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e-Navigation 서비스를 위한 충돌사고 평가지표 개발
Development a Collision Accident Evaluation Indicator for an e-Navigation Service 원문보기

海洋環境安全學會誌 = Journal of the Korean society of marine environment & safety, v.27 no.1, 2021년, pp.1 - 12  

김정호 ((사)한국해양안전진흥협회) ,  배석한 (한국해양수산연수원) ,  장은규 (한국해양수산연수원)

초록
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IMO에서는 선박운항기술에 ICT기술을 융합하여 해양사고를 예방하는 e-Navigation의 도입을 추진하고 있다. 국내에서도 해양사고의 취약계층인 어선 및 연안을 항해하는 소형선박을 대상으로 한국형 e-Navigation을 개발하고 있다. 그러나 한국형 e-Navigation의 성공적인 개발을 위해서는 현재까지 진행된 개발성과를 평가하고 개발 방향성을 재정립할 수 있도록 개발성과를 평가할 수 있는 지표의 개발이 필요하다. 따라서 본 연구에서는 주요한 해양사고인 충돌사고를 중심으로 e-Navigation 서비스의 개발목표에 맞춘 평가지표를 개발하고자 하였다. 본 연구에서는 RCA기법과 FTA 기법을 활용해 해상 충돌사고 발생 근본원인을 도출하고 이를 정량화하여 e-Navigation 서비스를 위한 충돌사고 평가지표를 개발하였다. 해당지표는 e-Navigation의 개발지표 및 충돌사고 분석을 위한 지표로 활용되어 해양사고 저감에 도움이 될 것으로 사료된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The International Maritime Organization (IMO) is promoting the introduction of e-Navigation that prevents maritime accidents by fusion of Information & Communication Technology (ICT) with ship operation technology. In Korea, Korean e-Navigation is also being developed for fishing vessels and small v...

주제어

참고문헌 (10)

  1. An, K.(2015), A Study on the Collision Prevention Support System for Small Ships based on e-navigation, Doctoral dissertation, Graduate School of Mokpo National Maritime University. 

  2. Baker, C. C. and A. K. Seah(2004), Maritime accidents and human performance: the statistical trail, In MarTech Conference, Singapore, pp. 225-240. 

  3. Kim, H. T. and S. Na(2017), Development of a Human Factors Investigation and Analysis Model for Use in Maritime Accidents: A Case Study of Collision Accident Investigation. Journal of Korean Navigation and Port Reserch, 41(5), pp. 303-318. 

  4. Kim, H. T., S. Na, and W. H. Ha(2011), A case study of marine accident investigation and analysis with focus on human error. Journal of the ergonomics society of Korea, 30(1), pp. 137-150. 

  5. Kim, S. H., H. S. Kim, H. S. Kang, and W. S. Kim(2017), An analysis on marine casualties of fishing vessel by FTA method, Journal of the Korean Society of Fisheries and Ocean Technology, 53(4), pp. 430-436. 

  6. Kim, S. S., J. Y. Jong, W. J. Ha, D. H. Song, and J. S. Park(2000), A Study on the Investigation and Analysis of Collisions at Sea, Journal of Korean Navigation and Port Reserch, 24(1), pp. 13-22. 

  7. Lee, H. J., E. Y. Choi, M. S. Ock, and S. I. Lee(2017), Guidelines for Performing Root Cause Analysis. Quality improvement in health care, 23(1), pp. 25-38. 

  8. Oh, S. D.(2018), A comparative analysis of policy responses to the fourth industrial revolution: government strategies in view of capitalism, Master's Thesis. Graduate School of Yonsei University. 

  9. Parker, J.(2015), Root Cause Analysis in Health Care: Tools and Techniques, The Joint commission. 5th. Illinois, USA: Oak Brook. 

  10. Sim, W. S., J. W. Park, and Y. G. Lim(2010), The Study on the trend of international standards and the domestic plan to cope with e-navigation. The journal of the Korea Institute of Maritime Information & Communication Sciences, 14(5), pp. 1057-1063. 

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