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지방관리 무역항의 효율성 증대를 위한 계류안전성 평가 기반의 부두 안전운용기준에 관한 연구
A Study on Safe Operation Standards of Piers based on Mooring Safety Evaluation to Increase Efficiency of Local Management Trade Ports 원문보기

海洋環境安全學會誌 = Journal of the Korean society of marine environment & safety, v.28 no.1, 2022년, pp.107 - 116  

김승연 (목포해양대학교 항해학부) ,  유용웅 (한국해양대학교 해사산업연구소) ,  이윤석 (한국해양대학교 해양경찰학부)

초록

지방관리 무역항은 비교적 중소형 무역항으로 지방도시의 경제력 강화 및 지역 산업 부가가치 제고를 위해 활발한 운영이 필요하다. 또한, 선박대형화가 이루어지고 있는 국제적 흐름에서 지방관리 무역항의 효율성 증대를 위해 항만기본계획상 기존 선석규모 대비 대형선박의 접안이 필요하며, 부두 및 선박의 안전성 확보를 위해 대형선박 접안시 계류시설 확충 및 안전운용기준 마련이 필요하다. 본 연구에서는 지방관리 무역항 중 옥계항을 선정하여, 현행 2만 DWT급 부두에 5만 DWT급 선박이 계류시 시나리오에 따른 계류안전성 평가를 수행하였다. 평가 결과, 대상 부두에 100톤급 계선주를 신설하였을 경우, 긴급이안기준은 기존 파주기 3.2초에서 풍속 27노트, 파주기 5.0초에서 풍속 22노트의 계류 한계 조건이 파주기 3.2초에서 풍속 41노트, 파주기 5.0초에서 풍속 36노트로 약 50 % 정도 증가하는 것으로 분석되었다. 본 연구 결과는 지방관리 무역항에 기존 선석규모 대비 대형선박 접안시 부두 계류시설의 안전성 강화와 안전운용기준 설정을 위한 기초 자료로 활용될 수 있다.

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Local management trade ports are small-sized trade ports, which require active operation to strengthen the local cities' economic power and enhance the local industries' added value. In addition, local management trade ports should berth ships larger than the existing ships to increase efficiency an...

주제어

참고문헌 (16)

  1. Cho, I. S.(2017), Behavior Analysis and Control of a Moored Training Ship in an Exclusive Wharf, Journal of the Korean Society of Marine Environment & Safety, Vol. 23, No. 2, pp. 139-145. 

  2. Donghae Regional Office of Oceans and Fisheries(2022), https://donghae.mof.go.kr/ko/page.do?menuIdx2567 

  3. Harbor Act(2022), https://www.law.go.kr/LSW/lsInfoP.do?efYd20220104&lsiSeq238869#0000 

  4. Kim, S. H.(2015), Sustainable Port Competitiveness in International Port Operations, Journal of Korea Port Economic Association, Vol.31, No.3, 2015, pp.61-74. 

  5. Kim, S. Y., J. S. Kim, Y. D. Kim, and Y. S. Lee(2016), A Study to Improve the Operation Criteria by Size of Ship in Ulsan Tank Terminal, Journal of the Korean Society of Marine Environment & Safety Research Paper, Vol. 22, No. 6, pp. 639-646. 

  6. Kim, S. Y.(2020), A Study on Analysis of Mooring Safety Sensitivity According to the Arrangement of Bitt Against Gust, Journal of the Korean Society of Marine Environment & Safety Research Paper, Vol. 26, No. 7, pp. 767-776. 

  7. Lee, J. Y. and J. S. Ahn(2016), The Spatial Growth Pattern of Korean Small-Medium Size Port and its Implications, Journal of The Korean Association of Regional Geographers, Vol. 22, No. 4, pp. 792-808. 

  8. Lee, S. W., H. T. Lee, D. G. Kim, and I. S. Cho(2019), Identification of Impact Factors in Ship-to-Ship Mooring Through Sensitivity Analysis, Journal of Navigation and Port Research, Vol. 43, No. 5, pp. 310-319. 

  9. Ministry of Oceans and Fisheries(2017a), Korea Harbor Design Standard (KDS 64 10 10 : 2020), pp. 10-12, 30-31. 

  10. Ministry of Oceans and Fisheries(2017b), Korea Harbor Design Standard (KDS 64 40 10 : 2017), pp. 15-16. 

  11. Ministry of Oceans and Fisheries(2017c), Korea Harbor Design Standard (KDS 64 55 10 : 2017), pp. 18-20. 

  12. Ministry of Oceans and Fisheries(2020), The 4th National Port Basic Plan (2021-2030), pp. 59, 310-315. 

  13. Ocean Space(2020), Gangneung Anin Thermal Power Units 1 and 2 construction work F/D line and caisson stability report, pp. 6-10. 

  14. OCIMF(2008), Mooring Equipment Guidelines 3rd Edition, pp. 111-123. 

  15. Rosa-Santos, P., F. Taveira-Pinto, and F. Veloso-Gomes(2014), Experimental evaluation of the tension mooring effect on the response of moored ships, International Journal of Coastal Engineering, 85(2014), pp.60-71. 

  16. PORT-MIS(2022), https://new.portmis.go.kr/portmis/websquare/websquare.jsp?w2xPath/portmis/w2/main/index.xml&page/portmis/w2/sp/vssl/vsch/UI-PM-SP-104-02.xml&menuId1319&menuCdM0182&menuNm%BC%B1%B9%DA%C0%D4%C3%E2%C7%D7%C7%F6%C8%B2. 

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