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[국내논문] 중국 의료시장 진출 전략 기획을 위한 기초 분석 연구: SWOT과 AHP 분석기법을 중심으로
Preliminary Analysis on Strategic Planning to Enter Chinese health Care Market: Focusing on SWOT-AHP Analysis 원문보기

보건의료산업학회지 = The Korean journal of health service management, v.12 no.4, 2018년, pp.127 - 138  

이예슬 (연세대학교 보건학과) ,  김태현 (연세대학교 보건대학원 병원경영학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Objectives: The purpose of this study was to identify the intrinsic strengths and weaknesses, as well as opportunities for success and threats of Korean health care industry when planning strategies to enter Chinese health care market. Methods: To suggest directions for planning the strategies, a SW...

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문제 정의

  • 본 연구는 중국의 의료서비스시장 진출을 위해서 한국 의료서비스산업 현황을 분석하는 일환으로 SWOT 분석과 AHP 분석을 이용하여 한국 의료서비스산업의 환경적 요인을 탐색하고 각 요소별 우선순위를 고려하여 성공적인 중국 의료서비스시장 진출 전략 수립에 도움을 주고자 한다
  • 본 연구에서는 중국 의료시장에 진출하고자 하는 우리나라 의료기관이 성공적인 진출 전략을 수립하기 위해서 현재의 우리나라 의료서비스산업의 상황을 분석하고자 하였다. 그리하여 관련 직종 종사자들을 대상으로 SWOT분석과 AHP분석을 진행 하였고 이를 바탕으로 진출 전략 기획을 위한 기초 분석을 실시하였다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
Thomas Saaty가 개발한 계층분석법은 무엇인가? Thomas Saaty가 개발한 계층분석법(Analytic Hierarchy Process: AHP)은 의사결정이나 목표, 기준 등이 다수이거나 여러 가지 기준이 필요한 의사결정문제에 적합한 방법론으로 정량적인 분석만 이루어지기 어려운 의사결정 분야에 정성적인 지식도 함께 이용하여 의사결정 대안의 우선순위를 설정하는 다기준 의사결정 방법이다[13]. AHP는 대안의 일관성을 유무를 판단하여 여러 의사결정의 요소간의 상대적인 중요도를 측정함으로써, 다수의 평가기준으로 다수의 대안에 대한 우선순위를 쉽게 산정할 수 있는 장점이 있다[11][12].
SWOT분석은 무엇인가? 본 연구를 위해 첫 번째로 사용한 분석은 SWOT분석은 일반적으로 기업의 환경 분석을 통해 마케팅 전략을 수립하기 위해 실시하는 분석기법이다. 기업의 내부역량인 강점(Strengths)과 약점 (Weaknesses)을 분석함으로써 기업의 현황을 냉정하게 판단하고 외부적인 환경이 기업에게 있어 유리한 기회(Opportunities)인지 혹은 불리한 위기 (Threats)인지를 파악함으로써 앞으로의 경영방안을 판단하는 방법이다.
우리나라 의료기관의 중국 진출이 가능한 중요한 요소는 무엇인가? 또한 국가간의 관계는 소비자에게 있어 그 나라의 이미지로 연결되는데, 일반적으로 소비자들은 브랜드의 정보가 없는 서비스를 선택할 때 서비스 품질을 결정짓는 요소로 해당 브랜드의 국가이미지가 크게 영향을 끼치는 것은 선행연구를 통해서 알 수 있다[15][19]. 마찬가지로 중국인들의 의료기관과 의료서비스의 선택에 있어서 우리나라의 국가이미지는 서비스 선택을 판단할 수 있는 근거가 되고 이것이 우리나라 의료기관의 중국 진출 또는 현지에서의 운영에 크게 작용하는 것을 알 수 있다.
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참고문헌 (25)

  1. Y.I. Oh, S.M. Shin, S.Y. Kim, E. Lee(2016), Change and effectiveness of Chinese Health Care Policy - Focus on improvement of primary care for disadvantaged class -, Health Service Management Review, Vol.10(4);1-16. 

  2. C.H. Choi, J.D. Kim(2014), The next 5 years will be a watershed for the expansion to China's medical market, Seoul: Institute for International Trade, pp.1-2. 

