$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

유학생 대상의 비대면 교양 영어 수업 방안: 영화 대본 소리 내어 읽기를 중심으로
A Study on Non-Face-to-Face General English Courses for International Students: Reading Movie Scripts Aloud 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.7 no.4, 2021년, pp.267 - 272  

이지현 (국민대학교 교양대학)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 코로나 사태로 인한 비대면 교양 영어 수업에서 영화 대본 소리 내어 읽기가 유학생들의 영어 능력에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 한다. 서울 소재 대학에 다니는 유학생 47명을 대상으로 일주일에 한 번, 15주간, 애니메이션 라푼젤(Tangled)을 이용하여 교양 영어 수업을 진행하였다. 교사의 동영상 수업과 영화 대본 소리 내어 읽기 활동을 격주로 진행하였다. 교사는 쉬운 한국어로 영화 대사의 어휘 설명 및 해석으로 동영상을 제작하여 학습 관리 시스템(LMS)에 게시하였다. 학생들은 소리 내어 읽기 활동은 줌을 통해 교사의 도움을 받으며 개인별 및 조별 소리 내어 읽기를 하였다. 사후 평가에서 사전 평가 대비 읽기와 쓰기 영역 모두에서 유의미한 향상을 보여주었다. 설문에서는 이해도, 만족도, 흥미도, 추천도의 정의적 측면에서 긍정적인 결과가 나타났다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study's purpose is to investigate the effects of reading movie scripts aloud in non-face-to-face general English courses on international students' English ability in the COVID-19 era. A general English class was delivered once a week for 15 weeks to 47 international students at a Seoul-based u...

주제어

표/그림 (3)

참고문헌 (14)

  1. Statistics Korea. http://www.index.go.kr/potal/main/EachDtlPageDetail.do?idx_cd1534. 2019. 

  2. Sung Hee Kim. The current status of Chinese international students who are learning English and required support at a university in Korea, Studies in Linguistics, Vol. 50, pp. 365-389. 2019. 

  3. Kyung-Rahn Kim. Chinese international students' difficulties in the comprehension of undergraduate English lectures. The Journal of Linguistics Science, Vol. 75, pp. 61-80. 2015. 

  4. Si-chun Song. A study of undergraduate Korean and international students' perceptions and preferences on English medium instruction taught by Korean instructors. Studies in English Language & Literature, Vol. 42, No. 3, pp. 221-243. 2016. DOI: 10.21559/aellk.2016.42.3.011 

  5. Jinhee Han. A study on the learners' class satisfaction in sysnchronous online classes. The Journal of the Convergence on Culture Technology, Vol. 7, No. 3, pp. 173-178. 2021. DOI: 10.17703/JCCT.2021.7.3.173 

  6. Sun-Young Heo. The effect of reading aloud on listening comprehension: Focusing on listening text type and learners proficiency level. Studies in Humanities, Vol. 51, pp. 61-77. 2016. 

  7. Eunkyong Jeon. The effects of shadow reading on EFL learners English listening comprehension. Modern English Education, Vol. 12, No. 4, pp. 377-396. 2011. 

  8. Sukjin Do. Effectiveness of repeated reading aloud tasks through a smart phone on academic achievement and attitude of EFL college. The Journal of Mirae English Language and Literature, Vol. 24, No. 2, pp. 507-525. 2019. 

  9. Na Young Kim. Effects of reading aloud tasks through a mobile phone on EFL vocabulary and reading comprehension skills. Multimedia-Assisted Language Learning, Vol. 21, No. 1, pp. 57-76. 2018. DOI: 10.15702/mall.2018.21.1.57 

  10. Ji-Hyun Lee. Memorizing word combination through double translation: With reference to Forrest Gump. STEM Journal, Vol. 17, No. 1, pp. 97-115. 2016. 

  11. Ji-Hyun Lee. Suggestions for Transmedia-Based Classroom Activities: Using Harry Potter and the sorcerer's stone. STEM Journal, Vol. 20, No. 3, pp. 91-114. 2019. DOI: 10.16875/stem.2019.20.3.91 

  12. Sook-Hyun Lee and Mun-Koo Kang. A study on the role of culture in the animation, Zootopia: Based on pop-culture references and Easter eggs. STEM Journal, Vol. 20, No. 3, pp. 71-90, 2019. DOI: 10.16875/stem.2019.20.3.71 

  13. Jiyeon Baek. Effects of cultural teaching through movies in English classes on EFL college students' attitudes towards English reading. International Journal of Advanced Culture Technology, Vol. 8, No. 4, pp. 177-182. 2020. DOI: 10.17703/IJACT.2020.8.4.177 

  14. Ken Hyland. Second language writing. Cambridge University Press. 2019. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로