$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

성격유형별 선호도서 추천을 위한 서평 키워드 활용의 유효성 연구
A Study on the Effectiveness of Using Keywords in Book Reviews for Customized Book Recommendation for Each Personality Type 원문보기

한국문헌정보학회지 = Journal of the Korean Society for Library and Information Science, v.55 no.3, 2021년, pp.343 - 372  

차연희 (시흥 논곡중학교) ,  최성필 (경기대학교 문헌정보학과)

초록

이 연구는 성격유형별로 선호하는 도서를 추천할 수 있는 키워드를 선별하고, 선별된 키워드가 실제 성격유형별 도서의 구분 및 추천에 활용 가능한지 여부를 밝히는데 목적이 있다. 유효성을 검증하기 위해 초등학생 5~6학년과 중학생 1학년 수준에 맞는 도서를 선정하여, 전문가 집단에 의뢰하여 성격유형별 선호도서로 분류하였다. 분류 결과, 전문가 집단 5인 이상 의견이 일치하는 도서가 절반에 해당하며 높은 일치도를 나타냈다. 또, 선정된 도서의 서평 데이터를 모아 어휘자동추출시스템으로 추출한 키워드로 도서를 성격유형별로 분류한 결과와 전문가 집단이 최종 판정한 결과를 비교하면, 소수의 도서를 제외하고 거의 유사한 결과를 보였다. 이로써 서평 키워드를 활용하여 성격유형별 선호도서로 구분하고, 성격유형별 도서추천에 유효성이 있음을 검증하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to select keywords that can recommend books by personality type, and to test whether the chosen keywords can be actually used in the categorization and customized recommendation of books for each personality type. To achieve the research goal, this study chose books that...

주제어

표/그림 (16)

참고문헌 (20)

  1. Ko, Young-Sun (2007). The Truth of Persona. Seoul: Hakjisa 

  2. Kwak, Woo-Jung, Noh, Young-Hee, Ahn, In-ja, & Zhang, Jingjing (2019). A study on the customized services of university libraries according to MBTI personality types of college students. Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 30(4), 91-114. 

  3. Kim, Suk-Jun & Oh, Haeyun (2012). Offline book recommendation system using user location information. The HCI Society of Korea, 53-55. 

  4. Kim, Ki-Yeol (2015). Analysing technological thinking disposition by student's personality types in middle school. Journal of Korean Practical Arts Education, 28(2), 135-152. 

  5. Kim, Su-Ah, Oh, Sung-Tak, & Lee, Ji-Hyeong (2015). Automatic classification of blog posts considering category-specific information. Journal of The Korea Society of Computer and Information, 23(1), 11-14. 

  6. Kim, Su-Ah, Jho, Hee-Sun, & Lee, Hyun-Ah (2015). Automatic classification of blog posts using various term weighting. Journal of the Korean Society of Marine Engineering, 39(1), 58-62. 

  7. Kim, Pan-Jun & Lee, Jae-Yun (2012). A study on the reclassification of author keywords for automatic assignment of descriptors. Journal of the Korean Society for Information Management, 29(2), 225-246. 

  8. Mo, Seul-ki & Kim, Youngsook (2009). A study on the english reading strategies of korean secondary EFL learners by their personality types. English Language & Literature Teaching, 15(4), 291-311. 

  9. Park, Yang-Ha (2016). A study on the book recommendation standards of book-curation service for school library. Journal of Korean Library and Information Science Society, 47(1), 279-303. 

  10. Paek, Jin-Hwan & Han, Yoon-Ok (2014). A study on effect of reading guidance program based on enneagram of personality. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 48(2), 45-64. 

  11. Ahn, Hee-Jeong, Kim, Kee-Won, & Kim, Seung-Hoon (2017). Personalized book curation system based on integrated mining of book details and body texts. Journal of Information Technology Application & Management, 24(1), 33-43. 

  12. Youn, Yun-Sung (2015). The Understanding of Enneagram. Seoul: Korean Enneagram Education Center. 

  13. Youn, Yun-Sung (2015). The Research of Enneagram. Seoul: Korean Enneagram Education Center. 

  14. Cho, Hyun-Yang (2017). A experimental study on the development of a book recommendation system using automatic classification, based on the personality type. Journal of Korean Library and Information Science Society, 48(2), 215-236. 

  15. Cho, Hyun-Yang & Cho, Mi-ah (2018). The effect of providing books to elementary school students according to their personality type on their reading attitude: focused on the relationship between school happiness and reading tendency. Journal of Korean Library and Information Science Society, 49(1), 23-46. 

  16. Choi, Yeon-Taek & Ha, Chae-Soo (2010). Research on academic personality self-efficacy: Based on personality types of Korea Enneagram. Journal of Enneagram Studies, 7(2), 59-179. 

  17. Han, Yoon-Ok (2010). A study on the possibility of bibliotherapy based on the relationship between pesonality type and reading tendency. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 44(3), 25-59. 

  18. Han, Yoon-Ok & Cho, Mi-ah (2011). A study on the relations of personality type and reading tendency of the youth in reading education. Journal of Korean Library and Information Science Society, 42(2), 69-88. 

  19. Han, Yoon-Ok, Cho, Mi-Ah, Ko, Jung-Won, & Paek, Jin-Hwan (2012). A study on the operation of the reading guidance program for the youth according to personality type. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 46(1), 77-97. 

  20. Han, Yoon-Ok & Cho, Mi-ah (2013). Analysis of difference of preferred loan books according to personality types of children and adolescents. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 47(4), 255-274. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로