철도는 폭이 좁고 종 횡 방향으로 수 킬로미터 이상이 연장되는 선형형태의 사업으로 실시설계 단계에서 용지경계선을 결정할 때 연속지적도를 사용한다. 그러나 용지보상 시점에서 지적분할선과 용지경계선이 불일치하게 되면 변경고시, 공기지연 및 추가 예산 등의 문제가 발생한다. 이는 측량좌표계, 측량원점, 삼각점 등 서로 다른 기준으로 작성된 연속지적도와 개별지적도를 각각 사용하는 것과 측량시점이 원인으로 한국철도시설공단에서는 LX에 선지정측량 및 지적중첩도 작성을 의뢰하여 불일치 문제를 개선하고 있다. 본 연구에서는 철도사업에서 지적중첩도의 정밀도 향상 방안을 마련해보고자 철도노선 주변의 90개 점을 이용, 일괄적용모델과 구역별모델로 나누어 좌표변환을 수행하였다. 그 결과 일괄적용 모델의 RMSE는 0.1372로, 3개 구역으로 나눈 구역별모델의 RMSE는 0.0245로 산출되었다. 이에 지적중첩도 작성 시 구역별로 좌표계수를 산출하여 분할적용 하는 것이 오차를 낮출 수 있는 방안임을 도출 할 수 있었다.
철도는 폭이 좁고 종 횡 방향으로 수 킬로미터 이상이 연장되는 선형형태의 사업으로 실시설계 단계에서 용지경계선을 결정할 때 연속지적도를 사용한다. 그러나 용지보상 시점에서 지적분할선과 용지경계선이 불일치하게 되면 변경고시, 공기지연 및 추가 예산 등의 문제가 발생한다. 이는 측량좌표계, 측량원점, 삼각점 등 서로 다른 기준으로 작성된 연속지적도와 개별지적도를 각각 사용하는 것과 측량시점이 원인으로 한국철도시설공단에서는 LX에 선지정측량 및 지적중첩도 작성을 의뢰하여 불일치 문제를 개선하고 있다. 본 연구에서는 철도사업에서 지적중첩도의 정밀도 향상 방안을 마련해보고자 철도노선 주변의 90개 점을 이용, 일괄적용모델과 구역별모델로 나누어 좌표변환을 수행하였다. 그 결과 일괄적용 모델의 RMSE는 0.1372로, 3개 구역으로 나눈 구역별모델의 RMSE는 0.0245로 산출되었다. 이에 지적중첩도 작성 시 구역별로 좌표계수를 산출하여 분할적용 하는 것이 오차를 낮출 수 있는 방안임을 도출 할 수 있었다.
A railway is a linear type project of narrow width that extends more than a few kilometers in the vertical and horizontal directions. A continuous cadastral map is used to determine the boundary of a railroad during implementation design. However, if a cadastral line and boundary of railroad are dis...
A railway is a linear type project of narrow width that extends more than a few kilometers in the vertical and horizontal directions. A continuous cadastral map is used to determine the boundary of a railroad during implementation design. However, if a cadastral line and boundary of railroad are discordant at the point of land compensation, problems such as change notices of the project, construction period delay, and additional cost can arise. Due to the use of continuous cadastral maps and individual cadastral maps created by different standards, such as surveying coordinate system, surveying origin, and triangulation point, KR requested LX to perform surveying to designate a line and cadastral overlapping map to solve the inconsistency problem. This study attempted to improve the accuracy of cadastral overlapping map in implementation design. It used 90 points around one railway line, divided models by collective and district, and carried out coordinate transformation. The RMSE of the batch application model was 0.1372, and the RMSE of the district model was 0.0245. Therefore, it can be deduced that this method provides a way to reduce error by calculating and applying the number of coordinate systems in each district when creating a cadastral overlapping map.
A railway is a linear type project of narrow width that extends more than a few kilometers in the vertical and horizontal directions. A continuous cadastral map is used to determine the boundary of a railroad during implementation design. However, if a cadastral line and boundary of railroad are discordant at the point of land compensation, problems such as change notices of the project, construction period delay, and additional cost can arise. Due to the use of continuous cadastral maps and individual cadastral maps created by different standards, such as surveying coordinate system, surveying origin, and triangulation point, KR requested LX to perform surveying to designate a line and cadastral overlapping map to solve the inconsistency problem. This study attempted to improve the accuracy of cadastral overlapping map in implementation design. It used 90 points around one railway line, divided models by collective and district, and carried out coordinate transformation. The RMSE of the batch application model was 0.1372, and the RMSE of the district model was 0.0245. Therefore, it can be deduced that this method provides a way to reduce error by calculating and applying the number of coordinate systems in each district when creating a cadastral overlapping map.
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