$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

전문직 정체성 형성을 위한 의학교육 현장의 과제
The Tasks of Medical Education to Support the Formation of Medical Professional Identity 원문보기

의학교육논단 = Korean medical education review, v.23 no.2, 2021년, pp.104 - 107  

김선 (가톨릭대학교 의과대학 의학교육학교실)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Building professional identity is the most basic purpose of medical education. Students who enter medical schools do not have an identity rooted in the medical profession, and universities should therefore take steps to help students form their identity as doctors, attitudes, beliefs, and values thr...

주제어

참고문헌 (17)

  1. Cruess RL, Cruess SR, Boudreau JD, Snell L, Steinert Y. Reframing medical education to support professional identity formation. Acad Med. 2014;89(11):1446-51. 

  2. Cruess RL, Cruess SR. Teaching professionalism: general principles. Med Teach. 2006;28(3):205-8. 

  3. Swick HM, Szenas P, Danoff D, Whitcomb ME. Teaching professionalism in undergraduate medical education. JAMA. 1999;282(9):830-2. 

  4. Chun MY, Yoo SH, Cha KH. Medical professionalism and self-reflection in medical education. Korean Med Educ Rev. 2018;20(2):78-90. 

  5. Wilson I, Cowin LS, Johnson M, Young H. Professional identity in medical students: pedagogical challenges to medical education. Teach Learn Med. 2013;25(4):369-73. 

  6. Meng KH. Teaching medical professionalism in Korean medical schools: tasks and prospect. Korean J Med Educ. 2008;20(1):3-10. 

  7. Brookfield S. Self-directed learning: from theory to practice. San Francisco (CA): Jossey-Bass; 1985. 

  8. Korea Association of Medical Colleges. Learning outcomes of basic medical education: human and society-centered. Seoul: Korean Association of Medical Colleges; 2017. 

  9. The Korean Society of Medical Education. AME program: medical professionalism [Internet]. Seoul: The Korean Society of Medical Education; 2021 [cited 2021 Apr 12]. Available from: http://www.ksmed.or.kr/?c102/105. 

  10. Steinert Y. Faculty development to support professionalism and professional identity formation. In: Cruess RL, Cruess SR, Steinert Y, editors. Teaching medical professionalism: supporting the development of a professional identity. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press; 2016. p. 124-39. 

  11. Kim H, Heo H. Reviewing studies on transformative learning: issues and trends. J Lifelong Educ HRD. 2017;13(2):109-30. 

  12. Mezirow J. A critical theory of adult learning and education. Adult Educ Q. 1981;32(1):3-24. 

  13. Knowles MS. Self-directed learning: a guide for learners and teachers. Chicago (IL): Follett Publishing; 1975. 

  14. Gibbons M. The self-directed learning handbook: challenging adolescent students to excel. San Francisco (CA): Jossey-Bass; 2002. 

  15. Grow G. SSDL motivating to increase self-direction: motivational strategies for increasing self-direction in learners [Internet]. [place unknown]: Longleaf.net; [date unknown] [cited 2021 Apr 12]. Available from: http://longleaf.net/wp/articles-teaching/teaching-learners-text/motivating-increase-self-direction/. 

  16. Miller GE. The assessment of clinical skills/competence/performance. Acad Med. 1990;65(9 Suppl):S63-7. 

  17. Cruess RL, Cruess SR, Steinert Y. Amending Miller's pyramid to include professional identity formation. Acad Med. 2016;91(2):180-5. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로