$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

ADHD 학생의 동네환경과 특별활동의 경험에 대한 비교연구
Comparative Study on the Perception of the Neighborhood Environment and Experience of Out-of-School Activities between Typical Students and Attention-Deficit Hyperactivity Disorder Patients 원문보기

생물정신의학 = Korean journal of biological psychiatry, v.25 no.3, 2018년, pp.53 - 59  

이재영 (양산부산대학교병원 정신과) ,  최범성 (양산부산대학교병원 정신과) ,  강동묵 (양산부산대학교병원 직업환경의학과) ,  김지훈 (양산부산대학교병원 정신과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Objectives The purpose of this study is to investigate the differences between a attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) group and a general student group in terms of the perception of the residential environment and periodic activities outside the classroom. Methods The patient group consis...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 또한 ADHD와 사회경제적 수준, 환경과의 관련성이 있다는 연구들은 있었으나26) 사회경제적 요인 중 객관적인 측정이 가능한 수입이나 부모의 학력, 가족 구조 등이 주로 평가되어 왔으며 아동, 청소년들이 동네환경을 인식하는 방식에 대한 연구가 이루어진 바 없다. 또한 동네환경과 특별활동 모두 사회경제적인 여건, 가계의 경제수입과 부모님의 학력과 연관이 있다고 알려져 있어19) ADHD의 유무와 동네환경과 특별활동 경험에 대한 상관관계를 알아보고자 하였다.
  • 본 연구는 실제 치료 현장인 병원에 내원하여 치료를 받고 있는 ADHD 환자군과 일반 학생군 간에 동네환경을 인식하는 방식에 대한 질문과 수업 외 특별활동에 대해 구체적인 질문을 하여 그 차이를 알아보고자 하였다.
  • 본 연구에서는 ADHD 환자군과 일반 학생에서 동네환경을 인식하는 방식과 특별활동에 대한 차이를 조사해 보았다.
  • 한 달에 1회 이상 종교활동을 하는지, 한 달에 1회 이상 여가/레저활동을 하는지, 한 달에 1회 이상 친목활동(동아리, 오프라인)을 하는지, 한 달에 1회 이상 봉사활동을 하는지에 대해 예/아니오로 대답하기로 하였다.

가설 설정

  • test)를 사용하여 비교하였다. 통계 프로그램으로는 SPSS software version 24(IBM Corp., Armonk, NY, USA)를 사용하였고, p < 0.05일 때 통계적인 유의성이 있다고 가정하였다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
소아청소년의 주의력결핍과잉행동장애는 학령기 아동의 몇퍼센트가 갖고있는가? 소아청소년의 주의력결핍과잉행동장애(attention deficit hyperactivity disorder, 이하 ADHD)는 발달적으로 부적절한 수준에 속하는 부주의, 충동성, 과잉 활동으로 인해 두 개 이상의 상황에서 기능 저하를 일으키는 질환으로1) 학령기 아동의 3~7% 정도가 ADHD를 갖고 있는 것으로 여겨진다.2)3)
소아청소년의 주의력결핍과잉행동장애란? 소아청소년의 주의력결핍과잉행동장애(attention deficit hyperactivity disorder, 이하 ADHD)는 발달적으로 부적절한 수준에 속하는 부주의, 충동성, 과잉 활동으로 인해 두 개 이상의 상황에서 기능 저하를 일으키는 질환으로1) 학령기 아동의 3~7% 정도가 ADHD를 갖고 있는 것으로 여겨진다.2)3)
이웃의 빈곤수준이 높은 지역의 특징은 무엇인가? 이런 동네의 환경 중 이웃의 빈곤수준이나 인구학적 구성과 같은 구조적 요소들은 일정한 경계 내에서 삶을 공유하고 있는 주민들의 일상적인 경험과 관계 및 문화에 직간접적인 영향을 주고 기능적 특성을 생성하는 데 밀접하게 연관되어 있다.12) 빈곤한 지역에 거주하는 이웃들은 경제적 궁핍으로 인해 갈등과 스트레스를 경험할 가능성이 높고 다양한 사회조직과 네트워크로부터 상대적으로 배제되어 있다.12) 따라서 빈곤지역 청소년들은 자신들의 학업성취와 또래관계, 장래 진로계획에 긍정적 영향을 줄 수 있는 역할모델을 주변에서 발견하기가 어렵고, 자원과 기회의 결핍으로 상대적 박탈감을 경험할 가능성이 높다는 연구결과가 있다.13) 국내에서 시행된 연구 중 ADHD와 낮은 사회경제적 상태, 아버지의 교육연령, 한부모 가족이 연관성이다는 연구가 있었다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (46)

  1. Brown RT, Freeman WS, Perrin JM, Stein MT, Amler RW, Feldman HM, et al. Prevalence and assessment of attention-deficit/hyperactivity disorder in primary care settings. Pediatrics 2001;107:1-11. 

