최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국문헌정보학회지 = Journal of the Korean Society for Library and Information Science, v.55 no.3, 2021년, pp.343 - 372
차연희 (시흥 논곡중학교) , 최성필 (경기대학교 문헌정보학과)
이 연구는 성격유형별로 선호하는 도서를 추천할 수 있는 키워드를 선별하고, 선별된 키워드가 실제 성격유형별 도서의 구분 및 추천에 활용 가능한지 여부를 밝히는데 목적이 있다. 유효성을 검증하기 위해 초등학생 5~6학년과 중학생 1학년 수준에 맞는 도서를 선정하여, 전문가 집단에 의뢰하여 성격유형별 선호도서로 분류하였다. 분류 결과, 전문가 집단 5인 이상 의견이 일치하는 도서가 절반에 해당하며 높은 일치도를 나타냈다. 또, 선정된 도서의 서평 데이터를 모아 어휘자동추출시스템으로 추출한 키워드로 도서를 성격유형별로 분류한 결과와 전문가 집단이 최종 판정한 결과를 비교하면, 소수의 도서를 제외하고 거의 유사한 결과를 보였다. 이로써 서평 키워드를 활용하여 성격유형별 선호도서로 구분하고, 성격유형별 도서추천에 유효성이 있음을 검증하였다.
The purpose of this study is to select keywords that can recommend books by personality type, and to test whether the chosen keywords can be actually used in the categorization and customized recommendation of books for each personality type. To achieve the research goal, this study chose books that...
Ko, Young-Sun (2007). The Truth of Persona. Seoul: Hakjisa
Kim, Suk-Jun & Oh, Haeyun (2012). Offline book recommendation system using user location information. The HCI Society of Korea, 53-55.
Kim, Ki-Yeol (2015). Analysing technological thinking disposition by student's personality types in middle school. Journal of Korean Practical Arts Education, 28(2), 135-152.
Kim, Su-Ah, Oh, Sung-Tak, & Lee, Ji-Hyeong (2015). Automatic classification of blog posts considering category-specific information. Journal of The Korea Society of Computer and Information, 23(1), 11-14.
Mo, Seul-ki & Kim, Youngsook (2009). A study on the english reading strategies of korean secondary EFL learners by their personality types. English Language & Literature Teaching, 15(4), 291-311.
Youn, Yun-Sung (2015). The Understanding of Enneagram. Seoul: Korean Enneagram Education Center.
Youn, Yun-Sung (2015). The Research of Enneagram. Seoul: Korean Enneagram Education Center.
Cho, Hyun-Yang & Cho, Mi-ah (2018). The effect of providing books to elementary school students according to their personality type on their reading attitude: focused on the relationship between school happiness and reading tendency. Journal of Korean Library and Information Science Society, 49(1), 23-46.
Choi, Yeon-Taek & Ha, Chae-Soo (2010). Research on academic personality self-efficacy: Based on personality types of Korea Enneagram. Journal of Enneagram Studies, 7(2), 59-179.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.