$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

실시간 비대면 유아체육 수업의 효율적 운영방안 제시
Efficient management strategy for untact real-time early childhood physical education(ECPE) 원문보기

한국융합학회논문지 = Journal of the Korea Convergence Society, v.12 no.9, 2021년, pp.215 - 227  

전선혜 (중앙대학교 체육교육과) ,  노장언 (중앙대학교 대학원)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 실시간 비대면 유아체육의 효율적 운영방안을 제시하기 위함이다. 연구 방법은 질적 연구방법 중 심층면담, 비 참여관찰을 통해 자료를 수집하였다. 귀납적 범주분석을 통해 주제어를 도출하였고 Spradley의 영역분석과 분류분석을 통해 분류하였다. 범주화 된 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 실시간 비대면 유아체육 수업에서 고려할 요인의 하위주제로 '수업을 진행하는 장소', '의사소통의 어려움', '비대면에 적합한 프로그램', '시설 및 장비의 중요성'이 나타났다. 둘째, 실시간 비대면 유아체육 수업의 효율적 운영방안의 하위주제로 '비대면 환경을 고려한 수업설계', '확실한 수업 준비', '원격 관리자의 역할', '포스트 코로나에 대비한 지도자 역량강화'가 나타났다. 향후 비대면 유아체육에 대한 연구가 더 필요하며 본 연구를 통해 비대면 유아체육 수업의 효율적 운영방안이 마련되기를 기대한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to propose an efficient management strategy for untact real-time early childhood physical education(ECPE). The studay method was used in-depth interview, non-participant observation. The results of the study ar as follows. First, factors to be considered for untact real...

주제어

표/그림 (3)

참고문헌 (31)

  1. Ministry of Education. (2020). Establishment of operating standards for systematic distance learning. Sejong : Ministry of Education. 

  2. Ministry of Education. (2020). Standards for school attendance/remote classes related to academic operation for the second semester of 2020 Announcement of school density enforcement plan. Sejong : Ministry of Education. 

  3. S. H. Heo. (2020). The Meaning of Forest Education for Early Childhood in the Post-Corona Era. Korean Journal of Early Childhood Education and Care, 13(2), 71-89. DOI : 10.47676/KJEEC.13.02.04 

  4. D. Gallahue & F. Donnelly. (2007). Develop-mental physical education for all children(4thed.). Champaign, IL : Human kinetics. 

  5. S. H. Jun & H. J. Jeon. (2011). A Study on the propensities of Physical Activities by Age and Gender Difference of Preschooler. Journal of Korean Physical Education Association for Girls and Woman, 25(1), 171-184 DOI : 10.47676/KJEEC.13.02.04 

  6. S. H. Jun & K. H. Kim (2015). The effect of physical education in Kindergarten on fundamental motor skill development. Korean Journal of Sports Science, 24(1), 825-837. DOI : 10.47676/KJEEC.13.02.04 

  7. C. I. Lim, M. J. Kim, J. H. Park, Y. J. Bae & J. Y. Yeom (2021). Instructional Design strategies for Synchronous Online Instruction in Various College Courses. Journal of Educational Technology, 37(2), 459-488. DOI : 10.17232/KSET.37.2.459 

  8. J. Y. Kim. (2017). The Effect of Telerehabilitaion Exercise Program on Muscle function and Quality of life In Patients with Knee Osteoarthritis. Doctoral dissertation. Honam University, Gwang-ju 

  9. E. S. Seo. (2021). A study on the effect of captions on learning comprehension in online lectures. Doctoral dissertation. Sogang University, Seoul 

  10. H. C. Jeong, E. J. Lee & H. S. Youn. (2020). Exploring online physical education classes in the context of COVID-19 and future tasks. Korean Society For The Study of Physical Education, 21-35. 

