$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

패션 인스타그램 해시태그가 소비자 태도에 미치는 영향
Effects of Hashtags in Instagram Fashion-related Posts on Consumers' Attitudes

한국섬유공학회지 = Textile science and engineering, v.55 no.2, 2018년, pp.78 - 88  

김지수 (인하대학교 의류학과) ,  정다은 (인하대학교 의류학과) ,  조민주 (인하대학교 의류학과) ,  나영주 (인하대학교 의류학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Recently, the number of Instagram users is increasing and the marketing strategy of fashion brands to utilize hashtags (#) is rapidly growing. This study investigates the effects of hashtags in fashion-Instagram on consumer attitudes. The purpose of this study is to investigate the effect of the num...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
해시태그란 무엇인가? 해시태그란 SNS에 게시하는 사진과 동영상에 대한 주제나 설명을 위해 # 뒤에 특정 단어를 붙여 쓴 것으로, 해시 태그를 통해 키워드 검색을 할 수 있으며, 관련 게시물을 모아 볼 수 있다[1]. 즉, 인스타그램 이용자들은 해시태그 검색을 통해 클릭 한 번으로 본인이 원하는 정보만 탐색할 수 있다는 것이다.
패션 인스타그램은 게시물의 주체에 따라 어떻게 분류되는가? 패션 인스타그램은 게시물의 주체에 따라 크게 세 가지로 분류할 수 있다. 첫번째로 패션 브랜드 자체가 주체가 되어 인스타그램의 공식 계정을 운영하면서 마케팅을 하는 방법이다. 공식 계정에는 신제품의 출시를 홍보하거나 브랜드와 관련된 이벤트를 게시한다. 두번째로 연예인이 주체가 되어 스타 마케팅을 통한 협찬 사진을 인스타그램 사진으로 올리는 방법이다. 세번째로 소비자들이 주체가 되어 패션 관련 게시물을 올리는 것이다. 예를 들어 자신의 데일리 룩이나 패션제품을 착용한 사진을 게시하여 다른 사람들과 함께 공유한다.
인스타그램은 어떤 디자인으로 구성되어 있는가? 인스타그램(instagram)은 2010년 10월 런칭된 소셜 네트워킹 서비스(SNS)로 사진 촬영 및 필터(사진 효과)를 사용한 이미지 보정이 가능한 애플리케이션이다[1]. 인스타그램은 한 화면에 하나 또는 여러 장의 사진, 동영상의 게시물이 보이도록 제작된 플랫폼으로 사용자들이 해당 콘텐츠에 집중할 수 있고, 시간의 흐름에 따라 최신 게시물부터 차례로 볼 수 있게 디자인되어 있다[1]. 인스타그램은 사진 카테고리로 분류되어 있으며, 자신의 인스타그램 페이지에 각자의 사진을 노출하여 많은 사용자들과 사진을 공유하여, 댓글을 통해 커뮤니케이션이 가능하고, 다른 사용자들과의 직접적인 교류가 가능하다는 SNS의 특징을 함께 가지고 있다[5].
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (20)

  1. Y. Lee, S. Na, and J. Lee, "Instagram of Fashion Brand's Current Use and Customer Attitude Based on User Attributes", J. Korean Fashion Costume Design Association, 2015, 17, 201-217. 

  2. S. Kim and J. Song, "A Study on GUI Design of Hashtag in Accordance with the Change of SNS", J. Korean Soc. Design Culture, 2015, 21, 103-114. 

  3. S. Shin, I. Hwang, and J. Min, "Effect of Viral Marketing in On-line Mall Review and Power Blog Self-presentation on Mediator Variable Word of Mouth and Apparel Purchase Behavior", Res. J. Costume Culture, 2016, 24, 600-616. 

  4. J. Park and E. Lee, "Cognitive, Emotional and Behavioral Responses on In-store Shopping Environment according to Apparel Shopping Orientation", J. Korean Soc. Cloth. Text., 2005, 29, 1196-1206. 

  5. I. Shin and K. Lee, "Social Curation as an Advertising Tool : Message Strategy of Fashion Brand Images on Vertical SNS", Res. J. Costume Culture, 2015, 23, 498-511. 

  6. M. Nam, J. Kim, and J. Shin, "A User Emotion Information Measurement Using Image and Text on Instagram-based", J. Korea Multi Soc., 2014, 17, 1125-1133. 

  7. I. Choi, M. Lee, and E. Kim, "A Study on the Formative Characteristics of Hanbok in SNS Proof Shot -Focused on the Women's Hanbok-", J. Korean. Soc. Costume, 2017, 67, 15-30. 

  8. S. Kim, "Aesthetic Values of Image Fashion as Fashion Communication Tool in the 21st Century", Res. J. Costume Culture, 2013, 21, 793-809. 

  9. K. Jung and Y. Na, "Developing Sensibility Fashion Design System Using Collaborative Filtering Personalization Technique Based on Server-client Interaction", Text. Sci. Eng., 2005, 42, 118-128. 

  10. K. Jung and Y. Na, "Design Supporting System for Textile Product Development Based on Human Sensibility Ergonomics", Text. Sci. Eng., 2003, 40, 312-320. 

  11. H. Chae, J. Shin, and E. Ko, "The Effects of Usage Motivation of Hashtag of Fashion Brands' Image Based SNS on Customer Social Participation and Brand Equity: Focusing on Moderating Effect of SNS Involvement", Fashion Text. Res. J., 2015, 17, 942-955. 

  12. M. Oh and I. Kim, "The Effect of Consumer Attitude Toward Fashion Products on SNS Characteristics to Purchase Intention and On-line Word of Mouth", J. Korean Soc. Fashion Design, 2014, 14, 101-120. 

  13. S. Park, "A Study on the Effect of Unpredictability of Colors in Package Design on Consumer Attitude and Purchasing Intention : Focusing on the Functional Water Beverage", Unpublished Master's Diss., Hongik University, Seoul, 2015. 

  14. M. Lee, "Study on Impact of Home Shopping Slogan on Brand Attitude by Consumer Type : Focused on Korean TV Home Shopping Companies", Unpublished Master's Diss., Hongik University, Seoul, 2014. 

  15. J. Kim, J. Jin, J. Hyun, and Y. Na, "Consumer Response Change according to the Level of Personalization of Internet Shopping Mall", Korean J. Sci. Emot. Sensi., 2017, 20, 59-72. 

  16. S. Lee and B. Kim, "A Study on Consumer Attitudes Toward Socially Responsible Fashion Corporate", J. Korean Soc. Design Culture, 2011, 17, 424-434. 

  17. B. Rim, J. Lee, J. Kim, and Y. Na, "Differences between Wearing Styles and Preferring Styles and the Sensibility According to Men's Fashion Style", Korean J. Sci. Emot. Sensi., 2016, 19, 71-82. 

  18. E. Park, "The Effects of Fashion Instagram Usage Motivation and Features on Satisfaction and Purchase Intention", Unpublished Master's Diss., Konkuk University, Seoul, 2016. 

  19. D. Kim, "The Effect of Fashion Information Characteristics on Commitment and Intention of Instagram Users : Focusing on User Segmentation", Unpublished Master's Diss., Konkuk University, Seoul, 2016. 

  20. K. Lee, "The Impact of Consumption Value and Advertising Characteristic of SNS on Consumers' Attitude and Purchase Intention", Unpublished Master's Diss., Konkuk University, Seoul, 2017. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로