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황천 시 최소추진출력 관련 IMO 잠정 가이드라인의 진행 현황과 적용 결과 검토
Progress of the 2013 Interim Guidelines for Determining Minimum Propulsion Power to Maintain the Manoeuvrability of Ships in Adverse Conditions 원문보기

大韓造船學會 論文集 = Journal of the society of naval architects of korea, v.56 no.6, 2019년, pp.497 - 506  

성영재 (현대중공업, 선박연구소) ,  옥유빈 (현대중공업, 선박연구소)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Literature survey was conducted on the 2013 Interim Guidelines for determining the minimum propulsion power to maintain the manoeuvrability of ships in adverse conditions. The International Maritime Organization (IMO) Marine Environment Protection Committee (MEPC) documents related with the Guidelin...

주제어

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문제 정의

  • 본 연구에서는 최소추진출력 잠정 가이드라인 채택과정에서 검토되었던 다양한 논의들을 요약 정리하고, 현재의 잠정 가이드라인을 적용하였을 때 나타나는 현상을 검토해 보았다. 현재의 잠정 가이드라인은 2단계 평가(최소출력선 평가, Simplified 평 가)로 구성되어 있다.
  • 본 연구에서는 황천 시 최소추진출력 잠정 가이드라인 관련해 IMO MEPC 논의 내용을 살펴보고, 최소추진 출력선 평가와 Simplified 평가를 각각 통계자료와 KVLCC2에 대해서 적용해 보았다.
  • 본 장에서는 최소추진출력 잠정 가이드라인에 정의된 1 단계(Level 1) 평가인 최소출력선 평가를 IHS Sea-web 등록된 자료에 적용하고 결과를 검토해 보았다. Sea-web은 IMO의 선박 식별 번호를 발행하는 IHS Maritime & Trade가 제공하는 자료를 바탕으로 구성된 데이터베이스이다(https://maritime.
  • com/). 이 데이터베이스에서 2000~2015년 사이에 건조된 1,517척의 벌크선과 874척의 탱크선에 대한 자료를 구해서 최소출력선 평가를 적용해 보았다. 검색된 선박을 건조 년도와 재화중량에 따라 구분하면 Fig.

가설 설정

  • Simplified 평가를 위해 추가적으로 필요한 주기관 출력은 Sea-web 자료에서 구한 2000~2004년 건조 VLCC의 평균값 (Fig. 6 참조)을 사용하였으며, 풍하중 면적(AFW: 수면 상부 정면 투영면적, ALW: 수면 상부 측면 투영면적) 등은 유사선의 값으로 Table 4와 같이 가정하였다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
에너지효율 설계지수(EEDI, Energy Efficiency Design Index)란 무엇인가요? 2, 2014). EEDI는 선박이 화물 1톤을 1해리 운송할 때 배출되는 CO2의 양을 표시하는 지표이다. 이 지표가 단계 별로 정의된 기준을 만족하지 못하면 해당 선박의 운항이 금지된다.
조선업계에서 신조 선박의 EEDI를 낮추기 위해 적용하는 친환경기술에는 어떤 것들이 있나요? 조선업계는 다양한 친환경기술(저항 저감, 추진효율 개선, 엔진효율 향상, 보조동력 활용, 복합연료 추진, 전력 효율화 등)을 적용해 신조 선박의 EEDI를 개선하고 있다(Park et al., 2016).
주기관의 최대연속정격 출력(MCR, Maximum Continuous Rating)이 지나치게 낮으면 어떤 문제가 발생하나요? 하지만, EEDI 도입 초기부터 선속 또는 주기관의 최대연속정격 출력(MCR, Maximum Continuous Rating)을 낮추어, EEDI 규제를 만족시킬 가능성에 대해 우려가 있었다(MEPC 60/4/17, 2010). MCR이 지나치게 낮으면, 거친 해상에서 선박을 조종하기 위해 필요한 선속을 확보하기 어려워 안전에 큰 위험이 될 수 있다. 이에 MCR이 최소한의 적정수준 이상을 만족해야만 된다는 최소추진출력에 관한 잠정 가이드라인이 65차 해양환경보호 위원회(MEPC, Marine Environment Protection Committee)에서 채택되었다(MSC-MEPC.
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참고문헌 (55)

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  3. EE-WG 1/4, 2010, Consideration of safety issues related to the EEDI: Minimum required speed to ensure safe navigation in adverse conditions. 

