$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

개발도상국 고등교육을 위한 이러닝 플랫폼에 관한 연구 - 캄보디아 사례를 중심으로
Study on e-Learning Platform for Higher Education in Developing Countries - Case Study of Cambodia 원문보기

디지털콘텐츠학회 논문지 = Journal of Digital Contents Society, v.19 no.7, 2018년, pp.1263 - 1270  

막 새피로스 (강원대학교 컴퓨터정보통신공학과) ,  권호열 (강원대학교 컴퓨터정보통신공학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 개발도상국 고등교육을 위한 이러닝 플랫폼에 대하여 연구하였다. 먼저 ICT기술환경 등 이러닝 환경요인과 개발도상국을 위한 아세안사이버대학(ACU) 프로젝트를 소개한 후, 개발도상국 이러닝 플랫폼 사례로서 캄보디아 사례를 제시하였다. 캄보디아의 국가교육정책 및 ICT환경, 현지의 이러닝 수요 및 환경요소를 분석하였으며, 분석 결과에 따른 이러닝 전략과 세부방안을 도출하고 이러닝 플랫폼 C-MOOC Net을 제안하였다. 제안된 방법을 검증하기 위하여 C-MOOC Net 시스템의 프로토타입을 공개소프트웨어 기반으로 개발하여 실제로 운영한 결과 C-MOOC 허브의 연계, 현지 언어의 지원, 선호강좌의 개인화 등록 등 요구사항을 충족함을 확인하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

We investigated the e-learning platforms for higher education in developing countries. First, we introduced e-learning environmental factors such as ICT technology as well as ASEAN Cyber University (ACU) project for developing countries. And then, we presented Cambodian case as an example of e-learn...

주제어

참고문헌 (27)

  1. Koohang, Alex, and Keith Harman. "Open source: A metaphor for e-learning." Informing Science: International Journal of an Emerging Transdiscipline 8 (2005): 75-86. 

  2. Li, Frederick WB, Rynson WH Lau, and Parthiban Dharmendran. "A three-tier profiling framework for adaptive e-learning." International Conference on Web-Based Learning. Springer, Berlin, Heidelberg, 2009. 

  3. Wagner, Nicole, Khaled Hassanein, and Milena Head. "Who is responsible for e-learning success in higher education? A stakeholders' analysis." Journal of Educational Technology & Society 11.3, 2008. 

  4. Laurillard, D. "E-Learning in Higher Education. Changing Higher Education." The Journal of Interactive Online Learning 2.3 (2004): 7. 

  5. Pelgrum, Willem J. "Obstacles to the integration of ICT in education: results from a worldwide educational assessment." Computers & education 37.2 (2001): 163-178. 

  6. Cook, David A. "Web-based learning: pros, cons and controversies." Clinical Medicine 7.1 (2007): 37-42. 

  7. Mahmud, Khaled, and Khonika Gope. "Challenges of implementing e-learning for higher education in least developed countries: a case study on Bangladesh." Information and Multimedia Technology, 2009. ICIMT'09. International Conference on. IEEE, 2009. 

  8. Sife, Alfred, Edda Lwoga, and Camilius Sanga. "New technologies for teaching and learning: Challenges for higher learning institutions in developing countries." International journal of education and development using ICT 3.2 (2007). 

  9. ACU-Project Secretariat. "ASEAN Cyber University Project [PowerPoint slides]." Retrieved 2017-01-08, from http://aunsec.org. 

  10. Mak Sayphearoth and Ho Yeol Kwon, "Opportunities and Challenges of e-Learning for Higher Education in Cambodia", 2017 Fall Conference, KITS, November 08, 2017. 

  11. Mak Sayphearoth and Ho Yeol Kwon, "Requirement Analysis in e-Learning Implementation for Higher Education in Cambodia", 2018 Spring Conference, KITS, May 16, 2018. 

  12. Selim, Hassan M. "E-learning critical success factors: an exploratory investigation of student perceptions." International Journal of Technology Marketing 2.2 (2007): 157-182. 

  13. Jones, Anthony. "ICT and future teachers: are we preparing for E-Learning?." Information and Communication Technology and the Teacher of the Future. Springer, Boston, MA, 2003. 65-70. 

  14. Bates, Tony. National strategies for e-learning in post-secondary education and training. Vol. 70. Paris: Unesco, 2001. 

  15. Webster, Jane, and Peter Hackley. "Teaching effectiveness in technology-mediated distance learning." Academy of management journal 40.6 (1997): 1282-1309. 

  16. Dillon, Connie L., and Charlotte N. Guna- wardena. "A framework for the evaluation of telecommunications-based distance education." 17th Congress of the International Council for Distance Education, Open University, Milton Keynes. 1995. 

  17. Chen, Kuan-Chung, and Syh-Jong Jang. "Motivation in online learning: Testing a model of self-determination theory." Computers in Human Behavior 26.4 (2010): 741-752. 

  18. Farrell, Glen M. The Development of Virtual Education: A Global Perspective. A Study of Current Trends in the Virtual Delivery of Education. Open Learning Agency, Attn. COL Customer Serivce,, 1999. 

  19. Bacsich, Paul, et al. Reviewing the Virtual Campus Phenomenon. The Rise of Large-Scale e-Learning Initiatives Worldwide. EuroPACE ivzw, 2009. 

  20. Kisanga, Dalton, and Gren Ireson. "Barriers and strategies on adoption of e-learning in Tanzanian higher learning institutions: Lessons for adopters." International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology 11.2 (2015): 126. 

  21. Beldarrain, Yoany. "Distance education trends: Integrating new technologies to foster student interaction and collaboration." Distance education 27.2 (2006): 139-153. 

  22. Hannon, John, and Brian D'Netto. "Cultural diversity online: student engagement with learning technologies." International journal of educational management 21.5 (2007): 418-432. 

  23. Aldowah, Hanan, Samar Ghazal, and Balakrishnan Muniandy. "Issues and challenges of using E-learning in a Yemeni Public University." Indian Journal of Science and Technology 8.32 (2015). 

  24. Sethy, Im. "Master Plan for Information and Communication Technology in Education." Ministry of Education, Youth, and Sport (MoEYS) (2010). 

  25. Park, Hwa-Jin. "Survey on Informatization level for developing Customized Contents enhancing ICT capability." Journal of Korea Digital Contents Society 17.6 (2016): 471-477. 

  26. Dotong, Conrado I., Evelyn L. De Castro, and Joselito A. Dolot. "Barriers for Educational Technology Integration in Contemporary Classroom Environment." (2016). 

  27. Yang Mi Koo, Mi Kang Chung, and Young-Sook Jung, "Design and Development of e-Learning Contents for the NCS Vacational Core Competencies: Focusing on Interpersonal Competency", Journal of Digital Contents Society Vol. 17 No. 4 Aug. 2016(pp. 243-255) 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로