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[국내논문] 실시간 성형하중 계측을 통한 냉간단조 금형수명 정량예측 정밀도 향상 연구
A Study on Improving the Precision of Quantitative Prediction of Cold Forging Die Life Cycle Through Real Time Forging Load Measurement 원문보기

소성가공 = Transactions of materials processing : Journal of the Korean society for technology of plastics, v.30 no.4, 2021년, pp.172 - 178  

서영호 (한국생산기술연구원)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The cold forging process induces material deformation in an enclosed space, generating a very high forging load. Therefore, it is mainly designed as a multi-stage process, and fatigue failure occurs in forging die due to cyclic load. Studies have been conducted previously to quantitatively predict t...

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AI 본문요약
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제안 방법

  • 또 하나의 문제점은 금형수명을 예측하는 데 있어 성형공정의 해석이 수행되어야 하므로 비전문가의 활용이 어려워 현장 적용이 힘든 점이다. 이를 해결하기 위하여 실제 현장에서의 성형하중을 계측하고 이를 바탕으로 금형수명을 예측하고, 일련의 과정을 알고리즘화 하여 자동 시스템을 구축하였다.

대상 데이터

  • 11 과 같다. 이와 같이 복잡한 변동하중 이력의 데이터는 단순화된 등가의 하중이력으로 치환할 수 있는 낙수 계수법 등의 사이클 계수법을 사용하지만 본 연구에서는 현장적용 알고리즘의 실시간 구현 및 단순화를 위하여 실제 데이터를 그대로 사용하였다.

이론/모형

  • Ball stud 부품의 금형수명을 예측하기 위하여 금형 소재인 WC-Co 합금의 피로물성을 확보하였다. 피로시험편은 ASTM E 466 규격에 의거하여 소결, 연삭, 연마 가공공정을 거쳐 제작하였으며, Instron 8801 장비를 활용하여 Fig. 5 와 같이 S-N 선도를 도출하였다.
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참고문헌 (9)

  1. Y. H. Seo, 2020, Multi-cold forging process optimization of EPB spindle to reduce manufacturing cost, J. Kor. Soc. Mech. Technol., Vol. 22, No. 3, pp 443~449, https://doi.org/10.17958/ksmt.22.4.202008.615 

  2. Y. H. Seo, 2020, Research on prediction and reduction method of manufacturing cost of automobile steering prats based on quantitative prediction technology of cold forging mold life, J. Kor. Soc. Mech. Technol, Vol. 22, No. 4, pp 615~621, https://doi.org/10.17958/ksmt.22.3.202006.443 

  3. K. H. Ahn, H. Y. Cho, S. J. Heo and J. H. Kang, 2019, A study on the cold forging die design for the adapter of automobile engine mount considering tool service life, J. Kor. Soc. Precis. Eng., Vol. 36, No. 12, pp 1107~1115, http://dx.doi.org/10.7736/KSPE.2019.36.12.1107 

  4. ASTM Standard E8, 2013, Standard test methods for tension testing of metallic materials, ASTM International. 

  5. ASTM Standard E9, 2009, Standard test methods of compression testing of metallic materials at room temperature, ASTM International. 

  6. COLDFORM® (transvalor.com) 

  7. D. H. Kang, H. Y. Kim and D. H. Kim, 2014, Study on smart seat technology for railroad vehicles using piezoelectric sensors. J. Kor. Soc. Nondestructive Tesing, Vol. 34. No. 5, 390~396, http://dx.doi.org/10.7779/JKSNT.2014.34.5.390 

  8. S. H. Baek, S. S. Cho and W. S. Joo, 2008, Fatigue life prediction based on the rainflow cycle counting method for the end beam of a freight car bogie, Int. J. Automotive Technol., Vol. 9, No. 1, pp 95~101, 10.1007/s12239-008-0012-y 

  9. Y. S. Chang, S. W. Jung, H. K. Kim, J. B. Choi, Y. J. Kim, S. H. Kim, and Y. H. Kim, 2005, Establishment of fatigue life evaluation and management system for district heating pipe considering operating temperature transition data, J. Mech. Sci. Technol., Vol 29, No. 9, pp 1235~1242, 10.3795/KSME-A.2005.29.9.1235 

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