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웹 콘텐츠를 활용한 학습용 타자 연습 어플리케이션의 설계와 구현
Design and Implementation of Typing Practice Application for Learning Using Web Contents 원문보기

멀티미디어학회논문지 = Journal of Korea Multimedia Society, v.24 no.12, 2021년, pp.1663 - 1672  

김채원 (Dept. of Software, Catholic University of Pusan) ,  황소영 (Dept. of Software, Catholic University of Pusan)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

There are various typing practice applications. In addition, research cases on learning applications that support typing practice have been reported. These services are usually provided in a way that utilizes their own built-in text. Learners collect various contents through web services and use the...

주제어

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AI 본문요약
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문제 정의

  • 이들 서비스는 대개 자체 내장되어있는 글을 따라 입력하는 방식, 혹은 사용자가 원하는 글을 불러와타자 연습을 하는 방식이다. 따라서 본 논문에서는 이러한 타자 연습의 형태를 보다 개선하여 웹에서 추출한 내용을 타자 연습의 콘텐츠로 제공하는 학습어플리케이션을 착안하였다. 학습자들은 대개 웹 서비스를 통해 다양한 콘텐츠를 수집하고 학습에 활용하고 있다.
  • 학습을 보다 효과적이고 흥미롭게 수행하기 위한 방법들도 다양하게 제시되고 있다. 본 논문에서 눈으로 보는 것에서 그쳤을 웹의 자료를 학습에 유용하게 이용하기 위해 웹 콘텐츠를 활용한 학습용 타자 연습어플리케이션을 제안하였다. 현재는 정확한 내용을 추출하기 위해 제한된 사이트의 정보로 한정하고 있지만 원하는 정보를 효과적으로 추출할 수 있도록 기능 개선이 이루어진다면 더 많은 사이트에서 정확하고 필요한 내용만 추출하여 활용할 수 있을 것이다.
  • 그리고 타자 연습 기능과 타자 속도를 활용하여 간단한 게임 기능을 제공한다. 본 논문에서는 이와 같은 일반적인 타자 연습의 형태에서 벗어나 웹에서 추출한 정보를 타자 연습의 콘텐츠로 제공하는 학습용 어플리케이션의 설계와 구현을 제시한다. 또한 학습의 집중도를 높일 수 있는 기능으로 동작에 있어 기본 모드와 하이라이트 모드를 고려하였다.
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참고문헌 (9)

  1. C.N. Lee, Design and Implementation of an English Learning System Supporting Practice in Typing, Master's Thesis of Kyungnam University, 2001. 

  2. S.C. Kim and J.T. Han, "Implementation of Korean/English Word Puzzle Game for Typing and Language Learning," Proceeding of the Conference of the Korea Association of Computer Education, pp. 257-262, 2010. 

  3. B.J. In, S.M. Jun, S.J. Kim, Y.S. Yook, H.S. Park, and J.T. Kim, "App Development of Typing Practice based on Android OS using Uni-code," Proceeding of the Fall Conference of the Korea Institute of Information and Communication Engineering, pp. 357-358, 2012. 

  4. Y.M. Lim, "The Mouse & Keyboard Control Application based on Smart Phone," Journal of Korea Multimedia Society, Vol. 20, No. 2, pp. 396-403, 2017. 

  5. Tkinter-Tcl/Tk Python Interface(2021), https://docs.python.org/ko/3/library/tkinter.html (accessed April 28, 2021). 

  6. Requests: HTTP for Humans, https://docs.python-requests.org/en/master/ (accessed May 4, 2021). 

  7. Beautiful Soup Documentation(2020), https://www.crummy.com/software/BeautifulSoup/ bs4/doc (accessed May 4, 2021). 

  8. NLTK 3.6.2 documentation(2021), https://www.nltk.org/ (accessed May 12, 2021). 

  9. KoNLPy: Korean NLP in Python(2019), https://konlpy.org/en/latest/ (accessed May 12, 2021). 

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