  3. http://www.stats.gov.cn/tjsj/ndsj/2016/indexeh.htm 

  4. http://stats.oecd.org/ 

  5. http://en.nhfpc.gov.cn/2017-09/30/c_73091.htm 

  6. KHIDI(2017), Analysis of medical overseas expansion in 2016: KHIDI, pp.2-8. 

  7. Korea Eximbank Overseas Economic Research Institute(2014), Current status and implications of the overseas expansion of medical institute: The Export-Import Bank of Korea, pp.4-20. 

  8. S.Y. Bae(2014), Status and Challenges of Export of Healthcare in Korea, Research Institute for Healthcare Policy Korean Medical Association, Vol.12(2);78-83. 

  9. J.M. Kim, S.G. Lee, J. Shin, J.Y. Song, Y.S. Lee, T.H. Kim(2018), A Study on the characteristics of Chinese medical care consumers and choice of medical care providers, Korean Journal of Hospital Management, Vol.23(1);78-86. 

  10. M. Kurttila, M. Pesonen, J. Kangas, M. Kajanus(2000), Utilizing the analytic hierarchy process (AHP) in SWOT analysis-a hybrid method and its application to a forest-certification case, Forest policy and economics, Vol.1(1);41-52. 

  11. J.-H. Han, S.-H. Youn, C.-B. Kim(2014), A Successful Strategy of A High-tech Medical Complex In Daegu using SWOT/AHP Method: Focusing on the Daegu High-tech Medical Complex, Korea Journal of Business Administration, Vol.27(3);465-483. 

  12. S. Lee, B. Choi, B. Lim(2012), A Strategy Planning for Korean Medical Tourism Using A'WOT analysis, Journal of Korean Medicine, Vol 33(3);10-19. 

  13. T.L. Saaty(2003), Decision-making with the AHP: Why is the principal eigenvector necessary, European journal of operational research, Vol.145(1);85-91. 

  14. KHIDI(2015), Guide to enter Chinese medical market of Korea: KHIDI, pp.211-229. 

  15. Y.-S. Cho(2015), The Effects of Medical Tourism Selection Attributes on Service Value, Customer Satisfaction, and Behavioral Intention : Focused on Chinese Medical Tourists, Journal of tourism and leisure research, Vol.27(9);301-320. 

  16. KHIDI(2016), Research for Developing the Optimal Korean General Hospital Management Model Based on the Chinese Health Insurance System: KHIDI, pp.186-199. 

  17. K.-W. Song, Y. Lee(2013), Re-scaling for Improving the Consistency of the AHP Method, Social Science Research Review, Vol.29(2);271-288. 

  18. J.S. Kim, Y.S. Park(2017), Priority analysis of the healthcare policy using analytic hierarchy process, Journal of the Korean Medical Association, Vol.60(2);164-172. 

  19. Y.-I. Chang, K.-H. Kim(2007), Country Image and Its Impacts on the Entry into the Medical Services Market in China, Korea journal of hospital management, Vol.12(4);45-67. 

  20. J.-J. Kim(2016), A Study on the Medical Legal System for Entry into Chinese Medical Service Market, Bio-Medical and Law, Vol 16;67-98. 

  21. KHIDI(2013), A study on strategies of healthcare services for entry into China, pp.84-99. 

  22. J. Jung, J. Lee, S. Seo, H. Lee(2013), The Influence Factors on the Choice of Healthcare Tourism Countries of Chinese by Seriousness of Illness, International Journal of Tourism Management and Sciences, Vol.28(5);131-156. 

  23. S.-Y. Kim, J.-J. Kim(2016), An Effect of Cultural, Geographical, and Institutional Distance on the Entry Mode of Korea Healthcare Institution: In Terms of the Application of the Service Sector of Business Education, Korean Business Education Review, Vol.31;447-468. 

  24. J.W. Choi(2016), Facts and cautions regarding international medical ventures, Journal of the Korean Medical Association, Vol.59(3);160-162. 

  25. H.-S. Lee, H.-J. Han, C.-B. Kim(2012), Global Healthcare Supporting System and Activity in some General Hospitals according to Hospital Social Responsibility in Korea, The Korean Journal of Health Service Management, Vol.6(3);117-125. 

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