최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.17 no.5, 2019년, pp.89 - 97
박미자 (건국대학교 교육공학과) , 임걸 (건국대학교 교육공학과)
The purpose of this study was to understand educational changes and effects of cognitive behavioral art therapy using the smart device. The participant of the study was a 4th grade of male elementary school student who had aggressiveness and impulsiveness with emotional instability. The study was co...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
불안이란 무엇인가? | 불안(Anxiety)은 의식 표면으로 올라오는 '억압했던 감정, 기억, 욕망, 경험'에서 생기는 두려움의 느낌이다. 불안은 원자아, 자아, 초자아 사이의 갈등이 이용 가능한 정신 에너지의 통제를 넘어서려고 할 때 생긴다[1]. | |
성장기에 있는 아동의 정서적 불안을 빠르게 치료해야 하는 이유는 무엇인가? | 성장기에 있는 아동에게 정서적 불안으로 인한 다양한 부정적 영향은 정신적인 불안정성과 더불어 다양한 신체화 증상으로 나타나기도 한다. 이러한 정서적 불안으로 인한 부정적 영향은 조기에 발견하고 개입하여 치료하지 않는다면 아동기와 청소년기를 거쳐 성인기에 이르기까지 부정적인 영향을 미친다고 할 수 있다. | |
불안의 발생 원인은 무엇인가? | 불안(Anxiety)은 의식 표면으로 올라오는 '억압했던 감정, 기억, 욕망, 경험'에서 생기는 두려움의 느낌이다. 불안은 원자아, 자아, 초자아 사이의 갈등이 이용 가능한 정신 에너지의 통제를 넘어서려고 할 때 생긴다[1]. 정서적 불안이란 내적이나 외적으로 힘든 자극에 의해 마음 속에서 일어나는 초조, 긴장, 두려움, 걱정 등으로 특징지어지는 정서 반응으로 유아기부터 청소년까지 모든 연령의 아동에게 부정적 영향을 미칠 수 있다[2]. |
G. Corey. (2013). Theory and practice of counseling and psychotherapy. Belmont, CA: Cengage Learning.
E. M. Oh. (2009). Effect that fine healing of group affects emotional uneasiness alleviation and improvement of society adaptability of the children of low income class. Masters thesis. Dongguk University, Seoul.
L. S. Greenberg, & S. C. Paivio. (2003). Working with Emotions in Psychotherapy. New York, NY: The Guildford Press.
B. S. Ki et.al. (2013). Neuropsychiatry. Seoul: Chungang Press.
M. Y. Lee. (2011). Cognitive Behavior Therapy for Children with Anxiety Disorder. Doctoral dissertation. Myungji University, Seoul.
Y. Lee. (2008). The effects of children's cognitive behavioral group art therapy and parental counseling with art activity on ADHD tendency of children. Doctoral dissertation. Yeungnam University, Gyeongbuk.
M. Park. (2016). The effect of cognitive behavioral art therapy on children's self-esteem. Doctoral dissertation. Dongguk University, Seoul.
Y. B. Cho. (2019). The effects of cognitive behavioural art therapy on automatic thoughts and depression of adult women with depression. Doctoral dissertation. Konkuk University, Seoul.
Kim. (2016). The effect of cognitive-behavior group art therapy on delay of gratification and perspective-taking ability of preschool children. Master's thesis. Konkuk University, Seoul.
J. Lee. & S. K. Kim. (2018). A theoretical examination of utilizing cognitive behavioral theory for group art therapy for a diagnostic category with alcohol use disorder. Journal of Psychotherapy, 17(2), 1-25.
S. Cho & J. Choi. (1989) Korean-type infant's condition and development of characteristics anxiety scale. The Seoul journal of psychiatry, 14(3), 150-157.
S. M. Kwon. (1997). Assessment of psychopathology in anxiety disorder. The Korean Journal of Psychopathology, 6(1), 37-51.
T. Han. (1998). Big 5 personality test. Seoul : Korea Aptitude Institute.
J. S. Feather & K. R. Ronan. (2010). Cognitive behavioural therapy for child trauma and abuse. Philadelphia, PA: Jessica Kingsley Publishers.
S. Jung. (2015). The Effects of cognitive-behavioral group art therapy program on the self-esteem and empathy of chronic schizophrenia patients. Masters thesis. Kwangju Women's University, Kwangju.
K. Park. (2013). Cognitive-behavioral therapy for children and adolescent. Seoul: Hakji-sa.
S. Choi. (2017). A case study of art therapy to relieve anxiety and physical symptom of single-parent family siblings. Journal of Holistic Mind Body Therapy, 4(1), 31-63.
S. Kim. (2017). A case study of art therapy on reducing anxiety of a child. The Study of Child-family Therapy, 16, 25-40.
K. Kim & G. Kim. (2010). A case study of cognitive behavioral family Art therapy to reduce child's anxiety and mother's parenting stress and depression. Korean Journal of Art Therapy, 17(2). 242-244.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.