$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] Collaboration with Stakeholders for Conservation of Contemporary Art 원문보기

보존과학회지 = Journal of conservation science, v.36 no.1, 2020년, pp.37 - 46  

Kwon, Hee Hong (Department of Conservation and Art Bank, National Museum of Modern and Contemporary Art) ,  Lee, Gi Sun (Department of Conservation and Art Bank, National Museum of Modern and Contemporary Art)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

It is difficult to predict the kinds of damage to contemporary art because of the diversity of materials and experimental techniques used. This makes it hard to conserve. Furthermore, the artist's intention in contemporary art is emerging as one of the important issues to be handled in conservation ...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • Thus, the aim of this study was in-depth research on a code of ethics for conservation of contemporary artwork and on the scope of rights of multiple stakeholders. Along the way, overseas case studies were reviewed and the kinds of stakeholders involved in conservation treatment were determined, along with how their opinions were reflected.
  • In this study, several cases involving new conservation ethics were examined, such as for the intervention of multiple stakeholders, particularly living artists, for the conservation of contemporary artwork.

가설 설정

  • How should conservators respond if the artist’s intention is in conflict with the preservation method?
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (16)

  1. Althofer, H., 1991, Il restauro delle opere d'arte moderne e contemporanee. Nardini, Florence, 141. (in Italian) 

  2. Beerkens L., Abraham, L., Hoen P., Hummelen, IJ., Van Saaze, V., Scholte, T. and Stigter, S., 2012, The artist interview-for conservation and preservation of contemporary art, guidelines & practice. Jap Sam Books, Noord-Brabant, 14-53. 

  3. Brandi, C., 2013, Theory of restoration. Kimundang, Seoul, 35. (Original work published in 1963) 

  4. Heuman, J., 1995, From marble to chocolate. Archetype Publications, London, 7. 

  5. Hiltrud, S., 2004, Touching vision: Essays on restoration theory and the perception of art. VUB University press, Bruxelles, 8-14. 

  6. International Network for the Conservation of Contemporary Art(INCCA), 2002, Guide to good practice: artist interview. https://www.eai.org/resourceguide/collection/computer/pdf/incca.pdf (November 27, 2017) 

  7. Koo, B. J., 2010, Artist's moral rights. Kyungin Publishing, Seoul, 174. (in Korean) 

  8. Learner, T. and Rivenc, R., 2013, Conserving outdoor painted sculpture. Interim Meeting of the Modern Materials and Contemporary Art Working Group of ICOM-CC, Otterlo, 13-22. 

  9. Morera, C. S., 2017, Where is the authenticity of the contemporary art?. Ge-conservation, 11, 214-218. (in Spanish) 

  10. Munoz-Vinas, S., 2012, Contemporary theory of conservation. Routledge, London, 130-147. 

  11. Netherlands Institute for Cultural Heritage (ICN) and The Foundation for the Conservation of Contemporary Art (SBMK), 1999, Concept scenario: Artist interview. https://www.sbmk.nl/source/documents/concept-scenario.pdf (November 27, 2017) 

  12. Oh, S. J., 2016, The copyright act_the fourth edition, Pakyongsa, Seoul, 45. (in Korean) 

  13. Park, S. H., 2014, The copyright act_the first edition, Pakyongsa, Seoul, 57-58. (in Korean) 

  14. Sturman, S., 1997, Necessary dialogue: The artist as partner in conservation, Modern Art: Who Cares?. Conservation of Modern Art/Netherlands Institute of Cultural Heritage, London, 393-396. 

  15. The Getty Conservation Institute, 2016, Unlikely Synergies: How Paints Formulated for Military Assets May Save Outdoor Painted Sculptures. https://www.getty.edu/conservation/publications_resources/newsletters/31_2/unlikely_synergies.html (November 27, 2017) 

  16. Wharton, G., 2015, Artist intention and the conservation of contemporary art. Objects Specialty Group Postprints, 22, 1-12. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로