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환자의 치료 의사결정 참여와 건강수준
Patients' Participation in Treatment Decision Making and Health Status 원문보기 논문타임라인

Quality improvement in health care : QIH = 한국의료질향상학회지, v.24 no.1, 2018년, pp.40 - 52  

윤난희 (한양사이버대학교 보건행정학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: This study aimed to identify the factors influencing on patients' participation in their treatment decision making, and influences of patients' experience on their health status. Methods: Data from the 2015 Korea National Health and Nutrition Examination Survey were used for the analysis. M...

주제어

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문제 정의

  • 이에 이 연구에서는 대표성 있는 전국 표본조사인 국민건강영양조사 자료를 활용하여 환자경험에 영향을 미칠 수 있는 잠재적 요인들을 함께 고려한 환자경험에 대한 영향 요인을 탐색하고, 환자경험과 건강수준에 대한 실증분석을 진행하고자 한다. 이를 위하여 환자들의 만족도와 치료 효과 향상에 영향을 미치는 치료 의사결정의 참여 여부에 영향을 미치는 요인들에 대하여 확인해보고, 실제로 이러한 환자경험이 이들의 건강수준에 미치는 영향에 대해서도 함께 확인하고자 한다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
환자경험이란 무엇인가? 환자경험은 환자의 치료과정 전반에 걸쳐, 진료의 과정과 결과 그 자체뿐 아니라 의료진과의 관계, 의료기관의 시설과 보건의료체계 등 전반에 대한 인식으로, 임상적 효과성이나 환자 안전과 더불어 환자의 관점에서 의료서비스의 질을 평가하는 중요한 지표로 강조되고 있다[1]. 환자경험을 측정하고 평가하기 위한 시도는 서구 국가들을 중심으로 다양하게 진행되어 왔다.
환자경험을 측정하고 평가하기 위한 시도로 서구 국가들은 어떻게 하고 있는가? 환자경험을 측정하고 평가하기 위한 시도는 서구 국가들을 중심으로 다양하게 진행되어 왔다. 2000년대 이후 미국이나 영국, 캐나다 등의 여러 국가에서 환자경험에 대한 평가를 의무화하여 진행하고 그 결과를 공개하며[2-3], 진료비 보상 제도에 반영하는 등 의료 질 향상을 촉진하는 방안 마련에 적극 활용하고 있다[4].
환자경험을 측정하고 평가하는 것은 왜 중요한가? 환자경험은 다양하게 평가될 수 있으나 환자의 두려움, 불안 등의 감정에 대한 공감과 정서적·심리적지지, 환자의 상태와 의견에 대한 이해와 존중, 정확하고 광범위한 정보 전달과 의사소통, 투명하고 정직한 정보 공개 등 환자와 의료진의 관계적 측면과 전문적이고 신속한 치료 효과, 물리적 환경, 치료 과정의 연속성과 협력 등 기능적 측면으로 구성될 수 있다[5-7]. 이와 같이 환자경험을 측정하고 평가하는 것은 환자들의 요구를 파악하고 이를 충족할 수 있는 의료의 질을 향상시키며 치료 효과를 극대화 시킬 수 있는 기회의 측면에서도 매우 중요하다[8-9]. 실제로 환자경험의 영향에 대한 Doyle 등[5]의 체계적 문헌고찰 연구 결과에 따르면, 대상자들의 환경과 건강상태 등이 모두 다름에도 불구하고, 대부분의 연구에서 질병 유무나 치료 여부 등과 같은 객관적인 건강 지표뿐 아니라 삶의 질 등을 포함한 주관적 건강수준, 처치나 복약 처방에 대한 순응도, 건강검진 수검이나 예방접종 등 건강 증진 및 예방 활동, 의료이용 등의 지표들과 환자경험이 양적 상관관계를 보여 환자경험의 중요성을 뒷받침해 주고 있다.
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참고문헌 (27)

  1. Institute of Medicine (IOM). Crossing the quality chasm: a new health system for the 21st century. Washington, DC: National Academy Press; 2001. 

  2. LaVela SL, Gallan AS. Evaluation and measurement of patient experience. Patient Experience Journal. 2014;1(1):28-36. 

  3. Black N, Jenkinson C. Measuring patients’ experiences and outcomes. BMJ. 2009;339:b2495. 

  4. Centers for Medicare & Medicaid Services (CMS). Hospital value-based purchasing [Internet]. Baltimore, MD: CMS; 2013 [cited 2018 May 20]. Available from: https://www.cms.gov/Outreach-and-Education/Medicare-Learning-Network-MLN/MLNProducts/downloads/Hospital_VBPurchasing_Fact_Sheet_ICN907664.pdf. 

