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PM컨설턴트 리더십역량이 컨설팅 재구매 의도에 미치는 영향에 관한 연구
A Study on The Effect of PM Consultant Leadership Capability on Consulting Repurchase Intention 원문보기

한국융합학회논문지 = Journal of the Korea Convergence Society, v.10 no.1, 2019년, pp.163 - 176  

이양우 (한성대학교 스마트융합컨설팅학과) ,  홍우형 (한성대학교 경제학과) ,  김상봉 (한성대학교 경제학과)

초록
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본 연구는 PM컨설턴트 리더십역량이 컨설팅 재구매 의도에 미치는 영향과 중소기업CEO의 참여도가 컨설팅 재구매 의도에 어떤 영향을 미치는 지에 대하여 컨설팅을 수진한 기업을 대상으로 연구해보고자 하였다. 설문데이터에 대한 확인적 요인분석(CFA)을 통해 측정모형의 적합도를 확보하였으며, 동일방법 편의를 통해 일관성을 확보하였고, 유의한 결과를 나타냈다. 즉 컨설팅 재구매에 있어서 PM컨설턴트의 역량도 중요하지만 경영자의 참여도에 따라 재구매 의도가 달라진다는 것을 확인하여 재구매에 있어서 경영자의 관심의 정도에 따라 경영자가 느끼는 성과가 다르고 또한 재구매로 이어지는데 있어서 중요한 역할을 한다고 볼 수 있으므로 PM은 수시로 경영자의 관심을 끌 수 있도록 보고 및 또는 참여를 시키는 것이 중요하다고 할 수 있다. 본 연구에서는 컨설팅 재구매 의도에 미치는 다양한 영향 중 PM의 리더십 역할과 경영자의 참여도 사이에 어떠한 관계가 있는지에 대하여 한정하여 연구하여 재구매의도 전체로 일반화 하기에는 무리가 있다. 그러나 PM의 역량과 함께 경영자의 참여도 매우 중요하다는 결과를 통해 PM의 리더십이 어떠한 방향으로 중점을 두어야 하는지에 대하여 확인하였다는 것에 의의가 있다 할 것이다. 본 연구를 기반으로 향후 재구매 의도에 미치는 영향에 대한 변인을 확장하여 어떠한 변인이 더 중요하게 작용하는지에 대하여 추가적으로 연구하고자 한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to examine the impact of PM consultant leadership competence on consulting repurchase intention and the impact of SME CEO participation on consulting repurchase intention. The validity of the measurement model was secured through CFA (Confirmative Factor Analysis) for th...

주제어

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AI 본문요약
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문제 정의

  • The purpose of this study is to investigate the effect of PM consultant leadership competence on consulting repurchase intention and the influence of SME CEO participation on the intention of consulting repurchase intention. The measurement was done through the reconstructed questionnaire.
  • The purpose of this study is to investigate the effect of PM consultant leadership competence on consulting repurchase intention. Therefore, the following research hypotheses were set up to investigate the intention factors of consulting repurchase according to PM consultant 's leadership capability.
  • This study aims to confirm whether PM consultant 's leadership ability affects consulting repurchase intention.

가설 설정

  • First, we want to clarify whether PM consultant's leadership ability affects consulting repurchase intention.
  • The hypothesis H6 (Participation of SME CEOs will play a role in controlling the influence of PM consultants' leadership capacity on consulting repurchase intention) was verified using the centralization theorem.
  • The research hypothesis H2, "Customer requirement awareness, will have a significant impact on consulting repurchase intentions" was adopted.
  • The research hypothesis H3, "Communication, will have a significant impact on the repurchase intention of consulting" was adopted.
  • The research hypothesis H4, "Problem solving will have a significant impact on consulting repurchase intentions" was adopted.
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