$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

패션스타일링을 통한 외적자기관리 프로그램이 자아존중감과 행복감에 미치는 영향 - 위탁형 대안학교 학생을 중심으로-
An Influence of the External Self Management Program to Self esteem and Happiness through Fashion Styling -Focused on Alternative School for the Consignment- 원문보기

Fashion & textile research journal = 한국의류산업학회지, v.20 no.3, 2018년, pp.279 - 286  

이현영 (창원대학교 의류학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study conducted a qualitative research based on interviews with school teachers and instructors operating external activities about how the management of one's own appearance influence the changes in subjective happiness and self-esteem by focusing on maladjusted students of two alternative sch...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

문제 정의

  • 본 연구는 다양한 개인적인 사유로 위탁형 대안학교에 위탁 되어진 청소년들을 대상으로 패션스타일링을 통한 외모관리프로그램 교육이 자아존중감과 행복감에 미치는 영향을 알아보기 위해 교육프로그램 적용 사전, 사후의 자아존중감과 행복감 변화를 알아보는데 목적이 있었다. 연구결과는 다음과 같다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
패션이 청소년들에게 관심도가 아주 높은 이유는 무엇인가? 특히 자신의 존재를 나타내는데 없어서는 안 될 중요한 역할을 하는 패션은 외모의 중요성이 강하게 인식되는 청소년들에게 관심도가 아주 높다. 발달 단계상 과도기로 신체적인 변화와 함께 외모에 대한 관심이 증가하는 시기이며 자신의 신체와 용모에 민감한 반응을 보이고 이러한 변화를 타인과 비교·평가하려는 경향(Lim, 2010)이 강하기 때문이다. 특히 위탁 대안학교 학생들의 경우 학교부적응, 가정 문제 등으로 인 한 위기로 인해 가정이나 학교로부터 보호받지 못함으로 내재 되어 있던 환경적·개인적 위기요인이 일반학생들에 비해 다양한 외적 요인으로 표출된다.
청소년이 자신의 외모를 객관적 기준이 아닌 사회적 기준에 따라 비교하여 미치는 영향은 무엇인가? 하지만 청소년기는 자신의 외모에 대한 적절한 평가가 명확하게 세워져 있지 않기 때문에 자신의 외모를 객관적 기준이 아닌 사회적 기준에 따라 비교하게 된다. 이러한 영향으로 청소년들의 확립되지 않은 자아정체감은 외적이미지로 인해 부정적인 자아상을 정리하기도 하고 이로 말미암아 왜곡 된 외모주의에 휩쓸리기 쉽다(Seong, 2008). 패션과 뷰티를 통한 외적자기관리는 자신의 이미지를 효과적으로 표현할 수 있는 요소이다.
현대의 청소년이 기성세대와 다른점은 무엇인가? 현대의 청소년은 주위환경에 수동적으로 끌려갔던 기성세대와는 달리 자기중심적이고, 자신만의 개성을 중시하며 끊임없이 변화를 추구한다. 또한 다양하고 많은 정보와 지식에 노출 되어 많은 갈등과 혼돈에 빠져있으면서도 자신의 정체성을 찾기 위해 내면뿐만 아니라 외면도 개성 있게 표현하고 싶어한다 (Choi, 2012). 하지만 청소년기는 자신의 외모에 대한 적절한 평가가 명확하게 세워져 있지 않기 때문에 자신의 외모를 객관적 기준이 아닌 사회적 기준에 따라 비교하게 된다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (30)

  1. Choi, B. G., & Jeon, G. Y. (1993). A study on the development of 'the slf-esteem inventory'. Family and Environment Research, 31(2), 41-54. 

  2. Choi, D. H. (2012). Researching and developing programs of fashion design arts education by reviewing about famous paintings. Unpublished master's thesis, Kyunghee University, Seoul. 

  3. Chung, E. M. (2013). Mediation effects of self-esteem in the relationship between appearance satisfaction and happiness of elementary school students. Unpublished master's thesis, Chuncheon National University of Education, Chuncheon. 

  4. Coopersmith, S. (1967). The antecedents of self-esteem. San Francisco: W. H Freeman. 

  5. Ha, K. Y., & Han, B. Y. (2013). Research on correlations between the appearnce satisfaction level(face, skin and body), self-esteem and the feeling of happiness according to demographic characteristics. Journal of Fashion Business, 17(5), 14-30. doi:10.12940/jfb.2013.17.5.14 

  6. Heo, Y. S. (2009). A study on happiness perceived by adolescent. Unpublished master's thesis, Chonnam National University, Gwangju. 

