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데이터베이스 설계 교과목을 위한 조교 챗봇
Assistant Chatbot for Database Design Course 원문보기

한국정보통신학회논문지 = Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering, v.26 no.11, 2022년, pp.1615 - 1622  

김은경 (School of Computer Science & Engineering, Korea University of Technology and Education) ,  정태훈 (Department of Computer Science & Engineering, Korea University of Technology and Education)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

교수자 중심의 강의식 교수법이 갖는 한계점을 극복하고자 최근 학습자 중심의 교수법인 플립러닝이 널리 도입되고 있다. 하지만 플립러닝이 갖는 여러 장점에도 불구하고 학습자가 선행 학습 시 발생하는 질문들을 실시간 해결할 수 없다는 문제가 존재한다. 따라서 본 연구에서는 이러한 문제를 해결하기 위해 플립러닝 방식으로 운영하는 데이터베이스 설계 교과목을 위한 수업 도우미 챗봇인 디비봇을 개발하였다. 디비봇은 크게 학습자용 챗봇 앱과 교수자용 챗봇 관리 앱으로 구성되며, 수업 운영 관련 질문과 학습 내용 관련 매학기 반복되는 질문처럼 교수자가 미리 예상할 수 있는 질문은 구글의 다이얼로그 플로우(DialogFlow)를 활용해서 답변할 수 있도록 구현하였다. 또한, 팀 프로젝트와 관련된 질문처럼 교수자가 미리 예상하기 어려운 질문은 질의/응답 DB와 유사도 비교 알고리즘인 BM25 알고리즘을 활용해서 답변할 수 있도록 구현하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In order to overcome the limitations of the instructor-centered lecture-style teaching method, recently, flipped learning, a learner-centered teaching method, has been widely introduced. However, despite the many advantages of flipped learning, there is a problem that students cannot solve questions...

주제어

참고문헌 (9)

  1. C. W. Okonkwo and A. Ade-Ibijola, "Chatbots applications in education: A systematic review," Computers and Education: Artificial Intelligence, vol. 2, no. 100033, Sep. 2021. 

  2. S. K. Kim, M. C. Shin, and J. Y. Kang, "Introduction of chatbot technology and case analysis," KICS Information and Communication Magazine - Open Lecture Series, vol. 32, no. 2, pp. 21-28, Nov. 2018. 

  3. T. Aube, "No UI Is The New UI," TechCrunch, Nov. 2015 [Internet]. Available: https://techcrunch.com/2015/11/11/no-ui-is-the-new-ui/. 

  4. A. K. Goel and L. Polepeddi, "Jill Watson: A Virtual Teaching Assistant for Online Education," in Learning Engineering for Online Education, 1st ed. New York: NY, Routledge., pp. 116-140, 2018. 

  5. O. B. Kim and Y. B. Cho, "A study on the Change of University Education Based on Fliped Learning Using AI Chatbot," Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering, vol. 22, no. 12, pp. 1618-1624, Dec. 2018. 

  6. K. G. Bae, "Development of a Simple Program with a Chatbot for Class Discussion," The Journal of Modern British & American Language & Literature, vol. 38, no. 1, pp. 169-190, Feb. 2020. 

  7. S. W. Choi and J. H. Nam, "The Use of AI Chatbot as An Assistant Tool for SW Education," Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering, vol. 23, no. 12, pp. 1693-1699, Dec. 2019. 

  8. M. C. Sung, "Pre-Service Primary English Teachers' AI Chatbots," Language Research, vol. 56, no. 1, pp. 97-115, Apr. 2020. 

  9. A. Trotman, A. Puurula, and B. Burgess, "Improvements to BM25 and Language Models Examined," in Proceedings of the 2014 Australasian Document Computing Symposium, New York: NY, USA, pp. 58-65, 2014. 

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