  2. American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM). 4th ed. Washington, DC: American Psychiatric Association;2002. 

  3. Nolan EE, Gadow KD, Sprafkin J. Teacher reports of DSM-IV ADHD, ODD, and CD symptoms in schoolchildren. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2001;40:241-249. 

  4. McGuffin P, Riley B, Plomin R. Genomics and behavior. Toward behavioral genomics. Science 2001;291:1232-1249. 

  5. Tarver J, Daley D, Sayal K. Attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD): an updated review of the essential facts. Child Care Health Dev 2014;40:762-774. 

  6. Hamza M, Halayem S, Bourgou S, Daoud M, Charfi F, Belhadj A. Epigenetics and ADHD: toward an integrative approach of the disorder pathogenesis. J Atten Disord 2017 Mar 1 [Epub ahead of print] https://doi.org/10.1177/1087054717696769. 

  7. Rutter M, Cox A, Tupling C, Berger M, Yule W. Attainment and adjustment in two geographical areas. I--The prevalence of psychiatric disorder. Br J Psychiatry 1975;126:493-509. 

  8. Pliszka SR. Patterns of psychiatric comorbidity with attention-deficit/hyperactivity disorder. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am 2000;9:525-540, vii. 

  9. Kim JH, Lee SR. Structural relationships of poverty, residential environment, neighborhood enviornment and adolescence's development. Korean J of Youth Studies 2011;18:385-411. 

  10. Young S. An analysis of the economic well-being of elderly households based on housing ownership and housing costs. Korean J of Human Ecology 2003;12:25-38. 

  11. Ellen IG, Turner MA. Does neighborhood matter assessing recent evidence. Housing Policy debate 1997;8:833-366. 

  12. Lee SR, Baek HY. Regional variations of poverty in Korea-How are capital and metropolitan area different from non-capital and nonmetropolitan area? Korean Academy of Social Welfare 2008;60:205-230. 

  13. Fagg J, Curtis S, Clark C, Congdon P, Stansfeld SA. Neighbourhood perceptions among inner-city adolescents: relationships with their individual characteristics and with independently assessed neighbourhood conditions. J Environ Psychol 2008; 28:128-142. 

  14. Yang SJ, Cheong S, Hong SD. Prevalence and correlates of attention deficit hyperactivity disorder: school-based mental health services in Seoul. J Korean Neuropsychiatr Assoc 2006;45:69-76. 

  15. Kim SY, Ha JH, Hwang WS, Yu JH. Association of psychosocial factors in developing childhood depression and ADHD in a community low income family children. Korean J Child and Adolesc Psychiatry 2009;20:76-81. 

  16. Seong GD. Influcence of leisure experienc through particiating youth group activity on leisure identity in middle and high school. Journal of Korean society for study of physical education 2014;18:113-126. 

  17. Limbos MA, Chan LS, Warf C, Schneir A, Iverson E, Shekelle P, et al. Effectiveness of intervention to prevent youth violence: a systematic review. Am J Prev Med 2007;33:65-74. 

  18. Kim YS. Identifying the relationship between leisure motivation and life satisfaction among Korean children. Journal of Sport and Leisure Studies 2012;49:509-518. 

  19. Kim T. An analysis of factors affecting frequency of youth organization activity involvement. Journal of the Korean Data Analysis Society 2012;14:521-530. 

  20. Mahoney JL, Schweder AE, Stattin H. Structured after-school activities as a moderator of depressed mood for adolescents with detached relations to their parents. J Community Psychol 2002;30: 69-86. 

  21. Ahn J, Kim SS, Lee KS. Effects of the types of volunteer activities on adolescents's career maturity and the sense of community. Journal of Youth Welfare 2017;19:85-107. 

  22. Oh KY, Hwan YY. The effect of the plastic art therapy on instigation and aggressiveness of attention deficit hyperactivity disorder children. Korean Journal of Childcare and Education 2005;40:47-69. 