  11. Y. H. Jeon. (2021). An Analysis of Experience in Non-face-to-face Teaching Practice of Physical Education in Elementary School. The Korean Journal of the Elementary Physical Education, 27(1), 17-32. DOI : 10.26844/KSEPE.2021.27.1.17 

  12. H. J. Son & O. S. Lee. (2020). Exploring Secondary PE Teachers' Online PE Teaching Styles and the Influencing Factors. Korean journal of physical education, 59(6), 157-175. DOI : 10.239.49/KJPE.2020.11.59.6.12 

  13. Y. H. Kim & Y. E. Sim. (2021). Non-face-to-face Class Design and Operation Strategy for Physical Education Practice Courses. The Korean journal of Sport, 19(2), 207-216. DOI : 10.46669/KSS.2021.19.2.018 

  14. J. W. Seo. (2021). In the age of COVID-19, Appearance of the lecture on Physical Education Department in National Universities of Education and Phenomenon emerge on Online lecture and Its Solving Plan. The Korean Journal of the Elementary Physical Education, 26(3), 93-112. DOI : 10.26844/KSEPE.2020.26.3.93 

  15. J. P. Spradley. (1980). Participants observation. NYl : Holt, Rinehart & Winston. 

  16. Y. C. Jun. (2017). Comparative Review Study between Interview and In-depth interview for Qualitative Research. The Journal of Yeolin Education, 25(1), 147-168. DOI : 10.18230/TJYE.2017.25.1.147 

  17. D. S. Lee & Y. C. Kim. (2012). An Inquiry on the Philosophical Backgrounds and Methodological Characteristics of Grounded Theory as Qualitative Research Method. The Journal of Yeolin Education, 20(2), 1-26. 

  18. M. J. Kostelnik, A. K. Soderman & K. M. Gregory. (2009). Guiding Children's Social Development and Learning(6th ed.). Delmar : CENGAGE Learning. 

  19. H. T. Kim. (2012). The Meaning of Communication among Young Children during Free Play Activities. The Korean Society for Early Childhood Teacher Education, 16(4), 303-326. 

  20. S. Y. Song & H. K. Kim. (2020). Exploring Factors Influencing College Students' Satisfaction and Persistent Intention to Take Non-Face-to-Face Courses during the COVID-19 Pandemic. Asian Journal of Education, 21(4), 1099-1126. DOI : 10.15753/AJE.2020.12.21.4.1099 

  21. Y. H. Cho & O. J. Kim (2013). A study on the present conditions and development of physical education activity in early childhood education according to Nuri Curriculum. Korean Association of Child Physical Education, 14(2), 7-18. 

  22. Y. J. Park & I. S. Shin (2003). The Effects of Self-Directed Learning on the Development of Children's Self-Concept. Korea Open Association for Early Childhood Education, 8(1), 299-318. 

  23. Y. J. Yoon & Y. S. Won. (2001). The importance of early childhood physical education and the reality of an educator. The Korean Society for Early Childhood Teacher Education, 2(1), 47-64. 

  24. K. T. Jeong. (2015). The Relationship between Play Attributes and Children's Play Facilities. Dankook University, Yongin. 

  25. Y. D. Kim & S. H. Kim (2019). The Effects of Teacher-Child Interactions on Young Children's Emotional Intelligence and Communication Ability. Journal of Future Early Childhood Education., 26(2), 25-52. DOI : 10.22155/JFECE.26.2.25.52 

  26. Y. J. Choi. (2020). Improving the Quality Management of Education through the Process of Operating Non-face-toface Classes and Analyzing Difficulties. The Korean Journal of Sport, 18(4), 291-301. DOI : 10.46669/KSS.2020.18.4.027 

  27. K. O. Kim. (2020). Changes of Aspect and Meaning of Physical Education After COVID19 : The Implications for Post-COVID era. Journal of Korean society for Wellness, 15(4), 404-412. DOI : 10.21097/KSW.2020.11.15.4.401 

  28. M. Y. Jeong & Y. H. Lee (2015). The effect of children's physical activity on the development of gluteus maximal motor ability. Korean Association of Physical Education and Sport for Girls and Women, 112-113. 

  29. Y. J. Yi & Y. L. Shin. (2015). Moderating Effect of Negative Emotionality on the Association between Teacher-Child Intimacy and Peer Interaction. Family and Environment Research, 53(4), 405-412. DOI : 10.6115/FER.2015.032 

  30. E J. Lee & J. A. You. (2020). An autoethnography study on the online lecture experience of the physical education teacher Educators of education in the situation of covid-19. Journal of Korean Society for the Study of Physical Education, 25(3), 89-103 DOI : 10.15831/JKSSPE.2020.25.3.8.9 

  31. K. N. Lee. (2021). Analysis of Physical Activity Environment and Cooperative Development of 3-year-old Infants. The Korean Journal of Growth and Development, 29(1), 29-37. DOI : 10.34284/KJGD.2021.02.29.1.29 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로