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  5. Hyundai Maritime Research Institute (HMRI), 2009, Estimation on the added power and speed loss during sea trials, HMRI-08-AC-446, Ulsan, Korea, HMRI. 

  6. Kim, J., Park, I.R., Kim, K.S. & Van, S.H., 2005. RANS simulations for KRISO container ship and VLCC tanker. Journal of the Society of Naval Architects of Korea, 42(6), pp.593-600. 

  7. Lee, D.H, Choi, S.H., Oh, S.M., Kim, S.H. & Kim, T.Y., 2019, A study on the wave added resistance test in a towing tank for determining minimum propulsion power to maintain the manoeuvrability of ships in adverse conditions. Korea Towing Tank Conference, Spring Meeting, Siheung, Republic of Korea, 18-19, April, 2019. 

  8. Lee, Y.Y., 2018, Discussion trends and outlook of IMO minimum propulsion power to maintain the manoeuvrability of ships in adverse conditions, Research Project Planning Expert Meeting for EEDI Minimum Propulsion Power. 

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  10. MEPC.1/Circ.795/Rev.2, 2014, Unified Interpretations to MARPOL ANNEX VI. 

  11. MEPC.1/Circ.850/Rev.2, 2017, 2013 Interim guidelines for determining minimum propulsion power to maintain the manoeuvrability of ships in adverse conditions (Resolution MEPC.232(65), As Amended by Resolution MEPC.255(67) and Resolution MEPC.262(68)). 

  12. MEPC 60/4/17, 2010, Prevention of air pollution from ships; The energy efficiency design index (EEDI) and underpowered ships. 

  13. MEPC 62/5/19, 2011, Consideration of the energy efficiency design index for new ships, minimum propulsion power to ensure safe manoeuvring in adverse conditions. 

  14. MEPC 62/INF.21, 2011, Consideration of the energy efficiency design index for new ships, minimum propulsion power to ensure safe manoeuvring in adverse conditions. 

  15. MEPC 63/4/11, 2012, Report of the second Inter-sessional meeting of the working group on energy efficiency measures for ships. 

  16. MEPC 63/4/15, 2012, Minimum design speed for bulk carriers and oil tankers. 

  17. MEPC 64/4/13, 2012, Consideration of the energy efficiency design index for new ships - minimum propulsion power to maintain the manoeuvrability in adverse conditions. 

  18. MEPC 64/INF.7, 2012, Background information to document MEPC 64/4/1. 

  19. MEPC 64/4/37, 2012, Minimum propulsion power to maintain the manoeuvrability in adverse conditions. 

  20. MEPC 64/4/42, 2012, Comments on the proposed interim guidelines for determining minimum propulsion power to maintain the manoeuvrability of ships in adverse conditions. 

  21. MEPC 65/22, 2013, Report of the marine environment protection committee on its sixty-fifth session. 

  22. MEPC 67/4/16, 2014, Comments on documents MSC 93/21/5 and MSC 93/INF.13 and consideration on the requirement of minimum propulsion power needed to maintain the manoeuvrability of a ship under adverse conditions 

  23. MEPC 67/4/25, 2014, Availability of information allowing further development of the guidelines for determining minimum propulsion power to maintain the manoeuvrability of ships under adverse conditions. 

  24. MEPC 67/42, 2014, Report of the marine environment protection committee on its sixty-seventh session. 

  25. MEPC 68/3/7, 2015, Consideration on the effect of the proposed revision of the 2013 interim guidelines for determining minimum propulsion power to maintain the manoeuvrability of ships in adverse conditions (summary). 

  26. MEPC 68/INF.32, 2015, Consideration on the effect of the proposed revision of the 2013 interim guidelines for determining minimum propulsion power to maintain the manoeuvrability of ships in adverse conditions. 

  27. MEPC 68/21, 2015, Report of the marine environment protection committee on its sixty-eighth session. 

  28. MEPC 69/INF.23, 2016, Progress report of SHOPERA and JASNAOE projects for development of the revised minimum propulsion power guidelines. 

  29. MEPC 70/5/20, 2016, Progress report of SHOPERA and JASNAOE projects and outline of draft revised Guidelines for determining minimum propulsion power to maintain the manoeuvrability of ships in adverse conditions. 

