$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

원격수업 시대, 가정의 ICTs 환경 적합성: 가구 및 가구원 수별 스마트기기 보유 단기 종단적 비교
Home ICTs environment for distance learning contexts: A longitudinal comparison of household smart devices 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.19 no.1, 2021년, pp.11 - 22  

진미정 (서울대학교 아동가족학과 및 생활과학연구소) ,  배한진 (서울대학교 아동가족학과) ,  권순범 (서울대학교 아동가족학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

코로나19 확산으로 초·중·고등학교에서 비대면 원격수업이 시행되고 있으나 가정의 ICTs 환경이 어떻게 갖추어져 있는지에 대한 실증데이터를 분석한 연구는 부족한 상황이다. 가정의 ICTs 환경이 원격수업에 적합한지 알아보기 위해 한국미디어패널조사 데이터를 사용하여 2012년과 2019년 사이 스마트기기 보유량의 변화와 가구 특성에 따른 스마트기기 보유량 차이를 살펴보았다. 본 연구결과에 따르면 2012년에 비해 2019년에는 데스크톱 PC 보유량은 줄어들었으나 노트북 PC, 태블릿 PC, 스마트폰의 보유량이 증가하여 전체적으로는 대부분의 가정에서 원격수업 환경이 갖추어진 것으로 볼 수 있다. 그러나 스마트기기에서 스마트폰을 제외할 경우, 가구소득 500만원 미만 가정에서는 자녀수 별로 원격수업에 필요한 기기를 갖추지 못한 비율이 약 30%로 나타나 가구소득에 따라 원격수업 여건이 다름을 보여준다. 본 연구는 가정의 ICTs 환경을 분석하고 소득집단에 따라 보유 기기 유형의 차이가 있음을 확인함으로써 원격수업으로 인한 불평등을 방지하기 위한 개입 지점을 제시한다는 점에서 의의가 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The COVID-19 pandemic has led to distance learning in primary and secondary school. Little has been known whether home ICTs environment is appropriate for the distance learning. This paper aims to assess the current state of ICTs environment at home for the distance learning of children. Using 2012 ...

주제어

표/그림 (7)

참고문헌 (29)

  1. Ministry of Education. (2020, April 1). All-out efforts made to support students for online classes. Retrived from http://english.moe.go.kr/boardCnts/view.do?boardID265&boardSeq80479&lev0&searchTypenull&statusYNC&page1&senglish&m0301&opTypeN 

  2. H. Yoo, J. Song & S. Jeong. (2020). A study on improvements in software and legal infrastructure for K-12 online education. Retrived from Software Policy & Research Institute website: https://spri.kr/posts/view/23035?codeissue_reports 

  3. Ministry of Education. (2020, July 22). "The government will promptly improve the function of the public learning management system (LMS) and establish a school wireless network to build a foundation for remote classes.". Retrived from https://www.moe.go.kr/boardCnts/view.do?boardID295&boardSeq81313&lev0&searchTypenull&statusYNW&page1&smoe&m020401&opTypeN. 

  4. H. Chang (2020). Changes and prospects in the post-corona era: Focusing on distance education in primary and secondary school. The HRD Review, 23(3), 96-119. 

  5. H. S. Shin & S. H. Kim (2019). Do ICT related factors make a difference in the collaborative problem-solving skills of the youth?: A cross-level analysis of ICT resources at home and school. The Journal of Korean Education, 46(1), 137-160. 

  6. B. Lee. (2020, July). Parents' Perceptions and Role in the Era of Online Public Education. Paper presented at the Family-School Partnership Policy Seminar, Seoul. Retrived from http://family-school.snu.ac.kr/new/sub4/4_1.php?modeview&number45&page1&b_nameforum1 

  7. Korea Information Society Development Institute (2020). Main contents of 2019 Korean Media Panel Survey. Retrived from http://www.kisdi.re.kr/kisdi/fp/kr/publication/selectResearch.do?cmdfpSelectResearch&sMenuType2&curPage1&searchKeyTITLE&searchValue2019&sSDate&sEDate&controlNo14669&langdiv1 

  8. National Assembly Research Service. (2020). 2020 Inspection of the State Administration (ISA) 7: Education Committee; Culture, Sports and Tourism Committee. Retrived from https://www.nars.go.kr/eng/report/view.do?categoryId&cmsCodeCM0182&searchTypeTITLE&searchKeyword&brdSeq30588 

  9. H.-J. Kang. (2016). The relationships among smartphone use, mental health and physical health: Focusing on smartphone users' attitudes. Journal of Digital Convergence, 14(3), 483-488. DOI : 10.14400/JDC.2016.14.3.483 

  10. S. S. Cha & B. K. Seo. (2018). Smartphone use and smartphone addiction in middle school students in Korea: Prevalence, social networking service, and game use. Health Psychology Open, 5(1), 1-15. DOI : 10.1177/2055102918755046 

  11. J.-H. Moon, M.-J. Jeon & E.-S. Song (2019). Influences of Smartphone Overuse on Health and Academic Impairment in Adolescents : Using Data from Korea Youth Risk Behavior Web-based Survey of 2017. Journal of the Korea Entertainment Industry Association 13(2), 177-186. DOI : 10.21184/jkeia.2019.2.13.2.177 

  12. Y. Kim. (2011). The present status and future direction of smart education (OR 2011-02-7). Seoul: Korean Educational Development Institute. 