  23. Son MJ, Son JH. The effect of the nature experience activities on social skills and ADHD symptoms of elementary school students. Journal of Korean Practical Arts Educaton 2017;30:157-180. 

  24. Lee JR, Kang KS. Review on the characteristics, changed definition of ADHD and the impact of ADHD on student's life. Korean J of Child Psychotherapy 2012;7:115-137. 

  25. Fischer M, Barkley RA, Smallish L, Fletcher K. Executive functioning in hyperactive children as young adults: attention, inhibition, response perseveration, and the impact of comorbidity. Dev Neuropsychol 2005;27:107-133. 

  26. Russell AE, Ford T, Williams R, Russell G. The association between socioeconomic disadvantage and attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD): a systemic review. Child psychiatry Hum Dev 2016;47:440-458. 

  27. Ross CE, Mirowsky J. Disorder and decay: the concept and measurement of perceived neighborhood disorder. Urban Affairs Review 1999;34:412-432. 

  28. Kang HJ, Nho CR. The effect of area on adolescents' self-concept. Studies on Korean Youth 2012;67:101-129. 

  29. Lee JW, Seo JA, Jeong EJ, Kang HC, Han YG. The 2015 Annual Report of the Korean Children and Youth Panel Survey. Sejong: National Youth Policy Institute;2015. p.1-188. 

  30. Law.go.kr [homepage on the Internet]. Seoul: Framework Act on Juveniles [updated 2017 July 26]. Available from: http://www.law.go.kr/lsInfo P.do? lsiSeq195218&efYd20170726#0000. 

  31. Lee SH, Kim EY, Lee SY, Kim HJ, Seo HJ, Lee JI. A Study on the Group Actual Status of Youth. Seoul: Samsung Foundation, Institute of Social Mental Health;2004. p.1-116. 

  32. Abramson LY, Metalsky GI, Alloy LB. Hopelessness depression: a theory-based subtype of depression. Psychological Review 1989;96:358-372. 

  33. Cutrona CE, Wallace G, Wesner KA. Neighborhood characteristics and depression: an examination of stress processes. Curr Dir Psychol Sci 2006;15:188-192. 

  34. Wiltfang GL, Scarbecz M. Social class and adolescents' self-esteem: another look. Social Psychology Quarterly 1990;53:174-183. 

  35. Kim YM. Relationships between neighborhood characteristics and adolescent psychological maladaptation: mediating effects of family process and gender group differences. Korean J of Youth Studies 2011;18:209-237. 

  36. Aneshensel CS, Sucoff CA. The neighborhood context of adolescent mental health. Journal of Health and Social Behavior 1996;37:293-310. 

  37. Miller B, Taylor J. Racial and socioeconomic status differences in depressive symptoms among black and white youth: an examination of the mediating effects of family structure, stress and support. J Youth Adolesc 2012;41:426-437. 

  38. Ross CE, Mirowsky J. Neighborhood disorder, subjective alienation, and distress. J Health Soc Behav 2009;50:49-64. 

  39. Biederman J, Newcorn J, Sprich S. Comorbidity of attention deficit hyperactivity disorder with conduct, depressive, anxiety, and other disorders. Am J Psychiatry 1991;148:564-577. 

  40. Perrin S, Last CG. Relationship between ADHD and anxiety in boys: results from a family study. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 1996;35:988-996. 

  41. Cho SC, Chung IK, Yoon HJ, Nam M. Relationship between depression/anxiety and attention deficit hyperactivity disorder. Korean J Child & Adol Psychiatr 1996;7:213-223. 

  42. DuPaul GJ, Barkley RA, McMurray MB. Response of children with ADHD to methylphenidate: interaction with internalizing symptoms. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 1994;33:894-903. 

  43. Bagwell CL, Molina BS, Pelham WE Jr, Hoza B. Attention-deficit hyperactivity disorder and problems in peer relations: predictions from childhood to adolescence. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2001;40:1285-1292. 

  44. Rothbaum F, Weisz JR. Parental caregiving and child externalizing behavior in nonclinical samples: a meta-analysis. Psychol Bull 1994;116:55-74. 

  45. Feinstein L, Bynner J, Duckworth K. Leisure contexts in adolescence and their effcts on adult outcomes. London: Centre for Research on the Wider Benefits of Learning Institute of Education;2005. p.1-32. 

  46. Dardis R, Soberon-Ferrer H, Patro D. Analysis of leisure expenditures in the United States. Journal of Leisure Research 1994;26:309-321. 

관련 콘텐츠

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로