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철도역 출입구 추가설치 시 효과 평가: 신안산선 광명역 사례를 중심으로
Effectiveness Assessment of Additional Gate Installation at a Railway Station: Case Study at Gwang-Myeong Station 원문보기

KSCE Journal of Civil and Environmental Engineering Research = 대한토목학회논문집, v.41 no.6, 2021년, pp.715 - 725  

임광균 (송원대학교 철도경영학과) ,  김시곤 (서울과학기술대학교 철도전문대학원)

초록

철도역을 건설할 때 출입구는 많은 사람이 편리하게 이용할 수 있도록 적절한 위치에 배치되어야 한다. 그러나 건설비용 절감을 위해 출입구 설치 개수가 최소화되고 설치 위치도 이용자가 많은 곳에 배치되지 못하였다. 본 연구는 출입구 추가설치 시 경제적 효과로 보행교통류율, 점유공간, 이동(대기)시간 개선 정도를 이용하여 편익으로 산정하는 방법을 제시하였다. 특히, 개통되지 않은 철도역사의 외부에서 사람들이 특정 출입구를 이용하는 비율과 역사 내부에서 이동 경로별 이용자 수를 추정하는 방법을 제시하였다. 이 방법을 적용하여 실제 2025년 개통 예정인 신안 산선 광명역에 출입구를 추가로 설치할 때 효과를 분석하였다. 효과는 이동성만 개선되었다. 개통 첫해 이동성 개선 약 5.91억 원, 설치비용 75.8억 원이 산정되었고, 경제적 효과는 개통 후 30년 동안 B/C 1.21로 나타났다. 향후 기존 건설된 철도역뿐만 아니라 미개통된 철도역에서도 출입구를 추가로 설치할 때 이 방법을 적용하여 체계적인 효과분석이 가능할 것으로 기대된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

When constructing railway stations, gates shall be located in appropriate locations for convenient use. However, to reduce construction costs, the number of gates was minimized and the location was not appropriately placed to the direction of many users. This study proposed a method to calculate the...

주제어

표/그림 (13)

참고문헌 (13)

  1. Donghae Eng. (2017). Feasibility study on the installation of additional entrance to Dunchon-dong station on line 5 (in Korean). 

  2. Korea Development Institute (KDI) (2017). A study on the standard guidelines for preliminary feasibility study of road and railway projects (in Korean). 

  3. Korea National Railway (KR) (2014). Handbook for railway design (in Korean). 

  4. Korea Transport Institute (KOTI) (2006). Development of transportation connection and transfer system technology (in Korean). 

  5. Korea Transport Institute (KOTI) (2016). A study on the improvement of railway station entrance (in Korean). 

  6. Lee, H. (2019). "Evaluation of exterior entrances in railway station" Journal of The Korean Society For Urban Railway, Vol. 7, No. 2. pp. 141-148. DOI: 10.24284/JKOSUR.2019.6.7.2.141 (in Korean). 

  7. Ministry of Economy and Finance (MOEF) (2019a). Detailed guidelines for budgeting and fund operation plans (in Korean). 

  8. Ministry of Economy and Finance (MOEF) (2019b). General guidelines for conducting preliminary feasibility analysis (in Korean). 

  9. Ministry of Land, Infrastructure and Transport (MOLIT) (2013). Road capacity manual (in Korean). 

  10. Ministry of Land, Infrastructure and Transport (MOLIT) (2017). Guidelines for investment evaluation of transportation facilities (in Korean). 

  11. Ministry of Land, Infrastructure and Transport (MOLIT) (2018a). Design guidelines for urban railway stations and transfer facilities (in Korean). 

  12. Ministry of Land, Infrastructure and Transport (MOLIT) (2018b). Guidelines for design and layout of transfer centers and complex transfer centers (in Korean). 

  13. Public Procurement Service (PPS) (2018). An establishment of government analysis system for construction cost (in Korean). 

저자의 다른 논문 :

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