$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

수업 만족도에 영향을 미치는 수업참여 요인 : 치기공(학)과 학생을 중심으로
A Study on Class Participation Factors that Affect the Class Satisfaction : Focusing on Students of Dental Technology Department 원문보기

대한치과기공학회지 = The Journal of Korean Academy of Dental Technology, v.40 no.3, 2018년, pp.135 - 150  

권순석 (경동대학교 치기공학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: In this study, we aim to provide primary source of data for developing a learning program that enhances the students' learning by critically analyzing and adopting the effective class participation factors of the students. Methods: A questionnaire survey has been conducted from the beginnin...

주제어

표/그림 (10)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 따라서 본 연구는 치기공학과 학생들이 수업에 자발적으로 참여하는 요인을 찾고, 수업만족도에 올바른 영향을 미치는 요인을 분석하여 학습자들에게 효율적이고 효과적인 수업을 할 수 있는 수업참여 요인을 적용하여 학업효과를 증진시킬 수 있는 교육 프로그램 개발에 필요한 기초자료 제공을 목적으로 한다.
  • 본 연구는 치기공(학)과 재학생들이 수업에 자발적으로 참여 할 수 있는 요인들을 찾고 이러한 요인들이 수업 만족도에 미치는 영향을 분석하여 학습자들이 수업 시간에 집중력을 높이고 더욱 효율적이고 효과적인 수업을 받을 수 있는 방안을 마련하고자 시행 했으며, 이를 통해 전공 수업 및 학과 만족도를 증진 시킬 수 있는 교육 프로그램 개발을 위한 기초자료 제공을 목적으로 한다. 이에 따른 연구의 결과는 다음과 같다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
의미 있는 교육은 어떻게 이루어지는가? 현대인들은 교육제도를 통해서 사회화 과정을 거치고, 일상생활에서 사회관계를 형성하기 때문에 교육문제는 가장 중요한 사회문제 중의 하나이며, 다른 사회구성원들에게 도움이 되는 쓸모 있는 인재를 양성하는 것이 바람직한 교육 정책이다(Kim, 2017). 또한 의미 있는 교육이 이뤄지려면 교수자가 학습자에게 일방적인 지식전달을 위해 정보를 제공하는 것 보다는 학습자가 학습과정에서 능동적이고 적극적인 참여를 할 때 이뤄진다(Shin, 2002).
교육문제가 중요한 사회문제로 꼽히는 이유는 무엇인가? 현대인들은 교육제도를 통해서 사회화 과정을 거치고, 일상생활에서 사회관계를 형성하기 때문에 교육문제는 가장 중요한 사회문제 중의 하나이며, 다른 사회구성원들에게 도움이 되는 쓸모 있는 인재를 양성하는 것이 바람직한 교육 정책이다(Kim, 2017). 또한 의미 있는 교육이 이뤄지려면 교수자가 학습자에게 일방적인 지식전달을 위해 정보를 제공하는 것 보다는 학습자가 학습과정에서 능동적이고 적극적인 참여를 할 때 이뤄진다(Shin, 2002).
우리나라 교육 현장에 존재하는 문제점은 무엇인가? 그러나 우리나라 현실 교육에서는 교육수요자인 학생과 학부모, 취업시장에서 원하고 있는 더 다양하고 더 높은 수준의 교육에 못 미치고 있는 질적 불일치와 양적 불균형의 만성적인 현상이 나타나고 있다(Kim, 2017). 또한 교육 현장에서 학습자들은 수업 참여의 목적을 효과적인 학습을 할 수 있는 것으로 추구하고 있으나, 교수자는 자신의 설명하는 내용이 학습자들에게 잘 전달되었는지에 중점을 두어서 수업을 교수자 중심의 활동으로 인식하고 있는 차이를 보이고 있다(Jeong, 2012).
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (26)

  1. 김규원. 교육문제와 교육정책: 사회학적 접근. 초판, 경북대학교출판부, 20-98, 119-217, 2017. 

  2. Cha MJ, Kim CM, Kwon HJ, Cho HD, Lee JY. A development of learner participation scale in instruction. The Korean Journal of Educational Methodology Studies, 22(1), 195-219, 2010. 

