$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

고등학생의 자아존중감과 인권의식의 구조관계연구
A Study on the Structural Relationship among Self-Esteem and Human Rights Awareness of High School Students 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.7 no.4, 2021년, pp.51 - 57  

김정은 (위덕대학교 사회복지학과) ,  김지숙 (위덕대학교 간호학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 고등학생의 자아존중감, 민주적 부모양육태도, 학교적응 및 인권의식 간의 구조관계와 직간접효과를 분석하는데 그 목적이 있다. 본 연구 대상은 한국청소년정책연구원의 아동청소년권리에 관한 국제협약 이행연구에 응답한 고등학생 총 3,456명의 패널데이터를 활용하였다. 자료분석SPSS 21과 AMOS 21.0 프로그램을 사용하여 통계처리하였다. 연구결과는 고등학생의 자아존중감이 민주적 부모양육 태도와 학교적응, 인권의식에 직접효과를 나타냈다. 고등학생의 자아존중감은 민주적 부모양육 태도와 학교적응을 매개로 하여 인권의식에 간접효과가 있음을 확인할 수 있었다. 결론적으로 고등학생의 인권의식의 향상을 위해서는 변인들 모두의 인과관계를 고려하여 학교사회복지지원이 필요하다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to analyze the structural relationship and direct and indirect effects among high school students' self-esteem, democratic parenting attitude, school adaptation, and human rights awareness. The subject of this study is panel data of a total of 3,456 high school students ...

주제어

표/그림 (7)

참고문헌 (23)

  1. 2020 National Human Rights Survey, National Human Rights Commission 2020. https://www.humanrights.go.kr 

  2. A study on the implementation of the UN Convention on the Rights of the Child : 2020 Review of Korean Children's and Youth rights, National Youth Policy Institute. 2020. 

  3. Hwang DJ, Song H, Kim SH, The Influence of Human Right Education on Adolescents' Awareness of Human Right -Focusing on the mediator effect of self-esteem, Korea Youth Research Association, 22(10), 77-100, 2015. 

  4. Park KS, The Effect of Parenting Attitude of the Youth using Community Children's Center on the Human Rights Consciousness. -The Mediating Effects of Self-esteem and Human Rights Consciousness Social Welfare Administration, Hansei Universit doctoral dissertation, 2020. 

  5. Yeong YJ, Effects of Personal, Familial, and School-Related Factors on Adolescents' Perceptions of Human Rights. Child Welfare Chungbuk National University, master's thesis, 2020. 

  6. Kim YK, Structural influencing relation family and school culture of highly human rights on human rights consciousness by its education. Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 9(11), 91-103, 2019. 

  7. Awareness Survey of International Standards on Human Rights of Children and Adolescents, National Human Rights Commission, 2017. 

  8. Koo JH, The Effect of School Environment on the Awareness of the Human Rights Perception of Middle & High School Students. Journal of Law-Related Education, 12(2), 77-102, 2017. 

  9. Bronfenbrenner, U, The experimental ecology of education. Teachers College Record, 78, 157-204, 1976. 

  10. Lee JY, Lee YM, Kim ML, Ahn SH, Lee HS, Exploring factors influencing students' human rights consciousness. The Journal of Saramdaum Education, 14(4), 85-104, 2020. 

  11. Hyun AN, The role of human rights friendly parental attitudes and school environments in adolescents' human rights consciousness: the mediating effect of self-esteem and gender differences, Journal of School Social Work, 35, 187-212, 2016. 

  12. Lee JS, Kang YS, Oh JC, Park SG. Influence of Community Consciousness of Children and Adolescents Using Local Children's Centers on Adaptation to School Life through Human Rights Consciousness, Journal of Public Policy Studies, 36(2), 391-412, 2019. 

  13. Kim JY, A Study on the Formation and Typology of Youth's Human Rights Consciousness, Journal of Law-Related Education, 6(2), 57-83, 2011. DOI : 10.29175/klrea.6.2.201112.57 

  14. Cheon JW, Park SH, A study on the influence of youth social capital on human rights consciousness and the mediating effects of the self esteem. Korea Institute of Youth Facility & Environment, 14(4), 151-161, 2016. 

  15. Ji OJ, Kim SY, Jeong JH, Ko MA, Jo HJ, Early Childhood Introduction, Seoul: Changjisa, 2013. 

  16. Park BK, The Direction of Improvement in Human Rights Education -Relationship between Rearing Attitude of Parents and High School Students' Awareness of Human Rights-, Study on The American Constitution, 22(3), 91-126, 2011. 

  17. Son, JH, A Study on Influence Factors of Soldiers in Adolescence's Human Rights Consciousness. Journal of Human Rights & Law-related Education, 9(1), 51-73, 2016. 

  18. Kim JA, Lee SC, Identifying Latent Classes of Human Rights Education and Human Rights Protection and Analyzing Differences of Human Rights Consciousness in Schools, Korean Journal of Educational Administration, 39(1), 193-216, 2021. DOI : 10.22553/keas.2021.39.1.193 

  19. Lee JK Influence of Human Right Awareness on Children's School Adaption, Social Welfare Soongsil University master's thesis, 2020. 

  20. Kim YM, Impact of Human Rights Experience on Children's Human Rights Consciousness: Children's Rights to Protection and Participation, Social Welfare Busan University, master's thesis, 2019. 

  21. Kim KH, Impacts of Perceived Parenting Styles on School Life Adjustment Among Adolescents: Comparison between Elementary, Middle, and High School Students, Korean Journal of Social Welfare Education, 51, 143-170, 2020. 

  22. M. Lenzi, A. Vieno, D. D. Perkins, M. Santinello, F. J. Elgar, A. Morgan, S. Mazzardis. Family affluence, school and neighborhood contexts and adolescents' civic engagement: a cross-national study. American Journal of Community Psychology, 5, 197-210, 2012. DOI: 10.1007/s10464-012-9489-7 

  23. Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton, NJ: Princeton University Press. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로