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특허지표를 활용한 지역주력산업 유망기술 분석에 관한 연구 - 창원시를 중심으로 -
The Analysis of Promising Technology of Regional Main Industry Using Patent Indicators - Focusing on Changwon-si - 원문보기

한국정보통신학회논문지 = Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering, v.23 no.11, 2019년, pp.1414 - 1419  

박장훈 (Department of Interdisciplinary Program of Management of Technology, Pukyong National University) ,  옥영석 (Graduate School of Management of Technology, Pukyong National University)

초록
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4차 산업시대의 기술 급변에 따른 공백기술을 도출하고 유망기술을 발굴하기 위한 지역산업의 움직임을 특허지표를 활용하여 분석하였다. 현재 창원시는 미래 지역주력산업으로 수소 전기차 기술을 중점 육성하여 미래 지역 유망기술로 발굴하고자 많은 기술 정보를 수집하고 있다. 기술 정보 수집은 분류방법, 기술 동향, 유사기술 등으로 인해 시간과 비용 측면에서 많은 문제를 가지고 있다. 따라서 기술 정보의 체계적인 분류와 기술 동향을 쉽게 도출할 방법이 필요하다. 본 논문에서는 특허지표를 통해 출원 성장률 측정 방법과 특허 출원 빈도 산정 과정을 통해 지역의 미래 주력산업에 대한 공백기술과 유망기술 동향을 분석하였다. 창원시의 미래 지역주력 산업인 수소 전기차의 기술 분류별, 국가별, 주요기업별 특허 동향을 조사하여, 특허 출원의 추세성과 기술의 혁신성 및 집중도인 기술성과 활동성을 분석하였다. 중복기술을 제거하고 기술 연관성을 고려하여 634건에 대해 특허 정보를 기반으로 기술 동향 분석한 결과 향후 지역산업을 위해 특허 출원을 확보하여 지역산업과 기업 경쟁력 제고가 필요한 시점으로 분석되었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Patent indicators were used to analyze the movements of local industries in order to derive blank technologies due to rapid changes in technology in the 4th Industrial Revolution and to discover promising technologies. Currently, Changwon-si is gathering a lot of technical information to develop hyd...

주제어

표/그림 (9)

참고문헌 (10)

  1. GNTP(GyeongNamTechnoPark), "Gyeongnam Regional Industry Promotion Plan for 2019," Policy Library, pp.29-32, 2018.12. 

  2. YonhapNews, 2019.6. [Internet]. Available: https://www.yna.co.kr/view/AKR20190605124800052?input1195m 

  3. Ministry of Commerce, Industry and Energy, SNS, 2019.2. [Internet].Available:https://twitter.com/motienews/status/1095131067663568897 

  4. KEIT(Korea Evaluation Institute for Industrial Technology), "2017 Hydrogen Electric Vehicle Technology Development Assessment," KEIT PD ISSUE REPORT, vol. 17-3, p.46, 2017.11. 

  5. KIPRIS(Korea Intellectual Property Rights Information Service), 2019.7. [Internet]. Avaliable : http://kpat.kipris.or.kr/kpat/searchLogina.do?nextMainSearch&checkPotY. 

  6. WISDOMAIN, Inc., 2019.7. [Internet]. Avaliable : https://www.wisdomain.com/Search/Workboard/AdvancedHome#Form. 

  7. Korea Intellectual Property Institute, "Development of Indicators for IP Competitiveness and Characteristics," Report on Infrastructure Fundamentals, pp.39-47, 2012.12. 

  8. Korea Intellectual Property Institute, "Development of Indicators for IP Competitiveness and Characteristics," Report on Infrastructure Fundamentals, p.67, 2012.12. 

  9. Korea Intellectual Property Institute, "Development of Indicators for IP Competitiveness and Characteristics," Report on Infrastructure Fundamentals, p.95, 2012.12. 

  10. Korea Institute of S&T Evaluation and Planning, "Fuel Cell Electric Vehicle," KISTEP Technology Trend Brief, vol. 2018-20, pp.9-17, 2018.12. 

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