  3. Choe SK. The effects of learning style on well-structured and ill-structured problem solving. Chonnam National University, Unpublished master's thesis, 2007. 

  4. Han YJ. The study on the relationship between the degree of instruction participation and major satisfaction and the employment preparation behavior by the major selection motive and their work valuers of university students. Kyungsung University, Unpublished doctor's thesis, 2014. 

  5. Im YW, Lee OH. A study on relations among the learning participation, learning satisfaction and academic achievement of cyber learners. The Journal of Yeolin Education, 16(2), 177-200, 2008. 

  6. Jeong EI. Relations among class distraction factors perceived by college students and professors, class participation, and class satisfaction. The Korea Educational Review, 18(3), 73-103, 2012. 

  7. Jeong HH. A ecological perspective study on e-learning in classroom instruction. Journal of Educational Technology, 24(2), 31-69, 2008. 

  8. Jo HY, Lee KS. A study on hours of private tutoring, hours of self-study, and degree of class participation and their impacts on school achievements subjectively perceived. The Journal of Korean Education, 32(4), 29-56, 2005. 

  9. Joung YR. A study of the effect actors influence on course satisfaction in cyber university. Educational technology international, 25(1), 61-94, 2009. 

  10. Jung HS. Effects of self-directedness, task value, and learning types on learner satisfaction and achievement. Ewha Womans University, Unpublished master's thesis, 2005. 

  11. Jung YS, Choi HS. Factors influencing learner participation in web-based online discussion. The Journal of Educational Information and Media, 12(4), 51-75, 2006. 

  12. Kim JJ. A study of relationship between students' class participation and academic results : according to parents' social economic status and educational attitude. Yeungnam University, Unpublished master's thesis, 2004. 

  13. Kim SG. Effects of a simulation-based high-risk neonatal care education on learning satisfaction, class participation, learning motivation and clinical competency in nursing students. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 16(10), 6807-6815, 2015. 

  14. Kim YB, Ham EH, Hwang MH. Measurement invariance and predictive validity of student non-cognitive measures across school levels. The Journal of Curriculum and evaluation, 20(1), 87-113, 2017. 

  15. Kim YN. The effects of project study approach on female middle school students' class participation and satisfaction. Korea National University of Education, Unpublished master's thesis, 2012. 

  16. Kwon SK, Bong MM, Kim SI. Teacher efficacy for positive teacher-student relations as a predictor of student achievement, motivation and classroom engagement. The Korea Educational Review, 22(3), 265-299, 2016. 

  17. Kwon SS, Lee HE. Relations between class distracting factors and class satisfaction of dental technology students. The Journal Korean academy of dental technology, 39(4), 263-273, 2017. 

  18. Lee JK, Ahn JS. Analysis of learning responses according to teaching methods for four major/learning contents. Journal of Engineering Education Research, 20(2), 31-38, 2017. 

  19. Lee JY. A study of factors influencing learners'participation and satisfaction in online courses. Interdisciplinary Journal of Adult & Continuing Education. 9(4), 27-61, 2006. 

  20. Oh EJ. How to improve course evaluation?. The Korean Journal of Educational Methodology Studies, 21(2), 1-20, 2009. 

  21. Roh BH. Study on people's satisfaction with participation in credit bank system. Myong Ji University, Unpublished master's thesis, 2003. 

  22. Ryu JY. An analysis of participation characteristics and the need assessment of the learners in the credit banking system education. Ewha Womans University, Unpublished master's thesis, 2000. 

  23. Shin HS, Park KY, Uhm JY. The construction of educational system for bringing up the creative talent. The Korean Journal for Human resource development, 10(2), 83-108, 2008. 

  24. Shin HS. Improving the web bulletin board system to enhance participation of instructors and learners. Hanyang University, Unpublished master's thesis, 2002. 

  25. Skinner EA, Belmont MJ. Motivation in the classroom: reciprocal effects of teacher behavior and student engagement across the school year. Journal of Educational Psychology, 85(4), 571-581, 1993. 

  26. So YH. Development and validation of perception of learner centered instruction scale. Asian Journal of Education, 16(1), 113-135, 2015. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로