$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

청소년의 자율 협력적 독서실행에 따른 독서유효성 효과 연구
A Study on the Reading Effectiveness by Collaborative Reading Practice of Teenagers 원문보기

한국도서관 정보학회지 = Journal of Korean Library and Information Science Society, v.49 no.2, 2018년, pp.79 - 104  

김명희 (도서문화재단 씨앗) ,  조현양 (경기대학교 문헌정보학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구는 청소년의 자율 협력적 독서실행 모형을 제시하고 협력적 독서방식이 청소년의 독서유효성에 미치는 효과를 검증하였다. 이를 위하여 전국 8개 지역, 61개 중 고등학교에 68개 독서클럽을 조성하고 연구집단을 독서미흡집단, 독서양호집단, 독서혼합집단으로 구분하여 청소년의 자율 협력적 독서실행을 4개월 동안 실시하였다. 독서유효성의 설문지를 제작하여 사전과 사후검사를 실시하고 SPSS 통계 프로그램을 통해 분석하였다. 연구 결과, 청소년들의 독서유효성은 긍정적으로 향상되었으며 독서미흡집단이 가장 효과적인 것으로 나타났다. 또한, 청소년의 독서행동에도 긍정적인 변화가 나타났으며 독서유효성의 변화는 독서행동에 영향을 미치는 것으로 파악되었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study was to present a model of cooperative reading practice and verify reading effectiveness on youth. For this purpose, 68 reading clubs were established in 61 districts and 8 high schools. The research groups were classified as the poor reading group, the good reading group, and the mixed-sk...

주제어

참고문헌 (22)

  1. Kang, mi. 2010. A study on the Concept of Reading Activity and Study on Teaching Research. M. A. thesis. Korea University, Korea. 

  2. Sung, Il Kim. 1996. The Role of Interest in Text Comprehension. "Korean Journal of Cognitive and Biological Psychology, 8(2): 273-301. 

  3. Ryu, Bo Ra. 2012. Study on adolescent readers' literacy practices and the construction of identity. Ph. D. diss. Korea University, Korea. 

  4. Ministry of Culture, Sports and Tourism. 2015. Survey on National Reading. Sejong: Ministry of Culture, Sports and Tourism. 

  5. Ministry of Culture, Sports and Tourism. 2012. Survey on Reading Club. Sejong: Ministry of Culture, Sports and Tourism. 

  6. Park, Young Min. 2007. The Reading Motivators of the Secondary Students. "Journal of reading research, 16: 297-334. 

  7. Park, Ji Ye. 2017. Booktalk! 900 Reading Club (Elementary) Project Evaluation Study in 2016. Kyunggido: Book Culture Foundation Seeart. 

  8. Paik, Hye Sun. 2013. study on collaborative meaning construction in book discussion. Ph. D. diss. Korea University, Korea. 

  9. An, Youn Yi. 2010. The middle School reading club activities'impact on the reading motivation and comprehension. M. A. thesis. Pusan University, Korea. 

  10. Lee, Byeong Ki. 2015. A study on the Measurement Tool Development of Reading " Motivation Using Self-determination Theory." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 49(3): 311-332. 

  11. Lee, Sun Young. 2008. Study on reading ability and attitude improvement through group reading activities. M.A. thesis. Korea University, Korea. 

  12. Lee, Soon Young. 2006. A Theoretical Review on the Factors Affecting Motivation and " Engagement in Reading." Journal of reading research, 16: 359-382. 

  13. Jeong, Dae Keun. 2014. A Study on the Factors Influencing Adolescent' Reading Effectiveness. Ph. D. diss. Chonnam University, Korea. 

  14. Jung, Ok Ryun. 2007. The Affective Domain of Reading and the Development of "Readers." Journal of reading research, 17: 139-180. 

  15. Choi, In Ja. 2006. A study on the Reading Motivation Improvement Using " Self-Selected Reading Program." Journal of reading research, 16: 163-197. 

  16. Hashimoto Takeshi. 2012. Slow Reading. Seoul: Chosun Books. 

  17. Bintz, W. P. 1993. Resistant readers in secondary education: Some insights and implications. Journal of Reading, 36: 604-615. 

  18. Davila, D. & Patrick, L. 2010. Asking the Experts: What Children Have to Say about Their Reading Preferences. Language Arts, 87(3): 199-210. 

  19. McKenna, M. C. Kear, D. J.& Ellsworth. R. A. 1995. Children Attitude Toward Reading: A National Survey. Reading Research Quarterly, 30(4): 934-956. 

  20. Vygotsky, L. S. 1978. Mind in society: The development of higher psychological proceses. Cambridge. MA: Harvard University Press. 

  21. Wigfield, A. Guthrie, J. & McGough, K. 1996. Questionnaire Measure of Children's Motivations for Reading. College Park, MD: National Reading Research Center. 

  22. Wikipedia Cooperation Home page. [sited 2017. 6.]. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로