$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

중국 대학생의 한국 드라마 선택요인에 영향을 미치는 변인
Variables Affecting Chinese University Students' Selection Factors for Korean Drama 원문보기

한국융합학회논문지 = Journal of the Korea Convergence Society, v.12 no.5, 2021년, pp.267 - 274  

유력 (우석대학교 교육 및 문화 콘텐츠 개발학과) ,  백종남 (우석대학교 특수교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구는 중국 대학생의 한국 드라마 선택요인에 영향을 미치는 변인이 무엇인지 알아보았다. 이 연구의 참여자는 중국 후난성(湖南省) 지역의 379명 대학생이다. 이 연구의 자료 수집을 위해 온라인 설문조사 프로그램(问卷星, www.wjx.cn)을 이용하였다. 이 연구의 측정 도구는 '한국 드라마 선택요인 측정 도구'로서, 작품완성도(completeness of work)와 인지도(recognition) 등 두 영역으로 구성되었다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 중국 대학생의 한국 드라마 선택요인은 작품완성도가 인지도 요인보다 높다. 둘째, 중국 대학생의 성별, 학년, 연령, 전공, 한국 드라마 시청 빈도에 따라 한국 드라마 선택요인에 차이가 있다. 셋째, 중국 대학생의 선호 장르에 따라 작품 완성도 및 인지도 차원 선택요인에 영향을 미친다. 마지막으로 이 연구의 결과에 따라 논의하였고, 글로벌 시대 한국 드라마의 질적 재도약을 위해 제언하였다. 중국에서 한류 시장 확대를 위해 중국 대학생의 정서를 포용하는 문화 콘텐츠를 개발하고, 중국 청년의 최신 소비 트렌드를 반영하는 전파 전략을 수립하여야 하며, 한국 드라마의 세련된 영상미를 구현하는 것이 필요하다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study was designed to investigate the variables affecting Chinese university students' selection factors for Korean drama. Participants in this study were 379 university students from Hunan Province, China. An online survey program(www.wjx.cn) was used to collect data for this study. The tool o...

주제어

표/그림 (9)

참고문헌 (30)

  1. D. Bell. (1972). The cultural contradictions of capitalism. Journal of Aesthetic Education, 6(1/2), 11-38. 

  2. X. G. Chen & Q. Dai. (2009). Appreciation of Film and Television. Beijing : Peking University Press. 

  3. W. Xue. (2015). From the perspective of Korean cultural policy, analyzes the popularity of Korean dramas and discusses its enlightenment to China's cultural industry. Decision Forum: Proceedings of the Symposium on Decision Making from the Perspective of Public Management, 2015(I), 96-98. 

  4. Korea Creative Content Agency. (2020). 2019 Hallyu white paper. Seoul : National Central Library Press. 

  5. Korea Cultural Development Institute. (2018). Korea Creative Content Agency(KCCA) Introduction. https://www.kocca.kr/ch/main.do# 

  6. Chinese Ministry of Foreign Affairs. (1992). Joint Communique on Establishment of Diplomatic Relations between the People's Republic of China and the Republic of Korea. https://www.fmprc.gov.cn/web/gjhdq_676201/gj_676203/yz_676205/1206_676524/1207_676536/t5614.shtml 

  7. Chinese Ministry of Foreign Affairs. (2020). Relations between China and South Korea. https://www.fmprc.gov.cn/web/gjhdq_676201/gj_676203/yz_676205/1206_676524/sbgx_676528/. 

  8. Xinhuanet. (2018). Chinese students account for more than half of all foreign students in South Korea. http://www.xinhuanet.com/local/2018-03/07/c_1122501082.htm 

  9. Korea-China Science and Technology Cooperation Center. (2016). Research on the current situation of science, technology and culture cooperation between South Korea and China and its development plan. Beijing. 

  10. Korea Institute for International Cultural Exchange and Promotion. (2020). Korean Wave White Paper 2019. Seoul. 

  11. J. Heo. (2002). The 'Hanliu(Korean syndrome)' phenomenon and the acceptability of Korean TV dramas in China. Korean Journal of Broadcasting and Telecommunication Studies, 16(1), 496-529. 

  12. C. J. Kong & S. K. An. (2012). Selection Factors of Korean Dramas for Chinese Audiences, and the National Image of South Korea. The Journal of the Korea Contents Association, 12(8), 136-145. DOI: 10.5392/JKCA.2012.12.08.136 

  13. C. J. Kong. (2011). The research on the selection factors of Korean Dramas for Chinest audiences, and the national image of South Korea. Master's thesis. Graduate School of Tong Myong University. 

  14. S. S. Park & S. S. Yang. (2014). A study on the image of Korea and Korean products from the perspectives of Chinese viewers of K-Drama. Journal of China Area Studies, 1(1), 1-33. 

  15. Y. Feng. (2009). The reason and inspiration of the popularity of Korean dramas in China. Journal of Huangshan University, 11(1), 101-103. 

  16. S. K. Yu & M. K. Ko. (2006). Analysis of the relationship between Chinese students' viewing behavior of Korean drama and their attitude toward Korea. Media, Gender & Culture, 6, 46-76. 

  17. H. Yan. (2012). Current factors related to the internal success factors of Hallyu dramas in China: For Chinese university students. Master's thesis, Graduate School of Renji University. 

  18. L. W. Jeffres. (1978). Cable TV and viewer selectivity. Journal of Broadcasting, 22(2), 167-177. 

  19. X. Z. Kim. (2002). The study of the reasons why viewers choose television programs. Broadcasting Research, 2002(Winter Issue), 167-193. 

  20. F. Yu. (2011). The influence of the spread of Korean dramas on the culture of urban youth in my country-taking Qingdao as an example. Press, 2011(6), 114-118. 

  21. B. Dong. (2008). Korean drama guide: Contemporary Korean TV drama research. Beijing: Communication University of China Press. 

  22. Y. Zhang, B. Han & S. S. Ren. (2008). A survey of movie audiences of Chinese and Korean college students. Journal of Beijing Film Academy, 2008(02), 51-64. 

  23. Y. Zhang & Z. Tan. (2008). The mirror image: A comparative study of Korean and Chinese film narratives and audiences. Beijing : Central Compilation and Translation Press. 

  24. Z. X. Jin & G. L. Zhang. (2013). A comparative study on the viewing of Korean dramas by Chinese and Korean college students. Journal of China University of Geosciences, 12(3), 73-78. 

  25. X. Z. Jing. (1997). Star Power Analysis of Korean Movie Stars. Mishima Economic Research Institute research report. 

  26. B. R. Litman & L. S. Kohl. (1989). Predicting financial success of motion pictures: The 80s experience. Journal of Media Economics, 2(2), 35-50. 

  27. S. Liu, J. W. Jun & J. R. Jin. (2014). Factors influencing film consumption between Korean and Chinese moviegoers. Speech and Communication, 23, 39-73. 

  28. W. H. Chu, Z. X. Liu & Y. L. Wang.. (2003). Chinese college students and the "Korean Wave": A survey and analysis report on "Korean Wave". Journal of China Youth University for Political Sciences, 22(4), 11-17. 

  29. D. H. Kim & J. S. Nam. (2015). The debut of the network TV series and the response strategy of the South Korean portal - Naver's video service strategy is the center. Contents Plus, 13(3), 35-50. 

  30. X. Zhang. (2018). A Study on the motivation to use, satisfaction, and involvement of OTT(over-the-top) services in China. Master's thesis. Graduate School of Hanyang University. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로