$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

Application of Norwegian Method of Tunnelling (NMT) Principles to bypass landslides in mountainous terrain 원문보기

자연, 터널 그리고 지하공간 = Magazine of Korean Tunnelling and Underground Space Association, v.22 no.1, 2020년, pp.26 - 35  

Bhasin, Rajinder (Norwegian Geotechnical Institute) ,  Aarset, Arnstein (Norwegian Geotechnical Institute)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Tunnelling to bypass major landslide areas is considered as a good and long-term environmentally friendly solution to reduce an existing hazard. In Norway, hundreds of kilometres of tunnels have been constructed in areas prone to landslides and snow avalanches. Although tunnelling is considered as a...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • Over the past two decades, several new tunnels have since been constructed in Norway in relatively weak and poor rock conditions using the NMT method wherein flexible rock support with reinforced ribs of shotcrete (RRS) has been used. This paper describes the application of NMT principles to bypass major landslides in mountain terrain with examples from Norway. Although tunnelling is considered as an expensive mitigation strategy for bypassing landslides, some simple cost-benefit analysis indicate that the advantages of constructing a tunnel outweigh the maintenance costs for keeping the road open to vehicular traffic (Bhasin et al.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (15)

  1. Barton, N., R. Lien and J. Lunde, 1974, "Engineering classification of rock masses for the design of tunnel support", Rock Mechanics, Vol. 6, No. 4, pp. 189-236. 

  2. Barton, N., Grimstad, E., Aas, G., Opsahl, O.A., Bakken, A., Pedersen, L., and Johansen, E.D., 1992. Norwegian Method of Tunneling, WT Focus on Norway, World Tunneling, June/August 1992. 

  3. Barton, N. and Grimstad, E. 2014. Tunnel and cavern support selection in Norway, based on rock mass classification with the Q-system. Norwegian Tunneling Technology Publication No. 23, Norwegian Tunneling Society. 

  4. Berggren, A., Nermoen, B., Kveen, A., Jakobsen, P.D. and Neby, A. 2014. Excavation and support methods, Norwegian Tunneling Technology, Publication No. 23, Norwegian Tunneling Society. 

  5. Bhasin, R., Grimstad, E., Aarset, A. and Malik, S. (2019). Overcoming rock engineering challenges for construction of transport tunnels in the Himalayas. Proceedings American Rock Mechanics Association, New York, 2019, Paper ARMA 19-1616. 

  6. Bhasin, R. and Loset, F. and Barton, N., (1999). Rock Support Performance of a Sub-Sea Tunnel in Western Norway. Proc. third International Symposium on Sprayed Concrete Gol, Norway, September 1999, pp.58-69. 

  7. Bhasin, R., Grimstad, E., Larsen, J.O., Dhawan, A.K., Singh, R. and Verma, S.K. 2002. Landslide Hazards and Mitigation Measures at Gangtok, Sikkim Himalaya. Engineering Geology, Vol. 64, pp. 351-368. 

  8. Bhasin, R., Tshering, T. and Olsson, R. 2012. The Effect of Earthquake on Rock Support in Tunnels. World Tunnel Congress 2012, Bangkok, Thailand, 20-23 May 2012, Tunnelling and underground Space for a Global Society. 

  9. Bhasin, R., Pabst, T. and Aarset, A. (2017) Detailed engineering geological investigations and numerical modelling for a planned road tunnel in Bhutan Himalaya. Proc. World Tunnel Congress 2017 - Surface challenges - Underground solutions. Bergen, Norway. 

  10. Grimstad, E., Barton, N. 1993. Updating the Q-system for NMT. International Symposium on Sprayed Concrete. Fagernes, September 1993. Proceedings, pp. 46-66. Norsk Betongforening/NIF, Oslo 1993. 

  11. Grimstad, E. 1986. Rock-Burst problems in road tunnels. Norwegian Road Tunneling, Publication no. 4, Norwegian Soil and Rock Engineering Association, Tapir Publishers, N-7034 Trondheim. 

  12. Grimstad, E. and KvKle, J. 1999. The influence of Rock Stress and Support on the Depth of the Disturbed Zone in the Laerdal Tunnel. A key to Differentiate the Rock Support. Proceedings pp. 341-346. ITA Conference, Oslo June 1999. 

  13. Grimstad, E., Bhasin, R., Hagen, A.W., Kaynia, A. and Kankes, K., (2003) Q-system advance for sprayed lining. Tunnels and Tunneling International (pp. 44-47), January 2003. 

  14. NGI, 2015. Using the Q-system, Rock mass classification and support design. Handbook, published at ww.ngi.no, 2015. 

  15. NPRA Norwegian Public Roads Administration. 2010. Technical Report No. 2538. Works ahead of the tunnel face and rock support in road tunnels, NPRA, Oslo (Norwegian). 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로