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멤브레인 형 2차 방벽 이방성 복합재료의 섬유방향에 따른 기계적 성능 평가
Evaluation of Mechanical Performance of Membrane Type Secondary Barrier Anisotropic Composites depending on Fiber Direction 원문보기

大韓造船學會 論文集 = Journal of the society of naval architects of korea, v.57 no.3, 2020년, pp.168 - 174  

정연제 (부산대학교 조선해양공학과) ,  김정대 (부산대학교 조선해양공학과) ,  황병관 (부산대학교 조선해양공학과) ,  김희태 (부산대학교 조선해양공학과) ,  오훈규 ((주)현대중공업 선박연구소) ,  김용태 ((주)현대중공업 선박연구소) ,  박성보 ((주)현대중공업 선박연구소) ,  이제명 (부산대학교 조선해양공학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Recently, the size of Liquified Natural Gas (LNG) carriers has been increasing, in turn increasing the load generated during operation. To handle this load, the thickness of LNG Cargo Containment Systems (CCSs) should be increased. Despite increasing the thickness of LNG CCSs, a secondary barrier is...

주제어

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문제 정의

  • 본 연구에서는 2차 방벽의 온도 별 기계적 거동을 살펴보기 위하여 응력-변형도 선도를 나타내었다. 응력의 경우는 인장시험에서의 하중을 2차 방벽의 면적 37.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
LNG 운반선의 화물탱크는 어떻게 분류되는가? , 2014). 일반적으로 LNG 운반선의 화물탱크로는 크게 멤브레인 타입과 모스 타입으로 나뉘며 최근 공간 효율이 우수한 멤브레인 타입의 LNG 탱크가 선호되고 있다. 하지만 멤브레인 타입의 LNG 탱크는 선체와 일체형이기 때문에 운항 중 발생하는 하중에 직접적으로 영향을 받게 된다.
액화천연가스의 장점은? 최근 국제해사기구(International Marine Organization, IMO)의 선박 및 해양산업에 대한 환경오염 배출 규제가 강화함에 따라 친환경적 연료인 액화천연가스(Liquefied Natural Gas, LNG)의 수요가 증가하고 있다 (Schinas and Butler, 2016). 액화천연가스는 영화 163도의 극저온 환경에서 액화되며 액화 상태에서 부피를 600배 줄일 수 있는 장점이 있다고 보고된다(Kim and Chun et al., 2014).
FSB와 RSB의 특징은? 2와 같이 구성되어 있다. FSB는 E-유리섬유와 알루미늄 호일로 이루어진 복합재료로서 고무로 결합되어 있어 유연함의 특징을 가진다. RSB도 FSB와 마찬가지로 E-유리섬유와 알루미늄 호일로 이루어진 복합재료이다. 하지만, 레진(resin)으로 결합되어 있어 FSB와 달리 견고함의 특징을 가진다. 2차 방벽에 사용되는 E-유리섬유는 강도, 절연, 부식에 강한 특성을 지니며 Triplex는 이를 이용해 기계적 성능을 개선시킨다고 보고된다(Han et al.
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참고문헌 (15)

  1. Abtew, M. A., et al., 2018. Influences of fabric density on mechanical and moulding behaviours of 3D warp interlock para-aramid fabrics for soft body armour application. Composite Structures, 204, pp.402-418. 

  2. Bai, R., et al., 2020. Shear deformation and energy absorption analysis of flexible fabric in yarn pullout test. Composites Part A: Applied Science and Manufacturing, 128, 105678. 

  3. Choi, I., & Yu, Y.H., 2013. Cryogenic sandwich-type insulation board composed of E-glass/epoxy composite and polymeric foams. Composite Structures, 102, pp. 61-71. 

  4. Choi, S.W., Roh, J.U., Kim, M.S., & Lee, W. I., 2012. Analysis of two main LNG CCS (cargo containment system) insulation boxes for leakage safety using experimentally defined thermal properties. Applied Ocean Research, 37, pp.72-89. 

  5. Dondi, G., et al., 2014. Crumb rubber in cold recycled bituminous mixes: comparison between traditional crumb rubber and cryogenic crumb rubber. Construction and Building Materials, 68, pp.370-375. 

  6. Han, S., et al., 2009. Experimental study on the structural behavior of secondary barrier of Mark-III LNG CCS. In ASME 2009 28th International Conference on Ocean, Offshore and Arctic Engineering, pp. 101-107. 

  7. Ishimaru, J., et al., 2004. Building of advanced large sized membrane type LNG carrier. Mitsubishi Heavy Industries Technical Review, 41(6). 

  8. Kim, J.H., and Chun, K.W., 2014. Technical trends of LNG fueled ship and bunkering. Korea Evaluation Institute of Industrial Technology, Daegu, South Korea. 

  9. Kim, B.G., 2008. Leakage characteristics of the glass fabric composite barriers of LNG ships. Composite structures. 86(1-3), pp. 27-36. 

  10. Kim, J.B., Kim, H.I., & Jeon, H.C., 2014. Analysis of thermal deformation of co-bonded dissimilar composite considering non-linear thermal expansion characteristics of composite materials. Journal of the Korean Society for Aeronautical & Space Sciences, 42(10), pp.809-815. 

  11. Lee, D., Oh, Y., Nam, S., & Choe, J., 2017. Adhesion characteristics of fiber-exposed glass composites. Composite Structures, 165, pp.9-14. 

  12. Nam, S., Yu, Y.H., Choi, I., & Bang, C.S., 2014. Fracture toughness improvement of polyurethane adhesive joints with chopped glass fibers at cryogenic temperatures. Composite Structures, 107, pp.522-527. 

  13. Schinas, O. & Butler, M., 2016. Feasibility and commercial considerations of LNG-fueled ships. Ocean Engineering, 122, pp.84-96. 

  14. Oh, D.J., Lee, J.M., Chun, M.S., & Kim, M.H., 2017. Reliability evaluation of a LNGC insulation system with a metallic secondary barrier. Composite Structures, 171, pp.43-52. 

  15. Ristaniemi, A., Stenroth, L., Mikkonen, S., & Korhonen, R.K., 2018. Comparison of elastic, viscoelastic and failure tensile material properties of knee ligaments and patellar tendon. Journal of biomechanics, 79, pp.31-38. 

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