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NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.19 no.5, 2018년, pp.263 - 274
In this study, the applicability and external/internal stability of a MSEW abutment with a slab were investigated. Structural analysis of slab bridges between 10 ~ 20.0 m and thicknesses of 0.7 ~ 0.9 m was carried out to calculate the reaction forces due to dead and live loads acting on the bridge s...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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교량의 털컹거림은 주로 어디서 발생하는가? | 교량은 도로에서 하부의 하천이나 도로 등을 횡단하기 위해 만들어진 구조물로써 주행 중에 많은 덜컹거림과 진동이 발생된다. 털컹거림은 다양한 교량 형식 중에서도 라멘교에서 특히 많이 발생되고, 교각보다 교대에서 주로 발생된다. 우리나라의 교대는 대부분 철근콘크리트로 되어 있으며, 역 T형 교대가 가장 많은 부분을 차지한다. | |
우리나라의 교대의 특징은? | 털컹거림은 다양한 교량 형식 중에서도 라멘교에서 특히 많이 발생되고, 교각보다 교대에서 주로 발생된다. 우리나라의 교대는 대부분 철근콘크리트로 되어 있으며, 역 T형 교대가 가장 많은 부분을 차지한다. 역 T형 교대는 뒷굽 위의 흙 자중으로 외적 안정성을 높인 구조 형식으로써 많은 수의 말뚝기초로 상부구조와 하부구조의 연직하중을 지지한다. | |
역 T형 교대의 단점은? | 우리나라는 대부분 선단지지 말뚝으로 설계 및 시공되어 교대의 변위는 거의 발생되지 않는다. 하지만 뒤채움과 토공부는 지속적인 침하가 발생되어 교량 접속부에 단차를 유발시킨다. 또한 교대와 뒤채움부의 강성 차이로 인해 덜컹거림은 시간의 경과에 따라 커지게 된다[1]. |
Expressway & Transportation Research Institute, "Evaluation and Improvement of Ride Discomfort at Bridge Approaches in Service". Korea Expressway Corporation, 2012.
Expressway & Transportation Research Institute, "Developement of A New Concept Abutment", EXTRI-2016-47-534.9607, Korea Expressway Corporation, 2016.
FHWA, "Mechanically Stabilized Earth Walls and Reinforced Soil Slopes, Design and Construction Guidelines", FHWA-NHI-00-043, Federal Highway Administration, U.S. Department of Transformation, Washington, DC, 2001.
I. Zevgolis and P. Bourdeau, "Mechanically stabilized earth wall abutments for bridge support", Joint Transportation Research Program, Indiana, Indiana Department of Transportation and Purdue University: pp.1-146, 2007. DOI: https://doi.org/10.5703/1288284313451
A. Abdelouhab, D. Dias, N. Freitag, "Numerical analysis of the behaviour of mechanically stabilized earth walls reinforced with different types of strips," Geotextiles and Geomembranes, vol. 29, no. 2, pp.116-129, 2011. DOI: https://doi.org/10.1016/j.geotexmem.2010.10.011
C. S. Yoo, "Numerical Modeling of Long-Term Behavior of Geosynthetic Reinforced Soil Wall used in Bridge Abutment", Korae Geosynthetics Society, vol. 10, no. 4, 2011.
K. Brabant, "Mechanically Stabilized Earth walls for support of highway bridges." Advanced Foundation Engineering UMASS Lowell-Course(14.533), 2001.
Korean Geotechnical Society, Structure foundation design standards specification, Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs, 2015.
MLTMA, "Road design manual", Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs, 2008.
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