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A submerged breakwater is a coastal structure built under water with excellent landscape. The depth of the crest of the breakwater should be maintained at more than a certain level in order for the submerged breakwater to control waves properly. This means that the effect of blocking waves deceases ...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 조위차가 큰 해역에서도 파랑제어 기능을 제대로 수행할 수 있는 조위차 극복형 잠제(TA-SB)를 본 연구에서 제안하였다. 그리고 수리모형실험의 영상자료로부터 잠제 마루 위에서의 강제 쇄파 메커니즘을 논의할 수 있었다.

가설 설정

  • 다시 말해 TA-SB의 파랑차단 성능이 TA-LCS에 비해 다음 3 가지 면에서 우수하다고 판단된다. 첫째, TA-SB의 고정된 경사 날개가 강제 쇄파를 유도함으로써 가 작다. 둘째, 수심이 깊은 조건에서 가 더 작기 때문에 TA-SB는 고조위를 충분히 극복할 수 있다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
저마루 구조물(Low-crested structure, LCS)중에서 잠제의 장점은? 저마루 구조물(Low-crested structure, LCS) 중에서 잠제는 일반 중력식 방파제와 달리 수면 아래에 위치하므로 경관이 좋고, 해수소통이 원활하다. 수중에 설치되는 잠제가 본연의 파랑제어 기능을 제대로 발휘하기 위해서는 해역의 파랑조건을 고려하여 일정 이상의 마루폭과 높이를 가져야 한다.
잠제 수중설치의 파랑조건으로 일정 이상의 마루폭과 높이를 가져야 하는 이유는? 수중에 설치되는 잠제가 본연의 파랑제어 기능을 제대로 발휘하기 위해서는 해역의 파랑조건을 고려하여 일정 이상의 마루폭과 높이를 가져야 한다. 왜냐하면, 잠제는 외해에서 끊임없이 유입되는 풍파를 마루 위에서 강제 쇄파시킴으로써 파랑에너지가 소산되기 때문이다. 이에 많은 연구자들이 잠제의 파랑제어 효과를 분석할 목적으로 수리모형실험, 수치해석을 수행하였다(d'Angremond et al.
TA-SB를 조위차가 큰 해역에 설치하기 위해서 필요한 장치는? 이상의 실험결과에 근거하여 고조위에서 TA-SB의 수리성능이 일반 SB와 TA-LCS보다 우수하기 때문에 조위차를 충분히 극복할 수 있을 것으로 판단된다. 하지만 TA-SB를 조위차가 큰 해역에 설치하기 위해서는 수위변화에 따라 TA-SB의 경사 날개의 기울기를 자동 조절할 수 있는 별도 장치가 필요하다. 또한 TA-SB의 경사 날개의 구조적 안정성도 충분히 검토되어야 한다.
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참고문헌 (15)

  1. Calabrese, M., Vicinanza, V., Buccino, M., 2002. Large Scale Experiments on the Behaviour of Low Crested and Submerged Breakwaters in Presence of Broken Waves. Proceedings of the 28th International Conference on Coastal Engineering, ASCE, 1900-1912. https://doi.org/10.1142/9789812791306_0160 

  2. Goda, Y., Ahrens, J.P., 2008. New Formulation of Wave Transmission over and through Low-Crested Structures. Proceedings of the 31st International Conference on Coastal Engineering, ASCE, 3530-3541. https://doi.org/10.1142/9789814277426_0293 

  3. Goda, Y., Suzuki, Y., 1976. Estimation of Incident and Reflected Waves in Random Wave Experiments. Proceedings of 15th International Conference Coastal Engineering, ASCE, 828-845. https://doi.org/10.1061/9780872620834.048 

  4. d'Angremond, K., van der Meer, J.W., de Jong, R.J., 1996. Wave Transmission at Low-Crested Structures. Proceedings of the 25th International Conference on Coastal Engineering, ASCE, 3305-3318. https://doi.org/10.1061/9780784402429.187 

  5. Hur, D.S., Cho, W.C., Yoon, J.S., Kim, I.H., Lee, W.D., 2014. Control Technologies in Reduction Rip Currents around the Open Inlet between Two Submerged Breakwaters. Journal of Coastal Research, Special Issue 72, 75-80. https://doi.org/10.2112/SI72-014.1 

  6. Hur, D.S., Cho, W.C., Yoon, J.S., Kang, C., Lee, W.D., 2017b. Applicability of Multiple Submerged Narrow-Crested Breakwaters for Reduction of Mean Water Level in Rear Side and Flow Control. Journal of Coastal Research, Special Issue, 79, 179-183. https://doi.org/10.2112/SI79-037.1 

  7. Hur, D.S., Lee, W.D., An, S.W., Park, J.B., 2010. A Numerical Study on Flow Control Structure of a New-Type Submerged Breakwater. Journal of Korean Society of Coastal and Ocean Engineers, 22(3), 181-190. 

  8. Hur, D.S., Lee, W.D., Cho, W.C., 2012a. Three-Dimensional Flow Characteristics around Permeable Submerged Breakwaters with Open Inlet. Ocean Engineering, 44, 100-116. https://doi.org/10.1016/j.oceaneng.2012.01.029 

  9. Hur, D.S., Lee, W.D., Cho, W.C., 2012b. Characteristics of Wave Run-up Height on a Sandy Beach behind Dual-Submerged Breakwaters. Ocean Engineering, 45, 38-55. https://doi.org/10.1016/j.oceaneng.2012.01.030 

  10. Hur, D.S., Lee, W.D., Cho, W.C., Jeong, Y.H., Jeong, Y.M., 2019a. Rip Current Reduction at the Open Inlet between Double Submerged Breakwaters by Installing a Drainage Channel. Ocean Engineering, 193, 106580. https://doi.org/10.1016/j.oceaneng.2019.106580 

  11. Hur, D.S., Lee, W.D., Goo, N.H., Jeon, H.S., Jeong, Y.M., 2017a. Development of New Type of Submerged Breakwater for Reducing Mean Water Level behind Structure. Journal of Ocean Engineering and Technology, 31(2), 130-140. 

  12. Hur, D.S., Jung, K.H., Park, J.R., Lee, W.D., 2019b. Wave Control Performance of Tide-Adapting Low-Crested Structure. Journal of Coastal Research, Special Issue 91, 116-120. 

  13. Hur, D.S., Jung, Y.M., Lee, W.D., 2019c. Hydrodynamic Characteristics of Tide-Adapting Low-Crested Structure. Journal of Ocean Engineering and Technology 33(1), 68-75. 

  14. Seabrook, S.R., Hall, K.R., 1998. Wave Transmission at Submerged Rubble Mound Breakwaters. Proceedings of the 26th International Conference on Coastal Engineering, ASCE, 2000-2013. 

  15. van der Meer, J.W., Briganti, R., Zanuttigh, B., Wang, B., 2005. Wave Transmission and Reflection at Low-Crested Structures: Design Formulae, Oblique Wave Attack and Spectral Change. Coastal Engineering, 52, 915-929. 

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