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[국내논문] 관찰학습에서의 반두라 대리강화에 대한 기독교교육적 함의
The Implication of Bandura's Vicarious Reinforcement in Observational Learning for Christian Education 원문보기

기독교교육 논총 = Journal of christian education in Korea, v.61, 2020년, pp.81 - 107  

이종민 (총신대학교)

초록
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이 논문은 관찰학습에서 나타나고 있는 반두라의 대리강화에 대한 이론과 효과들을 살펴보고, 그 개념을 기독교교육에서 행해지고 있는 영적 롤 모델링 전략에 적용한 연구이다. 이를 위해 먼저 반두라가 소개하고 있는 대리강화란 무엇이며, 관찰학습에서 대리강화가 어떻게 발생하는가 그리고 대리강화가 관찰자의 행동 변화에 어떠한 영향을 미치는가에 대하여 살펴보았다. 특별히 반두라는 관찰학습과 모방 혹은 반모방 행동 안에서 일어나는 학습과정에 대하여 개념화하였다. 이를 바탕으로 하여 반두라는 관찰학습에서 일어나는 대리강화의 과정을 4단계(집중, 기억, 행동재생, 그리고 동기화)로 분류하여 설명한다. 그뿐만이 아니라. 대리강화의 효과에 대해 3가지(관찰학습효과, 억제-탈억제효과, 유발효과)를 제시하였다. 이러한 반두라의 대리강화 이론과 그 효과를 바탕으로 하여 기독교교육에서 논의되고 있는 예수님 닮아가기 혹은 제자훈련 안에서의 영적 롤 모델링 전략을 재평가했다. 특별히 성경에서 사용하고 있는 모방에 대한 개념을 반두라의 대리강화 이론과 비교하면서 재해석하였고, 사도 바울이 제시하고 있는 영적 롤 모델의 역할을 대리강화의 효과라는 차원에서 재점검했다. 그 결과 2가지 차원에서의 영적 롤 모델 전략을 발견하였다. 즉 바울의 영적 롤 모델 역할은 긍정적인 차원에서 대리강화로써 신자로 하여금 기대되는 행동을 실행할 수 있도록 도와주는 하나의 본보기가 된다. 반면에 바울의 명령은 신자들에게 명확한 탈억제 효과를 불러일으키는 부정적인 차원에서의 대리강화로 사용되고 있음을 발견하였다. 그리고 마지막으로 관찰학습에 대한 연구들과 성경적 영적 롤 모델링 전략을 서로 연관시킴으로써 반두라의 대리강화가 기독교교육에 미칠 가능성을 함의하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study reviews Bandura's vicarious reinforcement in observational learning process and implies this concept into Christian education in terms of spiritual role modeling. The first part of this study answers three questions: "what is vicarious reinforcement?" "how does vicarious reinforcement tak...

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문제 정의

  • It was found that positive reinforcement facilitated and negative reinforcement hindered performance(197). His finding was a catalyst of empirical research about the effects of vicarious reinforcements in observational learning.
  • ’s findings related to the effects of vicarious reinforcement. The studies investigated 114 normal first and fourth grade children who were predominately Hispanic to examine the effects on the subsequent behavior of non-directly reinforced children of direct social reinforcement to target children. Students were paired and assigned to the experimental group or the control group.

가설 설정

  • In order to create learning environments Christian educators should answer the following questions. The first questionnaire will have to assess the intrinsic motivational factors: what motivates the learner to participate in observational learning? How does their self-understanding affect the learning process? How does their inner expectation affect the reproduction of new behaviors? The second questionnaire will have to assess the learning environment as extrinsic motivational factors: how much the conditions of a learning environment motivate the learner to participate in observational learning related to the extrinsic motivational factors. This question covers the issues of classroom settings, time, contents management and instructional styles.
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