  30. MEPC 70/INF.30, 2016, Supplementary information on the revised guidelines on the draft revised guidelines for determining minimum propulsion power to maintain the manoeuvrability of ships in adverse conditions. 

  31. MEPC 70/INF.33, 2016, Results of research project "Energy Efficient Safe Ship Operation" (SHOPERA). 

  32. MEPC 70/INF.35, 2016, Report of JASNAOE research project for determining minimum propulsion power. 

  33. MEPC 70/18, 2016, Report of the marine environment protection committee on its seventy session. 

  34. MEPC 71/5/13, 2017, Progress and present status of the draft revised guidelines for determining minimum propulsion power to maintain the manoeuvrability of ships in adverse conditions. 

  35. MEPC 71/INF.28, 2017, Draft revised guidelines for determining minimum propulsion power to maintain the manoeuvrability of ships in adverse conditions. 

  36. MEPC 71/INF.29, 2017, Supplementary information on the draft revised guidelines for determining minimum propulsion power to maintain the manoeuvrability of ships in adverse conditions. 

  37. MEPC 71/5/8, 2017, Proposed amendments to the 2013 interim guidelines for determining minimum propulsion power to maintain the manoeuvrability of ships in adverse conditions. 

  38. MEPC 71/17, 2017, Report of the marine environment protection committee on its seventy-first session. 

  39. MEPC 72/5/9, 2018, Proposed amendments to the 2013 interim guidelines for determining minimum propulsion power to maintain the manoeuvrability of ships in adverse conditions. 

  40. MEPC 73/5/1, 2018, Proposal for an option to limit the shaft power while ensuring a sufficient safety power reserve in adverse weather conditions. 

  41. MSC 93/21/5, 2014, Safety evaluation of the interim guidelines for determining minimum propulsion power to maintain the manoeuvrability of ships under adverse weather conditions. 

  42. MSC 93/INF.13, 2014, Safety evaluation of the interim guidelines for determining minimum propulsion power to maintain the manoeuvrability of ships under adverse weather conditions. 

  43. MSC-MEPC.2/Circ.11, 2012, Interim guidelines for determining minimum propulsion power to maintain the manoeuvrability of ships in adverse conditions. 

  44. Park, D.M., Seo, M.G., Lee, J., Yang, K.K. & Kim, Y., 2014, Systematic experimental and numerical added analyses on added resistance in waves. Journal of the Society of Naval Architects of Korea, 51(6), pp.459-479. 

  45. Park, H.S., Lee, H.C., Lee, H.J. & Kim, B.R, 2016, A study on the policy for enlargement application of eco-friendly technology for Korean ships, Basic Research 2016-10, Korea Maritime Institute. 

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  47. Resolution MEPC.137(76), 2002, Standards for ship manoeuvrability. 

  48. Resolution MEPC.203(62), 2011, Amendments to the annex of the protocol of 1997 to amend the international convection for the prevention of pollution from ships, 1997, as modified by the protocol of 1978 relating thereto. 

  49. Resolution MEPC.231(65), 2013, 2013 Guidelines for calculation of reference lines for use with the energy efficiency design index (EEDI), adopted 2013 and revoked resolution MEPC.215(63). 

  50. Resolution MEPC.232(65), 2013, 2013 Interim guidelines for determining minimum propulsion power to maintain the manoeuvrability of ships in adverse conditions. 

  51. Resolution MEPC.255(67), 2014, Amendments to the 2013 interim guidelines for determining minimum propulsion power to maintain the manoeuvrability of ships in adverse conditions (resolution MEPC.232(65)). 

  52. Resolution MEPC.262(68), 2015, Amendments to the 2013 interim guidelines for determining minimum propulsion power to maintain the manoeuvrability of ships in adverse conditions (resolution MEPC.232(65), as amended by resolution MEPC.255(67)). 

  53. Shin, M.S, Park, B.J., Lee, G.J. & Ki, M.S., 2016, Revision of ISO15016 for the EEDI and analysis program(i-STAP). Bulletin of the Society of Naval Architects of Korea, 53(1), pp.17-21. 

  54. Sea-web Ships, Available at: https://maritime.ihs.com/entitlementportal/home/information/seaweb_ships [Accessed at 15 Nov. 2018]. 

  55. Workshop on Verification and Validation of Ship Manoeuvring Simulation Methods, Available at: https://simman2014.dk/ [Accessed at 10 Oct. 2018]. 

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