  5. Doyle C, Lennox L, Bell D. A systematic review of evidence on the links between patient experience and clinical safety and effectiveness. BMJ Open. 2013;3(1):e001570. 

  6. Reeves R, West E, Barron D. Facilitated patient experience feedback can improve nursing care: a pilot study for a phase III cluster randomised controlled trial. BMC Health Service Research. 2013;4(13):259. 

  7. Davies E, Shaller D, Edgman-Levitan S, Safran DG, Oftedahl G, Sakowski J, et al. Evaluating the use of a modified CAHPS survey to support improvements in patient-centered care: Lessons from a quality improvement collaborative. Health Expectations. 2008;11(2):160-76. 

  8. Bjertnaes OA, Sjetne IS, Iversen HH. Overall patient satisfaction with hospitals: effects of patient-reported experiences and fulfilment of expectations. BMJ Quality & Safety. 2012;21(1):39-46. 

  9. Boulding W, Glickman SW, Manary MP, Schulman KA, Staelin R. Relationship between patient satisfaction with inpatient care and hospital readmission within 30 days. The American Journal of Managed Care. 2011;17(1):41-8. 

  10. Say RE, Thomson R. The importance of patient preferences in treatment decisions-challenges for doctors. BMJ. 2003;327:542-5. 

  11. Grol R. Improving the quality of medical care. Building bridges among professional pride, payer profit, and patient satisfaction. JAMA. 2001;286(20):2578-85. 

  12. Crawford MJ, Aldridge T, Bhui K, Rutter D, Manley C, Weaver T, et al. User involvement in the planning and delivery of mental health services: a cross-sectional survey of service users and providers. Acta Psychiatrica Scandinavica. 2003;107(6):410-4. 

  13. Edwards A, Elwyn G. Inside the black box of shared decision making: distinguishing between the process of involvement and who makes the decision. Health Expectations. 2006;9(4):307-20. 

  14. Charles C, Gafni A, Whelan T. Shared decision-making in the medical encounter: What does it mean? (or it takes at least two to tango). Social Science & Medicine. 1997;44(5):681-92. 

  15. Ong LML, DeHaes JCJM, Hoos AM, Lammes FB. Doctor-patient communication: a review of the literature. Social Science & Medicine. 1995;40(7):903-18. 

  16. Rimondini M, Del Piccolo L, Goss C, Mazzi M, Paccaloni M, Zimmermann C. Communication skills in psychiatry residents - How do they handle patient concerns?. Psychotherapy and Psychosomatics. 2006;75(3):161-9. 

  17. Suh WS, Lee CK. Impact of shared-decision making on patient satisfaction. Journal of Preventive Medicine and Public Health. 2010;43(1):26-34. 

  18. Kim MY, Kim YJ, Lee EM. Patient’s characteristics influencing patient’s comprehensibleness of doctor’s explanation. Quality Improvement in Health Care. 2017;23(2):57-66. 

  19. Kim M, Park S. Healthcare utilization and patient experience of Korean adults: The 6th Korea National Health and Nutrition Examination Survey(2015). Korean Journal of Health Communication. 2017;12(2):223-35. 

  20. Chungnam National University. EQ-5D Korean valuation study using Time Trade Off method. Osong, Korea: Korea Centers for Disease Control & Prevention; 2007. 

  21. Towle A, Godolphin W. Framework for teaching and learning informed shared decision making. BMJ. 1999;319(7212):766-71. 

  22. Savage R, Armstrong D. Effect of a general practitioner’s consulting style on patients’ satisfaction: a controlled study. BMJ. 1990;301:968-70. 

  23. Joosten EAG, DeFuentes-Merillas L, deWeert GH, Sensky T, van der Stakk CPF, deJong CAJ. Systematic review of the effects of shared decision-making on patient satisfaction, treatment adherence and health status. Psychotherapy and Psychosomatics. 2008;77:219-26. 

  24. Agency for Healthcare Research and Quality (AHRQ). Relating patient experience to other quality measures [Internet]. Rockville, MD: AHRQ; 2017 [cited 2018 May 20]. Available from: https://www.ahrq.gov/cahps/about-cahps/patient-experience/index.html. 

  25. Beisecker AE, Beisecker TD. Patient information-seeking behaviors when communicating with doctors. Medical Care. 1990;28(1):19-28. 

  26. Degner LF, Kristjanson LJ, Bowman D. Information needs and decisional preferences in women with breast cancer. JAMA. 1997;277(18):1485-92. 

  27. Shin JW. People-centered health care system and patients' experience in health service use. Health?Social Issue & Focus. 2017;330. 

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