$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 치기공과 학생들의 DISC 행동유형별 전공 만족도 및 직업 선호도 분석
Major satisfaction and job preference for South Korean dental technology students 원문보기

Journal of technologic dentistry : JTD, v.42 no.4, 2020년, pp.388 - 393  

강월 (대구보건대학교 치기공과) ,  장연 (진주보건대학교 치기공과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: This study aims to understand the relationship between university major satisfaction and job preference according to DISC behavior patterns. Methods: To conduct our evaluation, we surveyed a group of 118 students from the Department of Dental Laboratory Technology at the college of Jinju ci...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 본 연구는 치기공과 학생들의 DISC 행동유형을 파악하고 DISC 행동유형에 따른 전공 만족도와 직업 선호도를 분석하여 개인 고유의 특성에 맞는 맞춤형 진로 및 교육프로그램 개발을 위한 기초자료로 활용하고자 시도되었다. 연구결과, 다음과 같은 결론이 도출되었다.
  • 이에 본 연구에서는 인간의 행동유형에 따라 성격을 분류하는 DISC 행동유형 검사를 통해 치기공과 학생들의 전공 만족도 및 직업 선호도를 조사하였다. 이를 통해 개개인의 강점과 단점을 파악하여 각자에게 맞는 맞춤 교육 및 진로 지도 프로그램 개발의 기초자료로 활용하고자 하였다.
  • 직업 선호도의 관련성을 분석하였다. 이를 통해 개인 고유의 특성을 파악하고 반영하여 진로 및 교육 프로그램으로 연결하는 기초자료로 활용하고자 한다.
  • 또한, 개인의 성향에 맞게 세분화된 진로 지도 교육을 통해 직업 환경을 선택하게 함으로써 이직률을 낮추고 국민의 구강 건강을 책임지는 치과기공사로 성장할 수 있도록 하여야 한다. 이에 본 연구에서는 인간의 행동유형에 따라 성격을 분류하는 DISC 행동유형 검사를 통해 치기공과 학생들의 전공 만족도 및 직업 선호도를 조사하였다. 이를 통해 개개인의 강점과 단점을 파악하여 각자에게 맞는 맞춤 교육 및 진로 지도 프로그램 개발의 기초자료로 활용하고자 하였다.
  • 이에 본 연구에서는 치기공과 학생을 대상으로 DISC 행동유형, 전공 만족도와 직업 선호도의 관련성을 분석하였다. 이를 통해 개인 고유의 특성을 파악하고 반영하여 진로 및 교육 프로그램으로 연결하는 기초자료로 활용하고자 한다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (19)

  1. Sullivan BA, Hansen JC. Evidence of construct validity of the interest scales on the Campbell Interest and Skill Survey. J Vocat Behav. 2004;65:179-202. 

  2. Lee GN, Jyung CY. The development of college major selection program model for high school students. J Agric Educ Human Resour Dev. 2009;41:87-110. 

  3. Kim HM. The effects of DISC-behavior type on beauty college students' the major recognition and job preference [master's thesis]. Seoul: Konkuk University, 2018. 

  4. Choi JS, Yang NY. Nursing performance and organizational socialization of new nurses according to teaching style of preceptors and personality of new nurses. J Korean Acad Nurs Adm. 2012;18:281-289. 

  5. Kim SD, Kim SS, Kim IG. Differences in sport instructors' job satisfaction according to DISC behavior. Korean J Sport Manag. 2008;13:75-89. 

  6. Lee YS, Hong SM. A study on dental patients' satisfaction at different type (DISC) of character. J Korean Acad Dent Hyg Educ. 2009;9:380-391. 

  7. Lee HS, Sim EK. The selective factors the effect of DiSC behavioral patterns on education satisfaction and career decision self-efficacy of university students majoring in cosmetology. J Korean Soc Cosmetol. 2014;20:438-446. 

  8. Kim BR. Nursing students' major satisfaction and job preference according to DISC behaviors characteristic analysis [master's thesis]. Gwangju: Gwangju National University of Education, 2018. 

  9. Lee SH, Shim HJ. A study on the major satisfaction and job preferences of dental hygiene students according to their DISC behavioral patterns. J Converg Inf Technol. 2019;9:217-227. 

  10. Kang IH. The effect of mother's variations on creativity personal-traits and emotional intelligence in young children [doctoral dissertation]. Gangneung: Kwandong University, 2009. 

  11. Lee HY. Association between oral health beliefs and oral health related quality of life according to the DISC behavioral style in workers [doctoral dissertation]. Busan: Kosin University, 2014. 

  12. Song YS. Difference in levels of depression, anxiety and stress according to behavioral types (DiSC) for nursing students. J Korean Data Anal Soc. 2014;16:1115-1124. 

  13. Lee SS. Relationship of DISC behavioral type to job satisfaction among dental hygienists. J Korean Soc Dent Hyg. 2012;12:793-800. 

  14. Kwon SS. The relationship between the personality type, major satisfaction, job satisfaction and desired job position of dental technology students. J Korean Acad Dent Technol. 2016;38:87-98. 

  15. Kim EJ, Lim JY, Lee HI. A study on MBTI personality type and learning organization. J Korean Acad Nurs Adm. 2005;11:265-273. 

  16. Choi MY. Analysis of cosmetology-majored students' personality types and ability to perform studies [master's thesis]. Seoul: Konkuk University, 2011. 

  17. Song BK. Organizational commitment and job satisfaction according to DISC behavioral pattern of occupational therapist [master's thesis]. Gwangju: Honam University, 2017. 

  18. Yu HJ. A study on differences of education satisfaction by DiSC behavior patterns [master's thesis]. Seoul: Yonsei University, 2005. 

  19. Yang MH, Park MJ, Kim HJ. The effects of congruence, score elevation & types of interest on college students' career maturity and satisfaction with major. J Vocat Educ Res. 2010;29:137-156. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로