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[국내논문] 인지가치와 계획행위 이론에 기초한 인삼제품 구매의지 연구
A Study on the Purchase Intention of Ginseng Products based on the theory of Perceived Value and TPB 원문보기

한국융합학회논문지 = Journal of the Korea Convergence Society, v.10 no.12, 2019년, pp.35 - 42  

백수나 (길림공정기술사범학원 공상관리학원) ,  정기영 (세한대학교 경영학과) ,  김형호 (세한대학교 항공교통물류학과)

초록
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본 연구의 목적은 인식가치 차원의 계획행동에 대한 이론적 확대모형을 바탕으로 길림성 특산품 중 하나인 인삼제품에 대한 소비자의 구매의도에 미치는 영향요인을 실증 분석하고, 소비자들의 인삼제품 구매행태를 보다 정확하게 파악하는 것이다. 본 연구에서는 길림성 거주 인삼제품 소비자를 대상으로 설문 조사를 실시하였고, 유효 응답 360개의 샘플을 SPSS 23.0을 이용하여 통계적 분석을 수행하였다. 분석결과 행동 태도, 주관적 규범, 인지된 행동 통제, 가격 가치, 감정 가치, 사회적 가치가 인삼 제품을 사려는 소비자들의 의도에 상당한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 인지된 가치의 영향은 계획된 행동 이론의 세 가지 요인보다 현저하게 작은 것으로 나타났다. 또한 기능적 가치는 소비자들의 인삼제품 구매 의도에 큰 영향을 미치지 않는 것으로 분석 되었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to make an empirical analysis of the influencing factors of consumer purchase intention of ginseng products, one of the specialties of jilin province in china, on the basis of expanding the theoretical model of planned action at the level of perceived value, so as to bet...

주제어

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AI 본문요약
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문제 정의

  • In this study, PBC of ginseng products was set to be the knowledge about ginseng, skills of using ginseng products, consumer payment ability and purchase of ginseng products. Therefore, the assumption is made that:
  • In this study, the SN for the purchase behavior of ginseng products is set to be that when consumers decide whether to purchase ginseng products, they are pressured by important others or groups such as whether they can get the support of families, friends, and colleagues. Therefore, the hypothesis is put forward:
  • The purpose of this study is to explore the consumer behavior of ginseng products. With the help of a more mature theoretical model of planning behavior, the variable of perceived value was added to analyze the role of different dimensions of behavioral attitude, subjective norms, perceived behavior control and perceived value in the purchase intention of ginseng products.

가설 설정

  • H1: AT have a significant positive effect on the purchase intention of ginseng products.
  • H1: The effect of AT on the BI of ginseng products is positive(F=150.061, p<.001, Adj. R2=.454).
  • H2: SN has a significant positive effect on the purchase intention of ginseng products.
  • H2: The effect of SN on the BI of ginseng products is positive ( F=83.927, p<.001, Adj. R2= .317).
  • H3: PBC has a significant positive effect on the purchase intention of ginseng products.
  • H3:The effect of PBC on the BI of ginseng products is positive(F=104.116, p<.001, Adj. R2= .366).
  • H4-1: Perceptual of emotional value has a significant positive effect on the purchase intention of ginseng products.
  • H4-2: Perceptual of social value has a significant positive effect on the purchase intention of ginseng products.
  • H4-3: Perceptual of price value has a significant positive effect on the purchase intention of ginseng products.
  • H4-4: Perception of functional value has a significant positive impact on the purchase intention of ginseng products.
  • H4: The influence data of consumer perceived value on BI of ginseng products are shown as follows: F=23.822(p<.001), Adj.
  • It indicates that perceived behavioral control has a significant positive impact on purchase intention. Hypothesis H3 is verified and the hypothesis is valid.
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참고문헌 (16)

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