 입을 옷을 만들기 위한 기술이며, 사람에게 직접 천을 대고 옷을 만들었을 것이라고 미루어 짐작할 수 있다. 이는 몸에 잘 맞는 옷을 만들기 위해 특별한 기술과 도구 없이 사람의 몸에 직접 재단했던 기술들이 오늘날과 같은 형태로 변화해 온 것으로(Seo & Kang, 2010), 인체의 특성이 가장 많이 고려되어지는 재단법일 뿐만 아니라, 치수에만 의존하는 평면패턴으로는 표출되기 어려운 디자인의 패턴도 쉽게 제작할 수 있어 능률적이고 기능적이며, 의상 디자인에 있어서 가장 중요한 요소 중 하나라고 볼 수 있는 패션 디자이너의 감각을 빠르게, 자유롭게, 정확하게 표출 전달할 수 있는 방법(Hide & Nurie, 1973)이다.
참고문헌 (22)
Draping for apparel design Armstrong (3rd ed.) 2013 10.5040/9781501303500
The art of fashion draping Crawford (2nd ed.) 1996
Draping for fashion design Hilde 1973
홍성애, 이진희.
의복구성분야 교육과정 비교분석을 통한 패션산업 활성화 방안 -4년제 국내 대학을 중심으로-.
한국의류학회지 = Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles,
vol.35,
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Journal of the Korean Society of Costume Kim 46 89 1999 A study on curriculum and teaching method for the dept. of fashion design in college
Kim , Young Mi, Jang , Jeong Ah.
A Comparative Analysis of the Draping Cutting Method in Basic Skirts.
한국디자인문화학회지 Journal of the Korean society of design culture,
vol.23,
no.4,
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Journal of the Korea Society of Clothing and Textiles Lee 15 3 309 1991 A study on the drafting method according to the somatotype
The Journal of Living Culture Research Lee 18 27 2004 A study on comparison of bodice patterns by draping and flat pattern method
Korean Journal of Human Ecology Lee 8 2 289 1999 10.5934/kjhe.2022.31.2.289 A comparative study of the flat pattern with the draping pattern for the slacks pattern of obesity women
The Research Journal of the Costume Culture Shin 11 2 208 2003 An analysis of pattern-related works of designer's brand in Korea - For draping -
The Research Journal of the Costume Culture Son 11 3 447 2003 Comparison of effectiveness of wearing two different brassieres made by draping method: Stretchable versus unstretchable(cotton) textile
立體裁斷[Draping] Song 2013
양정은, 김양원, 이은경, 이해영.
인대의 허리 기준선 설정에 따른 입체 패턴 비교 연구.
한국생활과학회지 = Korean journal of human ecology,
vol.16,
no.5,
969-977.
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