$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

디지털 멀티모달 스토리텔링: 학습자 인식에 대한 이해
Digital Multimodal Storytelling: Understanding Learner Perceptions 원문보기

융합정보논문지 = Journal of Convergence for Information Technology, v.11 no.3, 2021년, pp.174 - 184  

정선주 (가천대학교 영미어문학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 다중양식의 대학 전공수업에의 적용 가능 여부와, 학생들의 다중양식 과업에 대한 인식을 살펴보는 것을 목적으로 한다. 이 연구를 위해 28명의 영어를 전공하는 학생들이 전공수업의 일환으로 디지털 스토리텔링 과제를 수행하였다. 디지털 스토리텔링에 대한 학생들의 인식을 조사한 설문지와 성찰지를 분석해 본 결과, 디지털 스토리텔링 과제가 학생들의 적극적 참여와 동기부여를 제공한다는 사실을 알게 되었다. 그러나 다른 한편으로, 디지털 스토리텔링 과제는 학생들에게 더 많은 정신적 노력을 요구하고 더 많은 긴장을 초래한다는 사실도 알게 되었다. 디지털 스토리텔링은 학생들로 하여금 다양한 기술을 공부하게 하고 학습 과정 중에 다중양식 측면을 적용할 수 있도록 지원함으로써, 학생들의 적극적 참여를 유도하고 유의미하고 재미있는 결과를 가져오는 자기주도 학습을 유도할 수 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The present study intends to understand how multimodality can be implemented in a content course curriculum and how students perceive multimodal tasks. Twenty-eight students majoring in English were engaged in a digital storytelling assignment as a part of the content curriculum. Findings from the q...

주제어

표/그림 (6)

참고문헌 (29)

  1. M. Li. (2020). Multimodal pedagogy in TESOL teacher education. System, 94, 1-13. DOI : 10.1016/j.system.2020.102337 

  2. K. Mills. (2007). "Have you seen Lord of the Rings?" Power, pedagogy, and discourses in a multiliteracies classroom. Journal of Language, Identity, and Education, 6(3), 221-241. DOI : 10.1080/15348450701454247 

  3. C. A. Hafner & L. Miller. (2011). Fostering learner autonomy in English for science: A collaborative digital video project in a technological learning environment. Language Learning & Technology, 1(3). DOI : 10125/44263 

  4. The New London Group. (1996). A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard Educational Review, 66(1), 60-92. 

  5. C. P. Casanave. (2017). Controversies in second language writing: Dilemmas and decisions in research and instruction (2nd ed.). Ann Arbor: University of Michigan Press. 

  6. M. C. Hagood, M. Provost, E. Skinner & P. Egelson. (2008). Teachers' and students' literacy performance in and engagement with new literacies strategies in underperforming middle schools. Middle Grades Research Journal, 3, 57-95. 

  7. Y. Kim & D. Belcher. (2020). Multimodal composing and traditional essays: Linguistic performance and learner perceptions. RELC Journal, 51(1), 86-100. DOI : 10.1177/0033688220906943 

  8. C. A. Hafner, L. Miller & C. K. F. Ng. (2013). A tale of two genres: narrative structure in students' scientific writing. In M. Gotti, C. Sancho Guinda (Eds) Narratives in Academic and Professional Genres. Bern: Peter Lang, 235-256. 

  9. L. Jiang & J. Luk. (2016). Multimodal composing as a learning activity in English classrooms: Inquiring into the sources of its motivational capacity. System, 59, 1-11. DOI : 10.1016/j.system.2016.04.001 

  10. J. Hur & S. Suh. (2012). Making learning active with interactive whiteboards, podcasts, and digital storytelling in ELL classrooms. Computers in The Schools, 29(4), 320-338. 

  11. J. M. Lim. (2020). Language in multimodal writing processes and performance: Developing multimodal writing tasks for L2 learners. Doctoral dissertation. Michigan State University, East Lansing. 

  12. H. Chung & P. Park. The perceptions of making digital English stories using a digital storytelling method. The Journal of Yeolin Education, 25(1), 23-45. DOI : 10.18230/tjye.2017.25.1.23 

  13. P. Park & H. Chung. (2016). The effects of proficiency-levelled elementary English classes using a creative digital story writing method. Modern English Education, 17(1), 227-250. DOI : 10.18095/meeso.2016.17.1.11 

  14. T. N. Yoon. (2013). Are you digitized? Ways to provide motivation for ELLs using digital storytelling. International Journal of Research Studies in Educational Technology, 2(1), 25-34. 

  15. G. Kress. (2003). Literacy in the new media age. London: Routledge. 

  16. A. Tendero. (2006). Facing versions of the self: The effects of digital storytelling on English education. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 6(2), 174-194. 

  17. P. Vinogradova, H. A. Linville & B. Bickel. (2011). "Listen to my story and you will know me": Digital stories as student-centered collaborative projects. TESOL Journal, 2(2), 173-202. DOI : 10.5054/tj.2011.250380 

  18. C. A. Hafner, A. Chik & R. H. Jones. (2015). Digital literacies and language learning. Language Learning & Technology, 19(3), 1-7. 

  19. C. A. Hafner. (2015). Remix culture and English language teaching: the expression of learner voice in digital multimodal compositions. TESOL Quarterly, 49(3), 486-50. DOI : 10.1002/tesq.238 

  20. G.A. Hull & M. L. Katz. (2006). Crafting an agentive self: Case studies of digital storytelling. Research in the Teaching of English, 41(1), 43-81. 

  21. M. Reid, D. Parker & A. Burn. (2002) Evaluation report of the BECTA digital video pilot project. Coventry : BECTA. 

  22. V. Ramanathan & D. Atkins. (1999). Individualism, academic writing, and ESL writers. Journal of Second Language Writing, 8(1), 45-75. DOI : 10.1016/S1060-3743(99)80112-X 

  23. T. Banaszewski. (2002). Digital storytelling finds its place in the classroom(MultiMedia Schools). (Online). http://www.infotoday.com/MMSchools/jan02/banas zewski.htm 

  24. J. Bloch. (2018). Digital storytelling in the multilingual academic writing classroom: Expanding the possibilities. Dialogues: An Interdisciplinary Journal of English Language Teaching and Research, 2(1), 96-110. DOI : 10.30617/dialogues.2.1.6 

  25. A. Sadik. Digital storytelling: A meaningful technology-integrated approach for engaged student learning. Educational Technology Research & Development, 56(4), 487-506. DOI : 10.1007/s11423-008-9091-8 

  26. M. E. Castaneda. (2013). "I am proud that I did it and it's a piece of me": Digital storytelling in the foreign language classroom. CALICO Journal, 30(1), 44-62. DOI : 10.1558/cj.30.1.44-62 

  27. B. R. Robin. (2008). Digital storytelling: A powerful technology tool for the 21st century classroom. Theory Into Practice, 47, 200-228. DOI : 10.1080/00405840802153916 

  28. V. Braun & V. Clarke. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-101. DOI : 0.1191/1478088706qp063oa 

  29. D. P. Ausubel. (1963). The psychology of meaningful verbal learning. New York : Grune & Stratton. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로