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포스트 코로나 시대 ICT 기반 비대면 재난심리회복지원 서비스 촉진 방안 고찰
Facilitation plan for non-face-to-face disaster psychological recovery support service based on ICT in the post-corona era 원문보기

한국정보통신학회논문지 = Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering, v.26 no.3, 2022년, pp.463 - 468  

이정화 (Department of Digital Anti-aging Healthcare, Inje University) ,  김희철 (Department of Digital Anti-aging Healthcare, Inje University)

초록
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COVID-19는 감염병 차원의 재난이 아닌 복합재난으로 기존 재난 대응 관리방식으로는 대응이 어렵다. 이에 따라 '코로나 블루'와 같은 심리적 스트레스와 트라우마를 경험하는 것이 새로운 사회문제로 떠올랐다. 본 연구는 디지털 경제로의 전환이 가속화됨에 따라 ICT 기술을 활용한 비대면 상담 서비스 변화와 기업들의 화상, AI, VR등의 적용사례를 살펴봤다. 이를 바탕으로 ICT기술을 활용한 보다 효율적인 상담 시스템 구축과 상담 서비스의 개발로 재난 후 국민의 심리적 회복과 삶의 질이 향상될 수 있도록 재난심리회복지원 서비스에 관해 고찰해 보았다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

COVID-19 is a complex disaster, not an infectious disease-level disaster, and it is difficult to respond with the existing disaster response management method. As a result, experiencing psychological stress and trauma such as 'Corona Blue' has emerged as a new social problem. This study examined the...

주제어

표/그림 (7)

참고문헌 (14)

  1. Korea Disease Controland Prevention Agency Statistics [Internet].Available:https://www.kdca.go.kr/board/board.es?mida20501010000&bid0015&list_no717632&cg_code&actview&nPage1 

  2. Ministry of Health and Welfare Press Release [Internet]. Available: https://www.mohw.go.kr/react/al/sal0301vw.jsp?PAR_MENU_ID04&MENU_ID0403&CONT_SEQ366599 

  3. Ministry of Health and Welfare Press Release [Internet]. Available: https://www.mohw.go.kr/react/al/sal0301vw.jsp?PAR_MENU_ID04&MENU_ID0403&page1&CONT_SEQ362936&SEARCHKEYTITLE&SEARCHVALUE%EC%BD%94%EB%A1%9C%EB%82%98+%EC%9A%B0%EC%9A%B8 

  4. D. G. Kim and C. E. Hong, "Legal Research on the Protection of My Data after the Data 3 Act," Wonkwang Legal Research Institute, vol. 36, no. 2, pp. 63-91, Jun. 2020. 

  5. Y. H. Lim, "COVID-19 Blues: A Big Data Analysis," Korean Journal Of Counseling And Psychotherapy, vol. 33 no. 2, pp. 829-852. May. 2021. 

  6. Ministry of the Onterior and Safety Press Release [Internet]. Available: https://www.mois.go.kr/frt/bbs/type010/commonSelectBoardArticle.do?bbsIdBBSMSTR_000000000008&nttId78988 

  7. About Disaster Psychological Recovery Support Center [Internet]. Available: https://www.redcross.or.kr/voluntary/recovery_support.do 

  8. Ministry of Sciene and ICT Press Release [Internet]. Available: https://www.msit.go.kr/bbs/view.do?sCodeuser&mPid112&mId113&bbsSeqNo94&nttSeqNo3179791 

  9. S. E. Lee et al, "A Survey on the Public Perceptions of Disaster-Related Mental Health Service," Journal of the korean neuropsychiatric association, vol. 60 no. 1, pp. 53-60. Feb. 2021. 

  10. Zoom non-face-to-face psychological counseling [Internet]. Available:https://www.bbc.com/korean/international-53981543 

  11. virtual reality psychotherapy [Internet]. Available: https://www.bbc.com/korean/international-53981543 

  12. metaverse psychotherapy [Internet]. Available: https://www.youtube.com/watch?v83bo_79ywu4 

  13. Mobile chatbot consultation [Internet]. Available: https://www.korea.kr/news/pressReleaseView.do?newsId156436286 

  14. Korea Health Promotion Institute [Internet]. Available: https://www.khealth.or.kr/board/view?linkId1001456&menuIdMENU00907 

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