  13. J. H. Ryu. (2018). The influence of Information and Communications Technology on the educational facility design - Focused on the review of literature and current issues for the change of education system according to the development of ICT. Design Convergence Study, 17(6), 195-211. DOI : 10.31678/sdc.73.13 

  14. Ministry of Education, Science and Technology (2011, October 12). Announcement of action plan for introduction of smart education. retrived from https://www.korea.kr/news/pressReleaseView.do?newsId155788373 

  15. K.-S. Noh & S.-H. Ju. (2013). A study on the environment anlysis and policy of smart education. Journal of Digital Convergence, 11(4), 35-44. DOI : 10.14400/jdc.2015.13.1.77 

  16. Y. R. Kim. (2013). Implications for strategies and finding subjects through policy anlysis of SMART education: Characteristics of policy, historical approach, contents analysis. The Journal of Digital Policy & Management, 11(11), 155-161. DOI : 10.14400/jdpm.2013.11.11.155 

  17. UNESCO(2020). Distance learning strategies in response to COVID-19 school closures. UNESCO COVID-19 Education Response Education Sector issue notes, 2.1, 1-8. 

  18. H.-Y. Park. (2020). Corona effect: Educational crisis and opportunity in a pandemic and technology-driven society.. Monthly Public Policy, 178, 16-18. 

  19. F. Dalipi, A. S. Imran, F. Idrizi, & H. Aliu (2017). An analysis of learner experience with MOOCs in mobile and desktop learning environment. In J. L. Kantola, T. Barath, S. Nazir & T. Andre (Eds.), Advances in human factors, business management, training and education (pp. 393-402). Switzerland: Springer. DOI : 10.1007/978-3-319-42070-7 

  20. H. Kon, H. Kobayashi, N. Sakurai, K. Watanabe, Y. Yamaga, & T. Ono. (2017). Personal computer versus personal computer/mobile device combination users' preclinical laboratory e-learning activity. Journal of investigative and clinical dentistry, 8(4), e12248. DOI : 10.1111/jicd.12248 

  21. J. Gikas, & M. M. Grant. (2013). Mobile computing devices in higher education: Student perspectives on learning with cellphones, smartphones & social media. The Internet and Higher Education, 19, 18-26. DOI : 10.1016/j.iheduc.2013.06.002 

  22. S.-G. Kang et al. (2020). Responding to COVID-19: Online classes in Korea (IP 2020-02). JinCheon: Korean Educational Development Institute. 

  23. E.-T. Park & I.-H. Cho. (2013). The effects of screen size on learning. Journal of Korea Entertainment Industry Association, 7(3), 53-62. DOI : 10.21184/jkeia.2013.09.7.3.53 

  24. S. Kang & S. Park. (2012). A study on the novel ICT based services: focused on N-device smart education services. Journal of Information Technology Services, 11(3), 161-175. DOI : 10.9716/kits.2012.11.3.161 

  25. National Information Society Agency. (2019). The Report on the Digital Divide 2019. Sejong: National Information Society Agency 

  26. K. Lim & D. Y. Lee. (2012). Research on pre-service teachers' perceptions of smartphones for educational use and suggestions for school policy. Journal of Digital Convergence, 10(9), 47-57. 

  27. Y. Choi, K. Lee, & J. Cha (2020, December 14.). Pre-emptive introduction of the 3rd stage of social distance between schools in the Seoul metropolitan area... Distance classes will be held at kindergartens, elementary, middle and high schools until the end of the year. retrived from https://www.donga.com/news/Society/article/all/20201214/104426947/1 

  28. M. Chin, M. Sung, S. Son, J. Yoo. J. Lee & Y. E. Chang. (2020). Changes in family life and relationships during the COVID-19 pandemic and their associations with perceived stress. Family and Environment Research, 58(3), 447-461. DOI : 10.6115/fer.2020.032 

  29. M. Chin, S. Kwon & H. Bae (2019). Correlation between husband and wife smartphone use time. Family and Environment Research, 57(4), 473-483. DOI : 10.6115/fer.2019.035 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로