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비행제어시스템 설계 관점의 B737MAX JT610편 사고분석과 교훈
Accident Analysis & Lessons Learned of B737MAX JT610 from a Flight Control System Design Perspective 원문보기

한국항공운항학회지 = Journal of the Korean Society for Aviation and Aeronautics, v.28 no.1, 2020년, pp.106 - 114  

문정호 (청주대학교 무인항공기학과) ,  조환기 (청주대학교 항공운항학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The Lion Air JT610 accident in Indonesia in October 2018, along with the Ethiopian Airline ET302 accident in March 2019, is an significant aircraft accident that detects defects of the B737MAX aircraft. Shortly after the accident, the FAA prohibited operation of the aircraft. This action has affecte...

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문제 정의

  • 하지만 2018년 10월 29일 인도네시아에서 발생한 라이온에어 JT610편 사고(Tjahjono, 2018)와 2019년 3월 10일 에티오피아 항공 ET302편 사고(FDRE, 2019) 이후 전 세계 B737MAX 기종의 운항이 중단되었다. 이 논문에서는 2019년 10월 25일 인도네시아 교통안전위원회(NTSB, National Transportation Safety Board)가 발표한 라이온에어항공 사고조사 최종보고서 (Tjahjono, 2019)와 에티오피아 항공 사고조사 중간보고서(FDRE, 2019), 그 외 관련 기술 문헌조사를 통해 비행제어 시스템 설계 관점에서의 JT610편 사고결과를 분석하고, 신규 항공기 시스템 설계시 고려사항을 제시하고자 한다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
보잉 737 항공기는 어떤 기종인가? 보잉 737 항공기(B737)는 1963년 초도비행을 시작으로 지금까지 약 10,000대 이상 생산된 중․단거리 베스트셀러 기종이다. 하지만 2000년대부터 고효율 엔진을 장착한 에어버스 A320Neo와 같은 경쟁 기종이 시장 점유율을 높여가며, 중․단거리 항공기 시장을 위협했다.
B737 항공기의 랜딩기어와 지상고는 어떤 특징을 가지고 있는가? B737 항공기는 랜딩기어가 짧고, 지상고가 매우 낮은 편이다. 이는 작은 공항에서 적재나 정비를 용이하게 하고, 항공기 무게를 줄이기 위한 설계였다.
B737MAX 시리즈 항공기의 첫 주요 사건은 무엇인가? 라이온에어 JT610편(사고조사보고서는 ICAO 코드인 LNI610 으로 기재)은 2018년 10월 29일 인도네시아 수카르노하타 국제공항을 이륙해 팡칼피낭으로 비행하던 중이었다. 하지만 이륙 완료 후 13분 뒤 자카르타 해상에 추락해 탑승자 189명 전원이 사망하였다. 이 사고는 2017년에 도입된 새로운 B737MAX 시리즈 항공기와 관련된 첫 번째 주요 사고였으며, Lion Air의 18년 역사상 가장 치명적인 사고였다.
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참고문헌 (24)

  1. Lehman, C., "People, planes, pilots", The Journal for Civil Aviation Training, CAT Magazine, 4, 2012. 

  2. Tjahjono, S., "Aircraft accident investigation preliminary report - Lion mentari alines Boeing 737-8(MAX)", Komite Nasional Keselamatan Transportasi, 2018. 

  3. "Aircraft accident investigation preliminary report - Ethiopian Airlines B737-8(MAX)", Federal Democratic Republic of Ethiopia Ministry of Transport, 2019. 

  4. Tjahjono, S., "Aircraft accident investigation final report - Lion mentari airlines Boeing 737-8(MAX)", Komite Nasional Keselamatan Transportasi, 2019. 

  5. R.O.K Ministry of Land, Infrastructure and Transport, Automatic Terminal Information Service, Aircraft Registration Status, 2018. 

  6. Boeing, "Boeing 737 Model Summary-Orders and Deliveries", Boeing.com, Feb. 23, 2019. 

  7. Bjorn Fehrm, "Boeing's automatic trim for the 737MAX was not disclosed to the pilots", Leeham News and Analysis, Nov. 14, 2018. 

  8. European Aviation Safety Agency, "Certification Specifications for Large Aeroplanes CS-25", 2007. 

  9. Fedok, J. T., "Evacuation slide and slide/raft reliability", NTSB International Aircraft Fire and Cabin Safety Research Conference, 2001. 

  10. Baer, J., and Schuehle, A., "Re-engining the 737" SAE Technical Paper Series, SAE Technical paper 821442, Aerospace Congress, Anaheim, CA, Oct. 25-28, 1982. 

  11. Teal, M., "New 737 MAX: Improved Fuel Efficiency and Performance" AERO 1, 2014. 

  12. Tommaso, S., "B-737 MAX and the crash of the regulatory system", Journal of Space Safety Engineering, 6(4), pp. 299-303, 2019. 

  13. Cho, H., "A study on the investigation status and future of B737MAX accident and the role of MCAS", Proc. of the KSAA Conference 2019, Gyeonggi, 2019. 

  14. Boeing, "Boeing 737 Operations Manual", Boeing, Chap. 9.10, 1997. 

  15. Federal Aviation Regulation, "14 CFR part 25: US airworthiness standards for transport category airplanes", Federal Aviation Administration(FAA), 2012. 

  16. McIntyre, Melville D. W., and David L. S., "Integrated fault-tolerant air data inertial reference system", U.S. Patent No. 5,297,052. 22 Mar. 1994. 

  17. Lemme, P., "Angle of Attack Vane Failure Modes", www.satcom.guru, 2018. 

  18. Ryan, J. A., "Performance test results of the production fault tolerant air data inertial reference system", AIAA/IEEE Digital Avionics Systems Conference. 13th DASC. IEEE, 1994. 

  19. Berkstresser, B. K., Trends in transport aircraft avionics, 1973. 

  20. William, G., "Summary of methods of measuring angle of attack on aircraft", NASA Technical Notes, 1958. 

  21. Johnston, P., and Harris, R., "The Boeing 737 MAX saga: lessons for software organizations", Software Quality Professional, 21(3), pp. 4-12, 2019. 

  22. Hasson, J., and Crotty, D., "Boeing's safety assessment processes for commercial airplane designs", 16th DASC AIAA/IEEE Digital Avionics Systems Conference Proceedings, 1, IEEE, 1997. 

  23. Wilkinson, P. J., and Kelly, T. P., "Functional hazard analysis for highly integrated aerospace systems", IEE Certification of Ground/Air Systems Seminar, London, 1998. 

  24. Ragheb, M., "Fault tree analysis and alternative configuration of Angle of Attack(AOA) sensors as part of Maneuvering Characteristics Augmentation System(MCAS)", mragheb.com, 2019. 

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