$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 전개도 과제에서 지오픽스와 Cabri 3D를 활용한 학습의 효과 비교
Comparative study of the effects in using geofix and cabri 3D on folding nets' activities 원문보기

Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series A. The Mathematical Education, v.60 no.2, 2021년, pp.159 - 172  

서화진 (전주송원초등학교) ,  이광호 (한국교원대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 조작 교구와 탐구형 기하 소프트웨어를 활용한 전개도 학습이 초등학교 5학년 학생들의 공간 감각에 주는 영향을 비교·분석하는 것이다. 이를 위해 한 실험집단은 조작 교구인 지오픽스를 한 실험집단은 탐구형 기하 소프트웨어인 Cabri 3D를 활용하여 전개도를 학습하였다. 비교 집단은 교구나 소프트웨어의 사용 없이 학습지만으로 학습을 진행하였다. 사전과 사후에 공간 감각 검사를 실시하여 그 수준을 파악하였고, 시선 추적 검사를 실시하여 전개도 과제를 해결하는 학생들의 전략을 분석하였다. 그 결과 조작 교구인 지오픽스를 활용한 전개도 학습이 공간 감각에 가장 효과적이었으며, Cabri 3D 또한 전개도를 학습하기 위한 좋은 도구가 될 수 있음을 확인할 수 있었다. 또한, 전개도 학습 이후 학생들의 해결 전략은 가장 효율적인 전략이었던 분석적 전략이 증가하였으며, 이러한 과정에서 시선 추적은 학생들의 전략을 탐색하는 매우 유용한 도구가 됨을 알 수 있었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to compare and analyze the effects of physical manipulative and exploratory geometry software on the spatial sense for 5th grade elementary school students in learning nets. For this purpose, ton experimental group used Geofix, an operational learning tool, and the exper...

주제어

표/그림 (15)

참고문헌 (48)

  1. Accascina, G., & Rogora, E. (2006). Using cabri 3D diagrams for teaching geometry. International Journal for Technology in Mathematics Education, 13(1), 11-22. 

  2. Alias, M., Black, T. R. & Gray, D. E. (2002). Effect of instructions on spatial visualisation ability in civil engineering students. International Education Journal, 3(1), 1-12. 

  3. Arici, S., & Aslan-Tutak, F. (2015). The effect of origami-based instruction on spatial visualization, geometry achievement, and geometric reasoning. International Journal of Science and Mathematics, 13, 179-200. 

  4. Baki, A., Kosa, T., & Guven, B. (2011). A Comparative study of the effects of using dynamic geometry software and physical manipulatives on the spatial visualisation skills of pre-service mathematics teachers. British Journal of Educational Technology, 42(2), 291-310. 

  5. Battista, M. T., Wheatley, G. H., & Talsma, G. (1982). The importance of spatial visualization and cognitive development for geometry learning of preservice elementary teachers. Journal for Research in Mathematics Education, 13, 332-340. 

  6. Burin, D. I., Delgado, A. R., & Prieto, G. (2000). Solution strategies and gender differences in sptatial visualization tasks. Psicologica, 21, 275-286. 

  7. Chaim, D. B., Lappan, G., & Houang, R. T. (1988). The Effect of Instruction on Spatial Visualization Skills of Middle School Boys and Girls. American Educational Research Journal, 25(1), 51-71. 

  8. Cho, Y. S. & Chong, Y. O. (2012). Survey on the Spatial Sense Ability of Elementary School Students. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 16(3), 359-388. 

  9. Chong, Y. O. (2017). Teaching Spatial Sense of Solid Figures in Elementary School Mathematics. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 21(1), 161-194. 

  10. Chung, Y. W, & Kim, B. Y. (2014). Didactical Contemplation on the Development Figure. School Mathematics, 16(2), 285-301. 

  11. Clements, D. H., & Battista, M. T. (1992). Geometry and spatial reasoning. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 420-464). New York: Macmillan. 

  12. Cohen, N. (2003). Curved solids nets. In N. Pateman, B. J. Dougherty, & J. Zillox (Eds.), Proceedings of the 27th PME International Conference, 2, 229-236. 

  13. Cochran, K. F., & Wheatley, G. H. (2002). The Journal of General Psychology, 116(1), 43-55. 

  14. Del Grande, J. J. (1987). Spatial perception and primary geometry. In M. M. Lindquist & A. P. Shulte (Eds ), Learning and teaching geometry K-12 (pp. 126-135). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics. 

  15. Ekstrom, R. B., French, J. W., Harman, H. H., & Dermen, D. (1976). Manual for kit of factor-referenced cognitive test. Princeton, NJ: Educational Testing Service. 

  16. Fennema, E., & Romberg, T. A. (Eds.) (1999). Mathematics Classrooms that Promote Understanding. Mahwah, NJ: Erlbaum., 이광호, 이현숙, 이경미, 윤혜영, 정미혜, 하수현 (역) (2011). 이해를 촉진하는 수학교실. 서울: 경문사. 

  17. Gilligan, K. A., Flouri, E. & Farran, E. K.(2017). The contribution of spatial ability to mathematics achievement in middle childhood. Journal of Experimental Child Psychology, 163, 107-125. 

  18. Gluck, J., & Fitting, S. (2003). Spatial strategy selection: Interesting incremental information. International Journal of Testing, 3(3), 293-308. 

  19. Guven, B., & Kosa, T. (2008). The effect of dynamic geometry software on student mathematics' spatial visualization skills. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 7(4), Article 11. 

