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NTIS 바로가기한국섬유공학회지 = Textile science and engineering, v.55 no.2, 2018년, pp.78 - 88
김지수 (인하대학교 의류학과) , 정다은 (인하대학교 의류학과) , 조민주 (인하대학교 의류학과) , 나영주 (인하대학교 의류학과)
Recently, the number of Instagram users is increasing and the marketing strategy of fashion brands to utilize hashtags (#) is rapidly growing. This study investigates the effects of hashtags in fashion-Instagram on consumer attitudes. The purpose of this study is to investigate the effect of the num...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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해시태그란 무엇인가? | 해시태그란 SNS에 게시하는 사진과 동영상에 대한 주제나 설명을 위해 # 뒤에 특정 단어를 붙여 쓴 것으로, 해시 태그를 통해 키워드 검색을 할 수 있으며, 관련 게시물을 모아 볼 수 있다[1]. 즉, 인스타그램 이용자들은 해시태그 검색을 통해 클릭 한 번으로 본인이 원하는 정보만 탐색할 수 있다는 것이다. | |
패션 인스타그램은 게시물의 주체에 따라 어떻게 분류되는가? | 패션 인스타그램은 게시물의 주체에 따라 크게 세 가지로 분류할 수 있다. 첫번째로 패션 브랜드 자체가 주체가 되어 인스타그램의 공식 계정을 운영하면서 마케팅을 하는 방법이다. 공식 계정에는 신제품의 출시를 홍보하거나 브랜드와 관련된 이벤트를 게시한다. 두번째로 연예인이 주체가 되어 스타 마케팅을 통한 협찬 사진을 인스타그램 사진으로 올리는 방법이다. 세번째로 소비자들이 주체가 되어 패션 관련 게시물을 올리는 것이다. 예를 들어 자신의 데일리 룩이나 패션제품을 착용한 사진을 게시하여 다른 사람들과 함께 공유한다. | |
인스타그램은 어떤 디자인으로 구성되어 있는가? | 인스타그램(instagram)은 2010년 10월 런칭된 소셜 네트워킹 서비스(SNS)로 사진 촬영 및 필터(사진 효과)를 사용한 이미지 보정이 가능한 애플리케이션이다[1]. 인스타그램은 한 화면에 하나 또는 여러 장의 사진, 동영상의 게시물이 보이도록 제작된 플랫폼으로 사용자들이 해당 콘텐츠에 집중할 수 있고, 시간의 흐름에 따라 최신 게시물부터 차례로 볼 수 있게 디자인되어 있다[1]. 인스타그램은 사진 카테고리로 분류되어 있으며, 자신의 인스타그램 페이지에 각자의 사진을 노출하여 많은 사용자들과 사진을 공유하여, 댓글을 통해 커뮤니케이션이 가능하고, 다른 사용자들과의 직접적인 교류가 가능하다는 SNS의 특징을 함께 가지고 있다[5]. |
Y. Lee, S. Na, and J. Lee, "Instagram of Fashion Brand's Current Use and Customer Attitude Based on User Attributes", J. Korean Fashion Costume Design Association, 2015, 17, 201-217.
S. Kim and J. Song, "A Study on GUI Design of Hashtag in Accordance with the Change of SNS", J. Korean Soc. Design Culture, 2015, 21, 103-114.
J. Park and E. Lee, "Cognitive, Emotional and Behavioral Responses on In-store Shopping Environment according to Apparel Shopping Orientation", J. Korean Soc. Cloth. Text., 2005, 29, 1196-1206.
I. Shin and K. Lee, "Social Curation as an Advertising Tool : Message Strategy of Fashion Brand Images on Vertical SNS", Res. J. Costume Culture, 2015, 23, 498-511.
K. Jung and Y. Na, "Developing Sensibility Fashion Design System Using Collaborative Filtering Personalization Technique Based on Server-client Interaction", Text. Sci. Eng., 2005, 42, 118-128.
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M. Oh and I. Kim, "The Effect of Consumer Attitude Toward Fashion Products on SNS Characteristics to Purchase Intention and On-line Word of Mouth", J. Korean Soc. Fashion Design, 2014, 14, 101-120.
S. Park, "A Study on the Effect of Unpredictability of Colors in Package Design on Consumer Attitude and Purchasing Intention : Focusing on the Functional Water Beverage", Unpublished Master's Diss., Hongik University, Seoul, 2015.
M. Lee, "Study on Impact of Home Shopping Slogan on Brand Attitude by Consumer Type : Focused on Korean TV Home Shopping Companies", Unpublished Master's Diss., Hongik University, Seoul, 2014.
S. Lee and B. Kim, "A Study on Consumer Attitudes Toward Socially Responsible Fashion Corporate", J. Korean Soc. Design Culture, 2011, 17, 424-434.
E. Park, "The Effects of Fashion Instagram Usage Motivation and Features on Satisfaction and Purchase Intention", Unpublished Master's Diss., Konkuk University, Seoul, 2016.
D. Kim, "The Effect of Fashion Information Characteristics on Commitment and Intention of Instagram Users : Focusing on User Segmentation", Unpublished Master's Diss., Konkuk University, Seoul, 2016.
K. Lee, "The Impact of Consumption Value and Advertising Characteristic of SNS on Consumers' Attitude and Purchase Intention", Unpublished Master's Diss., Konkuk University, Seoul, 2017.
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