  7. Jung, S. J., & Chu, M. S. (2011). The effect of somatotype, selfesteem, body satisfaction and body image on clothing attitude. Journal of the Korea Fashion & Costume Design Association, 13(3), 117-133. 

  8. Jang, S. C., & Song, M. H. (2004). Relationships between high school student's appearnce satisfaction and self-esteem and school-related adjustment. Korea Youth Research Association, 11(3), 115-133. 

  9. Kim, S. H., & Kim, C. H. (2009). Level of participation of youth in different leisure activities and its relationship with self-esteem and self-efficiency. Journal of Sport and Leisure Studies, 36(1), 425-436. 

  10. Kim, H. M. (2011). The effects of the appearance satisfaction improvement counseling program on elementary students' interpersonal relationship and school adjustment. Unpublished master's thesis, Seoul National University of Education, Seoul. 

  11. Kim, H. Y. (2017). A study on the relationship between university student's objectified body consciousness, body esteem, appearance management behavior, interpersonal competence and subjective well-being. Unpublished master's thesis, Hanyang University, Seoul. 

  12. Kim, K. J. (2015). The relationship between adolescent's appearance satisfaction and school adaptation. Unpublished master's thesis, Korea University, Seoul. 

  13. Kwak, J. Y. (1999). A study for the effective self-supervision of teachers in elementary school. Unpublished master's thesis, Seowon University, Cheongju. 

  14. Lee, M. J. (2004). Effects of the group diary writing activity on middle school students' peer relationship and self-esteem. Unpublished master's thesis, Sunchon National University, Suncheon. 

  15. Lee, I. S., & Lee, G. R. (2008). The relationship among appearance satisfaction, self-esteem and school maladjustment in elementary, middle, and high school students. The Journal of the Korean Society of School Health, 21(1), 11-22. 

  16. Lee, E. S. (2007). The effects of appearance satisfaction and the sex difference on self-efficacy, school-related adjustment and achievement motivation for the elementary school students. Unpublished master's thesis, Chungnam National University, Deajon. 

  17. Lee, H. Y. (2015). Fashion styling program development for adolescent girls. Journal of Fashion Business, 19(2), 171-181. doi:10.12940/jfb.2015.19.2.171 

  18. Lee, S. R., Kim, E. K., & Yoon, H. S. (2015). The effect of happiness in the adolescents on the youth developments in Korea. Social Science Research, 26(4), 413-438. 

  19. Lee, S. S. (2001). A study on the characteristics and the development plan of alternative school in Korea. Unpublished doctoral dissertation, Catholic University of Deagu, Deagu. 

  20. Lim, J. R. (2010). A study on fashion styling teaching method,and awareness of growing body in adolescent age: Adapted on a girl's class in middle school. Unpublished master's thesis, Inha University, Incheon. 

  21. Oh, J. H., Kim, C. W., & Ha, M. H. (2012). A study on effect of adolescents' leisure satisfaction on self-esteem and sense of community: Focused on vocational high school students. International Journal of Tourism and Hospitality Research, 26(2), 23-40. 

  22. Oh, Y. J. (2005). A study on the appearance management behavior and self-esteem of Korean women. Unpublished master's thesis, Nambu University, Gwangju. 

  23. Park, S. K. (2002). The development and effects of counseling program for enhancing happiness analyzing reality therapy. Unpublished doctoral dissertation, Hongik University, Seoul. 

  24. Park, S. A. (2016). The effects of appearance management behavior on appearance satisfaction and self-esteem. Unpublished master's thesis, Honam University, Gwangju. 

  25. Park, E. H. (2008). A study on the operation conditions and activation plan of an alternative school for the consignment. Unpublished master's thesis, Wonkwang University, Iksan. 

  26. Park, U. K. (2014). The difference of happiness by appearance satisfaction, relationships with parents and teachers of middle school students. Unpublished master's thesis, Dona-A University, Busan. 

  27. Seong, M. Y. (2007). Impacts from appearance satisfaction promotion program have over self esteem and personal relationship of female junior high students. Unpublished master's thesis, Aju University, Suwon. 

  28. Song, M. H. (2004). Relationship among high school students. Unpublished master's thesis, Konkuk University, Seoul. 

  29. Shin, M. D. (2007). The relationship between child's perception of the parental child-rearing attitudes and the happiness of elementary school, Unpublished master's thesis, Gongju National University of Education, Gongju. 

  30. Yoon, S. I., & Wee, E. H. (2010). A study on the effects of appearance management attitude in school adjustment for adolescents. Journal of Korean Home Economics Eduction Association, 22(2), 1-13. 

저자의 다른 논문 :

LOADING...
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로