  20. Hong, G. J. & Yi, H. S. (2015). A Study on Sketch Maps and Planar Figures in Elementary School-In Consideration of Successive Korean Curriculums and Foreign Textbooks. School Mathematics, 17(4), 531-553. 

  21. Jeong, H. R., Lee, S. J. & Cho, H. H. (2016). Educational Application of Turtle Representation System for Linking Cube Mathematics Class. School Mathematics. 18(2). 323-348. 

  22. Karakus, F., & Peker, M. (2015). The effects of dynamic geometry software and physical manipulatives on pre-service primary teachers' van hilel elvels and spatial abilities. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 6(3), 338-365. 

  23. Kell, H. J., & Lubinski, D. (2013). Spatial ability: A neglected talent in educational and occupational settings. Roeper Review, 35(4), 219-230. 

  24. Kim, Y. K. & Pang, J. S. (2007). An Investigation on 6th Grade Students' Spatial Sense and Spatial Reasoning. School Mathematics, 9(3), 353-373. 

  25. Kosa, T. (2016). The effect of using dynamic mathematics software: cross section and visualization. International Journal of Technology in Mathematics Education, 23(4), 121-128. 

  26. Kozhevnikov, M., & Hegarty, M. (2001). A dissociation between object manipulation spatial ability and spatial orientation ability. Memory & Cognition, 29(5), 745-756. 

  27. Kurtulus, A. (2013). The effects of web-based interactive virtual tours on the development of prospective mathematics teachers' spatial skills. Computers & Education, 63, 141-150. 

  28. Kurtulus, A., & Uygan, C. (2010). The effects of Google Sketchup based geometry activities and projects on spatial visualization ability of student mathematics teachers. World Conference on Learning, Teaching and Administration (pp. 384-389). Cairo, Egypt: Elsevier Ltd. 

  29. Linn, M. C., & Petersen, A. C. (1985). Emergence and characterization of gender differences in spatial abilities: a meta-analysis. Child Development, 56(6), 1479-1498. 

  30. Lohman, D. F. (1979). Spatial ability: A review and re-analysis of the correlational literature (Technical Report No. 8). Stanford CA: Stanford University, School of Education, Aptitude Research Project. 

  31. Mcgee, M. G. (1979). Human spatial abilities: sources of sex differences. New York: Praeger. 

  32. Ministry of Education(2015a). Mathematics curriculum. Proclamation of the Ministry of Education #2015-74 [Annex 8]. 

  33. Ministry of Education(2015b). Mathematics 5-1. Seoul: Chunjae) 

  34. Ministry of Education(2015c). Mathematics 6-1. Seoul: Chunjae. 

  35. National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and stadards for school mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics. 류희찬, 조완영, 이경화, 나귀수, 김남균, 방정숙 (역) (2007). 학교수학을 위한 원리와 규준. 서울: 경문사. 

  36. Pavlovicova, G., & Svecova, V. (2015). The development of spatial skills through discovering in the geometrical education at primary school. Social and Behavioral Sciences, 186, 990-997. 

  37. Risma, D. A., Putri, R. I., & Hartono, Y. (2013). On developing students' spatial visualisation ability. International Educational Studies, 6(9), 1-12. 

  38. Risto, L., Marjatta, K., Merja, S., Ann, M., S., & Tuula, U. L. (2012a). LASKUTAITO in English 4A. WSOY pro., Ltd. 양재욱, 도영(역) (2012). 핀란드 초등수학교과서 Laskutaito 4-1 Korean edition. 서울: 솔빛길출판사. 

  39. Risto, L., Marjatta, K., Merja, S., Ann, M., S., & Tuula, U. L. (2012b). LASKUTAITO in English 6A. WSOY pro., Ltd. 오수현, 도영(역) (2012). 핀란드 초등수학교과서 Laskutaito 6-1 Korean edition. 서울: 솔빛길출판사. 

  40. Seo, H. J. & Lee, K. H. (2018). An International Comparison of Nets of Solids Presented in Elementary Mathematics Textbooks. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 22(2), 199-220. 

  41. Shepard, R. N., & Metzler, J. (1971). Mental rotation of three dimensional objects. Science, 171, 701-703. 

  42. Sukumar, K., Zhou, Z., & Mohler, J. L. (2016). Strategy variability in solving spatial visualization tasks: Rethinking the purdue spatial visualization test - developments. Paper presented at the annual meeting of the American Society for Engineering Education. 

  43. Tartre, L. A. (1990a). Spatial orientation skill and mathematics problem solving. Journal for Research in Mathematics Education, 21(3), 216-229. 

  44. Tartre, L. A. (1990b). Spatial skills, gender, and mathematics. In Fennema, E. & Leder, G. (Eds.), Mathematics and gender: Influences on teachers and students (pp.27-59). New York: Teachers College Press, Columbia University. 

  45. Uttal, D. H., Meadow, N. G., Tipton, E., Hand, L. L., Alden, A. R., Warren, C., & Newcombe, N. S. (2013). The malleability of spatial skills: a meta-analysis of training studies. Psychological Bulletin, 139, 352-402. 

  46. Wai, J., Lubinski, D., & Benbow, C. P. (2009). Spatial ability for STEM domains: Aligning over 50 years of cumulative psychological knowledge solidifies its importance. Journal of Educational Psychology, 101(4), 817-835. 

  47. Wright V., Smith K. (2017). Children's schemes for anticipating the validity of nets for solids. Mathematics Education Research Journal, 29(3), 369-394. 

  48. Yurt, E., & Sunbul, A. M. (2012). Effect of modeling-based activities developed using virtual environments and concrete objects on spatial thinking ad mental rotation skills. Educational Science: Theory & Practice, 12, 1987-1992. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로